Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire har lagt av...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-27 20:51

Har problem med min firewire i PM G5 2,0 GHz...
Den verkar ha lagt av.
Får ingen kontakt med varken scanner eller iSight-kamera.
Har dragit ur alla kablar och startat om - hjälper inte.
Har uppgraderat maskinen nyligen till 10.3.6 men felet fanns innan också.
Spelar ingen roll om jag använder mig av FW-porten framtill eller baktill...

Några tips?!

Hmmmmmm.... ser du om du får ström via den eller är den helt död?
Syns Firewire i System informationen?

Samma sak hände mig på min iMac G4, trodde att FireWire gett upp för gott, tog kontakt med servicen. Men provade sedan mina två externa FW-diskar med en iBook, sedan tillbaka till iMacen, då fungerade det. Någon kommunikation verkar ha legat kvar i FW-portarna.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2004-12-03 16:56

Jag har samma problem med min G51.8DP
FW portarna är helt döda. Både framoch bak, både 400 och 800 busen vägrar svara när man pluggar in i dem. Jag har en Lacie FW hårddisk som jag jag använder. Har fått tips om att det är den som det kan vara fel på men det är det inte. Då jag provat att uppdaterat firmwire på den samt även får gensvar från den när jag kör den emot min Ibook. Båda systemet är 10.3.6 och G5an är även uppdaterad med ny Firmwire.

Apple hardware test visar att det inte finns någa FW portar installerade detta kan även ses i systeminformationen att det inte finns några enheter. Till detta har jag även plockat ut allting som går att plocka ut satt tillbaka resetat allt som går att resetta men det är dött ändå. Mystisk nog "levde dom" när dom kom tillbaka från service center som inte hittade något fel på dom och inte hade några problem att använda dom, varken koppla till eller target mode.

Ursprungligen av mave:

...resetat allt som går att resetta...

Du har alltså även stängt av datorn och tryckt på knappen "PMU reset" som sitter på moderkortet under minnesmodulerna?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-08 18:45

Jag var med om døda firewireportar på en dual 1.8 før ett tag sedan, och det vara bara att byta hela firewirekortet... det hade brænt sønder, troligtvis av en strømspik av något slag som kan uppstå om man først ansluter firewirekabeln till sin externa manick och sedan strømmen. Det ska gøras i omvænd ordning enligt Apples service. Så skynada er till apple om garantin ær på væg att gå ut!
A

Ursprungligen av august:

Jag var med om døda firewireportar på en dual 1.8 før ett tag sedan, och det vara bara att byta hela firewirekortet... det hade brænt sønder, troligtvis av en strømspik av något slag som kan uppstå om man først ansluter firewirekabeln till sin externa manick och sedan strømmen. Det ska gøras i omvænd ordning enligt Apples service. Så skynada er till apple om garantin ær på væg att gå ut!
A

Så om jag vill ansluta en extern FW-hårddisk ska jag först slå på strömmen på den och sen koppla in kabeln? Låter lite konstigt...

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2004-12-23 23:21

uppdatering

japp jag har prövat PMU-reset med.

jag kan säga att jag nu har lämnat in den och det som man gjorde då var att byta Logic kort på datorn. efter att jag fått tillbaka den så kan jag säga att det fungerar klockrent. Får se hur länge det håller och om felet kommer tillbaka. Men nu är det bytt och löst sig.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 12:40
Ursprungligen av Clavius:

Har problem med min firewire i PM G5 2,0 GHz...
Den verkar ha lagt av.
Får ingen kontakt med varken scanner eller iSight-kamera.
Har dragit ur alla kablar och startat om - hjälper inte.
Har uppgraderat maskinen nyligen till 10.3.6 men felet fanns innan också.
Spelar ingen roll om jag använder mig av FW-porten framtill eller baktill...

Några tips?!

Hej, Jag har samma problem också. I systeminformationen står det att "ingen information hittades". Ansluter jag en firewire hd så får den ström men dyker ej upp på skrivbordet.
Jag har även en iSight och en Formac studio TVR som nu inte går att använda..

Quiksilver

Ursprungligen av AndersH:

Hej, Jag har samma problem också. I systeminformationen står det att "ingen information hittades". Ansluter jag en firewire hd så får den ström men dyker ej upp på skrivbordet.
Jag har även en iSight och en Formac studio TVR som nu inte går att använda..

Quiksilver

Har du också gjort "PMU-reset"?
Det finns en liten rund plastknapp på moderkortet som du kan trycka på efter att du stängt av datorn. Starta sen datorn igen och testa på nytt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 19:28
Ursprungligen av star-affinity:

Har du också gjort "PMU-reset"?
Det finns en liten rund plastknapp på moderkortet som du kan trycka på efter att du stängt av datorn. Starta sen datorn igen och testa på nytt.

Testade med PMU-reset knappen och det fungerade !!
Har aldrig stött på detta problem tidigare, vad kan vara orsaken ?
Stort tack för tippset.

[RIGHT] [/RIGHT]

Det där PMU-chippet ballar ibland ur med tiden. Det är därför man kan nollställa det. Strular gör det oftast i samband med ett strömavbrott vilket ibland visar sig att datorn inte startar alls. Men ett tryck på PMU-resetknappen fixar oftast det då PMUn påverkar strömförsörjningen i datorn. Då även strömmen till FireWire-portarna.

Kul att det hjälpte!

Apple förklarar kanske PMU-chippet lite bättre:

"The PMU Chip

The PMU (Power Management Unit) is a microcontroller chip that controls all power functions for the computer. The PMU is a computer within a computer. It has memory, software, firmware, I/O, two crystals, and a CPU. Its functions is to:
•Tell the computer to turn on, turn off, sleep, wake, idle, etc.
•Manage system resets from various commands.
•Maintain parameter RAM (PRAM).
•Manage the real-time clock."

Hittade det här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95037

1
Bevaka tråden