Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 cd / dvd i quicksilver

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-01-03 12:25

Hade fått för mig att jag hade en dvd läsare i min G4 Quicksilver (2002) men icke sa nicke. Men hade en dvd läsare liggande som jag tänkte stoppa i. Har ju en ledig plats som inte gör någon nytta. Men när jag öppnade macen för att kika lite så under min cd-brännare satt det lixom ett 3,5tums metallchassi, såg ut som att det var tanken att man skulle kunna ha en hd där tex. Käckt tänkte jag, fast varför skulle man vilja ha en disk som sitter på samma IDE kabel som cd brännaren, då kommer ju den inte jobba speciellt fort (väl?). Är detta standard att man först och främst räknar med att man vill ha en 3,5tums historia istället för en 5,25tums (ser ju ut på utsidan som tanken är att man skall kunna ha en läsare till...). Och om jag ändå vill ha en dvd läsare där, måste jag köpa ett nytt 5,25tums "chassi" eller går det att skruva dit dvd läsaren direkt på nåt vänster?

Det är bara att skruva in på plats, det sitter säkert skruvar där också för skruva fast driven.
Men troligen får du ta bort framkanten av släden, annars blir hålet för litet. Men det har ingen betydelse för funktionen.
Se till att den ena är byglad som "master" och den andra som "slave".

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-01-03 17:39

Så att den andra cd läsaren / brännaren jag har sitter snyggt i ett extra metallchassi som i sin tur är fastskruvat i macen betyder inte att man måste ha ett sånt där chassi alltså?

Det är en s.k. drive bay, med plats för både en 5,25"-enhet och en 3,5", till exempel en zip-drive.

Jag vet inte exakt hur quicksilvern ser ut, men det blir nog knöligt att montera in ytterligare en 5,25-tummare, på den undre platsen alltså.

Edit: Jag tror att de båda chassiena sitter ihop, som en enda stor mojäng.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-01-04 14:21

Aha, det får bli McGyver metoden isåfall. Kanske helt sonika byter ut min cd läsare då...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 13:14
Ursprungligen av Luzer:

Aha, det får bli McGyver metoden isåfall. Kanske helt sonika byter ut min cd läsare då...

här drastiskt får man gå till väga om man vill ha in två 5.25" enheter i en Quicksilver 2002 (eller äldre PowerMac G4). Bilder finns en bit ner på sidan.
Några McGyver-poäng borde det väl bli om man gör den här modifieringen?
(Hittade länken genom att lägga till "Dremel" (verktyget) i Google-sökningen)

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-01-07 00:02

Ha ha lol grymt ! han hade gett sig fanken på att det ska gå. Klart att det är käckt med mac så länge det fungerar, men vill man göra nåt själv. Då får man änna va uppfinningsrik hi hi Inget Mac - Pc krig nu, det finns för och nackdelar med båda. Här är en med macen

Jaja. Jag har inte glott så noga i Quicksilver. I modellen som kom efter, MDD, så var det förberett i alla fall. Det var bara att hänga in grejena.

MDD är den ENDA macen, som jag känner till, som har plats för dubbla 5,25"-enheter. Kan ha fel, men jag kan inte minnas att någon annan modell har haft det; inte ens den fina gamla PM 9500.
Kanske nån Quadra hade det, men jag var inte med på den tiden.

1
Bevaka tråden