Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook -> Projektor

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-03 10:02

Går i köptankar kring en Panasonic PT-AE700... på denna sitter en HDMI ingång... finns det någon mini-DVI -> HDMI adapter eller måste jag använda min Mini DVI-till-DVI-adapter och sedan en DVI-HDMI kabel för att komma till projektorn?

Ursprungligen av kainen:

Går i köptankar kring en Panasonic PT-AE700... på denna sitter en HDMI ingång... finns det någon mini-DVI -> HDMI adapter eller måste jag använda min Mini DVI-till-DVI-adapter och sedan en DVI-HDMI kabel för att komma till projektorn?

Kolla vilket kablage som ingår med projektorn....
Skulle gissa att du även behöver en mini dvi adapter från Apple :rolleyes:

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-03 10:15
Ursprungligen av Svante S:

Kolla vilket kablage som ingår med projektorn....
Skulle gissa att du även behöver en mini dvi adapter från Apple :rolleyes:

Det hela handlar ju om jag behöver min Mini-DVI till DVI... eller om det finns en mini-dvi till HDMI adapter. har du läst det jag skrev Det är ju just den jag vill slippa.

Kan intyga att Panasonic PT-AE700 är en kanonprojektor (jag har den)!

Däremot måste jag sätta ett frågetecken till att koppla in datorn via HDMI (om det var det du hade tänkt) om du inte kan få datorn att skicka videosvärta (rgb 16-235). Om du skickar datorsvärta (rgb 0-255) kommer all infornation under 16 och över 235 att bli helt svart resp helt vitt.
Detta gäller även om du kopplar in en dvd-spelare som bara kan skicka datorsvärta. Köpte själv en Samsung DVD-HD745 som inte kunde skicka videosvärta.

Om du behöver en bra DVI<->HDMI -sladd så har jag en Supra på fyra meter över (ny, två års garanti).

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-03 13:25
Ursprungligen av Andreas Fornstedt:

Kan intyga att Panasonic PT-AE700 är en kanonprojektor (jag har den)!

Däremot måste jag sätta ett frågetecken till att koppla in datorn via HDMI (om det var det du hade tänkt) om du inte kan få datorn att skicka videosvärta (rgb 16-235). Om du skickar datorsvärta (rgb 0-255) kommer all infornation under 16 och över 235 att bli helt svart resp helt vitt.
Detta gäller även om du kopplar in en dvd-spelare som bara kan skicka datorsvärta. Köpte själv en Samsung DVD-HD745 som inte kunde skicka videosvärta.

Om du behöver en bra DVI<->HDMI -sladd så har jag en Supra på fyra meter över (ny, två års garanti).

Funderade på HDMI sladden eftersom den blir betydligt enklare att dra då den inte är lika tjock som en bildskärmskabel eller DVI kabel. I vilket fall som helst så kommer det ju fortfarande att vara DVI signal i kabeln... dock HDCP kompatibel... till vilken nytta vet jag inte just i det här fallet men vill ha DVI signal i HDMI kabel... som det är nu så måste jag använda en DVImini->DVI konverter och sedan en DVI->HDMI kabel... vill slippa för många konverteringar.
Jo jag har nog bestämmt mig för projjen, vill bara sälja min TV först så jag får loss lite kapital... har en annons uppe på blocket... bara o söka på xelos i stockholmsregionen så hittar du min annons om du e nyfiken... står Marcus dära så ser du att du kommit rätt

Får du ut DVI med videosvärta från PB-en?

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-03 13:33
Ursprungligen av Andreas Fornstedt:

Får du ut DVI med videosvärta från PB-en?

Videosvärta... allvarligt ingen aning vad du pratar om, dvi är väll dvi? annars får du gärna länka till någon/några artiklar om ämnet

Jag hade själv ingen aning om detta förrän jag läste testet i Hemmabio-tidningen mellan PT-AE700 och Sanyo Z3. Då hade jag redan beställt en Samsungs dvd-spelare med DVI och kunde bara konstatera när jag testade att dom hade rätt (eller nästan rätt för dom påstod att det skulle resultera i en grå-dassig bild medan det blev tvärt om).

En länk i ämnet:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=385388&perpage=20&pagenumber=1

Har inte fattat allt i ämnet än men det verkar som HDMI-chipet normalt inte klarar datorsvärta. Dock klarar Z3:an det.

Läs senaste nummret av Hemmabio-tidningen och du får reda på en hel del positivt och negativt om projektorn.

"HDMI. Prima. Digital bild via HDMI/DVI till AE700:s HDMI-kontakt ger bästa bilden. Där finns kontroll över bildens alla delar, men DVD-spelaren måste kunna skicka bilden som videosvärta. Annars blir det murrigt."

HemmaBio 12 - 2004

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-03 14:10
Ursprungligen av Andreas Fornstedt:

"HDMI. Prima. Digital bild via HDMI/DVI till AE700:s HDMI-kontakt ger bästa bilden. Där finns kontroll över bildens alla delar, men DVD-spelaren måste kunna skicka bilden som videosvärta. Annars blir det murrigt."

HemmaBio 12 - 2004

Men om DVDn skickar bilden som HDMI från början så borde det väll inte vara några problem? alltså HDMI->HDMI? Tänkte nämligen investera i en ny DVD också.

Ska kolla länken, kan vara intressant när man ska visa film från PBn.
Tack för tipset!

Vet inte. Försäkra dej om att dvd-spelaren kan skicka bilden med videosvärta innan du köper.
Funderar själv på en Panasonic DVD-S97 eller en Samsung DVD-HD945 (vet inte än om den senare fixar videosvärta).

Det finns ju riktigt kunnigt folk här. Någon annan kanske kan reda ut vad det är som gäller?

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-03 14:51

Stog i tråden i AVS forum att det är de nuvarande HDMI chipsen som gör någonting i konvertering mellan DVI och HDMI därav viss svart färg klipps bort när det hamnar utanför en viss gräns, detta är en bugg och finns inte från HDMI till HDMI eller i kommande versioner av DVI till HDMI.

1
Bevaka tråden