Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ang Registeringen och alla personliga uppgifter

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-01-03 09:40

Varför måste man uppge så många personliga uppgifter för att kunna registrera sig i ett forum. Man måste lämna hela adressen, telefonnummer hit och dit, födelsedata och en mängd andra saker - vilket land bor du i... nja.. jag vet inte riktigt men jag tror det är sverige..

Efter min registrering här så har jag blivit terroriserad för att inte ha fyllt i rätt uppgifter på något. Vem fan kollar at tman bor där man bor -eller vad kollar ni. Själv har jag bott på min adress i snart 23 år och den stämmer - men lik förbaskat så fick jag ett mail igår att något är fel. Vad ska ni med min adress till - skicka SPAM eller vad? Vad kollar ni den adressen mot - telefonkatalogen - men sorry - jag står inte med där och tänker inte göra det heller.

Detta är ju bara ett forum så jag begriper inte varför så många uppgifter ska fyllas i. Mina uppgifter är mina personliga uppgifter och jag tycker det är fruktansvärt att behöva fylla i sånt här och sen bli anklagad för att man fyllt i fel.

Jag är med i andra forum och där behöver man bara uppge ett användarnamn, önskat lösenord och sen en fungerade epostadress (för att manfår en länk som man ska aktivera med). I de forumen kan jag heta Kajsa Anka om jag vill, men här är det nån form av kontroll så man tror att man loggar in på SÄPO eller något

/Sussi

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-03 15:54

Det handlar om flera saker, som jag förstått det. Det är många oseriösa användare som glider runt på nätet och registrerar sig i en massa forum för att sen aldrig använda det, eller kanske t o m förstöra för andra användare med en massa spam och/eller onödiga inlägg hit och dit. Sen finns det också automatiserade botar som registrerar sig på forum för att snappa upp exempelvis e-mailadresser och andra saker för att sedan kunna skicka ut en massa spam till folk.

Genom att man måste ange fulla kontaktuppgifter här så blir det mycket svårare för botar och oseriösa användare att hålla på.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-03 16:26

Lägg in nonsens-uppgifter.
Men jag håller i princip med dig....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-03 16:53
Ursprungligen av Danne V:

Lägg in nonsens-uppgifter.

Det är ju det hon redan har gjort, och fått problem pga det.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-01-03 23:26

Och sen få en massa skit att man lagt in fel uppgifter.
Fick i början av min registrering ett mail om att de inte gillade mina uppgifter och nu ett till i årsskiftet.

Och om man nu är rädd för oseriösa användare så borde man väl ändå kunna stoppa dem genom att ha bara koll på epostadress och ev att sända nån kod till en mobiltelefon. Troligen har man åtminstone bara EN nalle, däremot kan man ju ha flera epostkonton.

Men tjafset här på 99mac tycker jag är verkligen trakasserande. Så mycket tjafs bara för ett forum.
Som jag skrev tidigare så är jag även med i andra forum där man inte behöver ange annat än en fungerande epost - man får heta vad man vill och många gör det. Men inte finns det oseriösa folk där för det. De folk som är intresserade av att vara där är registerade och ingen bråkar. Om nån skulle bråka så blir de bannade. Om de nu kommer tillbaka så kanske de har bättrat sig...

Och inte heller vet man vad de vill med mina uppgifter eller vad de inbillar sig är fel. Ska jag skicka ett kort på mitt hus eller något för att få dem att fatta att min adress finns. Vad mera för uppgifter ska de ha.

99mac känns som mer än ett forum

Ursprungligen av Kristofer:

99mac känns som mer än ett forum

99Mac ÄR mer en ett forum

Har 99mac någon "privacy-policy" och var finns den i så fall att läsa?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 10:10
Ursprungligen av Michael Nord:

Har 99mac någon "privacy-policy" och var finns den i så fall att läsa?

Längst ner på alla sidor finns det en länk till " villkor"

Där står bland annat: MantaRay förbinder sig att inte lämna ut medlemsuppgifter till någon.

Ursprungligen av Michael Nord:

Har 99mac någon "privacy-policy" och var finns den i så fall att läsa?

Vi har specifierat i våra allmänna villkor att inga uppgifter lämnas vidare till tredje part. Du finner villkoren längst ner på alla sidor.

99mac drivs av MantaRay AB och forumet är en av flera tjänster vi erbjuder - fler är naturligtvis på väg. I en kommande shop kommer kundprofilen vara densamma som medlemsprofilen på 99mac.

Som registrerad medlem accepterar du våra villkor och blir i princip en kund hos oss även om själva medlemskapet i forumet är kostnadsfritt. Vi erbjuder ett flertal tjänster och har exempelvis en kundsupport som svarar på frågor.

Sedan vi började ställa krav på att medlemmar skall lämna kompletta kontaktuppgifter har behovet av att moderera forumen har minskat betydligt. Jag är övertygad om att alla inte har samma villkor och att alla inte heller har lika välfungerande och givande tjänster.

Medlemmarna ställer många (och ibland skyhöga) krav på oss trots att många tjänster är kostnadsfria och kompletta kontaktuppgifter är ett av få krav som vi ställer på nya medlemmar.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-01-04 16:02
Ursprungligen av Björnström:

Sedan vi började ställa krav på att medlemmar skall lämna kompletta kontaktuppgifter har behovet av att moderera forumen har minskat betydligt. Jag är övertygad om att alla inte har samma villkor och att alla inte heller har lika välfungerande och givande tjänster.

Medlemmarna ställer många (och ibland skyhöga) krav på oss trots att många tjänster är kostnadsfria och kompletta kontaktuppgifter är ett av få krav som vi ställer på nya medlemmar.

Hur kan ni då bedöma att min adress är felaktig? För att ni inte hittar den i telefonkatalogen eller?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-04 21:38
Ursprungligen av sussi_g:

Hur kan ni då bedöma att min adress är felaktig? För att ni inte hittar den i telefonkatalogen eller?

..Eller ännu mer intressant; hur kan du skriva detta inlägg om du inte är registrerad? Eller är det ett nypåkommet påfund och en retroaktiv koll från Mantaray? Jag har i alla fall inget emot att registrera mig här. Om inte annat ger det en viss legimitet åt mig som säljare när jag annonserar ut hyllvärmare på säljtorget... Senast idag trodde en person att jag var hälare för att jag föreslog att vi skulle mötas på stan istället för kontoret för att sälja en gammal 20GB-disk för en hundring...

Jag hittade det! Men det står inget om hur MantaRay kan tänka sig att använda uppgifterna...

1
Bevaka tråden