Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt första mac-nätverk - hur koppla samman allt?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-31 11:09

Hej!

Jag har några frågor om hur man planerar sin datorplats så att den blir så snygg, praktisk och trådlös som möjligt. Är less på sladdhärvor, skrivbord som är omöjliga att städa för att det går sladdar härs och tvärs och prylar som är så fula att man skäms för att ha de framme. Jag vore tacksam för om någon/några kunde kolla nedanstående list över prylar som ska ingå i nätverket och ge tips/råd.

Min iBook ska kopplas samman med:

a) extern hårddisk (firewire)
b) skrivare (usb)
c) iSight (firewire) Denna ska sitta på nedanstående skärm.
d) 19” skärm och det där hacket som finns för iBook.
e) internet (adsl, troligtvis Bredbandsbolaget eller Glocalnet)
f) förstärkare med högtalare.
g) Tungsten T5-docka. (usb)
h) SonyEricsson T610-docka (usb)

Vad behövs för att få detta att fungera med så få sladdar som möjligt kopplade till iBook:en? Alla prylarna kommer att stå på samma bord. Vad är skillnaden mellan airport extreme och airport express? Kan man koppla in något i dem som ger fler usb-portar så att alla ens usb-tillbehör blir trådlösa? Hur göra med de två firewire-enheterna?

Med vänlig hälsning

//Dunberg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 11:40

Det finns Routers som har fler usb tillbehör än APE. tex dlink 824VUP+
Vet dock inte om man kan sätta in en USB förlängare i APE eller övraiga routers.

Så som jag har gjort är följande :
har kamera ställ
iPod ställ
Mobilställ
Allt det är uppställt på en rad. Sen har jag borrat ett hål under varje ställning och dragit kabeln där igenom och samlat upp dom i en nätkabel uppsamlare, den typen B&O använder sig av.

Skrivaren står i en skåp lite längre bort tillsammans med APextremen och bredbands modemet.

Musiken har jag går genom APexpress!

Det viktigaste när man sätter upp en sådan här sak är att man drar upp skrivbordet och sätter i varje sladd förrst, sen tar man varje grupp och drar dom genom den där nätuppsamlaren! det gör så mycket. (finns även i vitt, finns på NK ljud och bild)

Detta är dock kopplat till G5an och du har en iBook så usb förlängare är nog det smartaste. Ha den på baksidan utav bordet med T5 och mobil dockan inkopplad. så har du bara en liten kable att sticka in. Kanske sätta ihop den med ladd sladden. då får du bort 1 sladd och 2 blir 1

Sen tar du en APexpress och kopplar in stereon i med skrivare. Då får du bort 2 sladdar från datan samt att vänner som besöker även kan skriva ut något.

Firewiren måste du tyvär ha i datan då det inte går å APE över den för inga routers har FW ingångar

//tobias

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-31 16:47

Hej och tack för ditt utförliga svar. Det finns risk för att jag har missförstått ditt inlägg totalt. Ha överseende!

Det jag inte förstår är vad som är skillnaden mellan APexpress och APextreme. Du använder alltså en av varje. Skulle inte din skrivare och bredbandsmodem kunna gå genom din APexpress också?

Jag kan alltså göra så här (?):

Station 1: T610-dockans och T5-dockans usb-sladdar genom uppsamlare till skrivbordet där en usbförlängare står (eller göms bakom) och då får jag även några extra usb-uttag för eventuell framtida/tillfällig utrustning. På detta sätt får jag bara en usb-kabel att ansluta till iBooken. Strömkablar till dockorna får även de samlas upp.

Station 2: Skrivaren och stereon kopplas till en APexpress som är ansluten till ett eluttag. På så sätt har jag trådlös skrivare och kan strömma musik till stereon trådlöst.

Station 3: Bredbandsmodemet. Fick nyss reda på att man bör koppla detta till telefonjack 1 som ofta sitter lite avigt till, tex i hallen. Hur göra? Är det nu APextremen kommer in i bilden? Detta måste väl kopplas både till telefonjacket och till eluttag?

Firewire-tillbehören får sedan kopplas in vid behov helt enkelt.

Har jag fattat eller är jag ute och cyklar?

MVH

Dunberg

Citat:

Station 1: T610-dockans och T5-dockans usb-sladdar genom uppsamlare till skrivbordet där en usbförlängare står (eller göms bakom) och då får jag även några extra usb-uttag för eventuell framtida/tillfällig utrustning. På detta sätt får jag bara en usb-kabel att ansluta till iBooken. Strömkablar till dockorna får även de samlas upp.

Tyvärr fungerar det inte med USB <==> T610 utan det blir Bluetooth som du får använda om du ska synkronisera den.

/Stefan

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-03 08:18
Ursprungligen av dunberg:

Det jag inte förstår är vad som är skillnaden mellan APexpress och APextreme. Du använder alltså en av varje. Skulle inte din skrivare och bredbandsmodem kunna gå genom din APexpress också?

Airport Extrem är Apples 802.11g teknik så att säga. Med andra ord Airport Express stöder Airport Extrem. Apple kallar sina pylar för Airport som stöder IEEE 802.11b standarden. 802.11b har en överförings hastighet på 11 Megabit/sekund medan 802.11g har 54 Megabit/sekund (teoretiskt alltså). 802.11g är bakåt kompatibel med 802.11b.

Alltså

Airport = prylar som följer 802.11b standarden
Airport Extrem= prylar som följer 802.11g standarden
Airport Express = en pryl som följer 802.11g standaren

Sedan har Airport Express vissa skillnader mellan sig och en Airport Extrem Basstation. Men någon annan får hoppa in där

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-27 23:08

Hej igen!

Har nu (mycket senare än planerat) skaffat airport express. Funkar klockrent. Otroligt smidig installation och otroligt häftigt att kunna ha ibooken överallt utan sladdar. Får bli en till för stereon och skrivaren.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 14:47

"Alla i familjen kan surfa på nätet utan kablar, eftersom upp till 10 datorer samtidigt kan ansluta till Internet med hjälp av AirPort Express och ett ADSL- eller kabelmodem(4)."

Så står det på apple.com/se om AirPort Express. Vad är då skilladen mot en Extreme basstation?

Edit: Läste lite med på apple.com/se och kom fram till skillnaderna. Nåväl. Bra tråd för övrigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-03 02:56

Du har fattat det helt ok!
Jag har 2 st AP dels för att kunna streama musik och att med APexpressen så hade jag inte mottagning över hela lägenheten!

Men visst kan jag koppla allt till expressen!
Om du inte har möjlighet att dra om tele kabeln (jätte enkelt!) så kan måste du ha en till router. Kanske inte en mac (tillåter ekenomin det så visst) men en tex 624+ räcker utmärkt.

Men det bästa är såklart att dra om tele kabeln lite.

FDörlåt att jag inte svarade snabbt, vart av med min dator lite hastigt så va tvungen å spåra den!

//tobias

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-03 06:25

Tusen tack för svaren! Det kommer att bli ritktigt kul att skaffa alla prylarna och sätte ihop dem.

//Dunberg

1
Bevaka tråden