Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB 12 i vila utan förvarning vid 30% batteri

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Batterifunktion och batteriindikator på min PB 12 G4, 867 MHz har efter ca 20 månader ändrat uppförande. Numera går den i vila, utan förvarning, när batteriindikatorn visar 30-40 % kvar. När jag kopplar in nätström vaknar den till liv, men då visar batteriindikatorn att det är 0 % kvar. På nästan ingen tid alls har 30-40 % försvunnit. Om jag laddar upp den till ca 30 % och sedan kör på batteri får jag varning när 5 % är kvar. Någon som har en lösning?
/Björn

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-03 03:47

Du behöver kalibrera om batteriet låter det som. Det står på apples sidor hur man gör har jag för mig. Tror du ska ladda upp batteriet till 100%, sen köra helt slut på det utan att koppla in ström någon gång under tiden, och sen ladda upp det till 100% igen. Hoppas det ordnar sig!

EDIT: mycket riktigt, Apple tipsar om samma tillvägagångssätt: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

  • Oregistrerad
  • 2005-01-03 07:43

Det blir helt klart bättre med kalibrering som beskrivs ovan. Låt också bluetooth vara avstängt när du inte behöver det.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-01-05 01:55

Hade faktiskt precis samma fel. Den bara dog utan varning, men laddade jag upp den 10 min varnade den sen.
Fick aldrig rätt på mitt fel men det försvann efter jag köpt nytt batteri.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-05 01:59
Ursprungligen av Björn Sigbjörn:

Batterifunktion och batteriindikator på min PB 12 G4, 867 MHz har efter ca 20 månader ändrat uppförande. Numera går den i vila, utan förvarning, när batteriindikatorn visar 30-40 % kvar. När jag kopplar in nätström vaknar den till liv, men då visar batteriindikatorn att det är 0 % kvar. På nästan ingen tid alls har 30-40 % försvunnit. Om jag laddar upp den till ca 30 % och sedan kör på batteri får jag varning när 5 % är kvar. Någon som har en lösning?
/Björn

Jag har exakt samma problem med min PB 12" 867 Mhz. Trots att jag testat att kalibrera batteriet dör den ibland vid ca 30 %. Ibland funkar det som det ska och ibland inte. Det verkar vara flera som har samma problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-05 07:03

Samma här, och det är inte bra ibland, snarare jämt och vid ca 40-50%. jag har pumpat ut batteriet ett antal gånger utan förbättring. Nu är datorn, även här en PB12 867MHz, 2 år gammal och batteriet därefter. Batteribyte är nog det enda som hjälper

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 18:27

Min PB12" är exakt likadant och det har börjat nu bara för ågra dagar sedan. Jag har en PB12" 1GHz så den är inte så gammal ännu.

Jag märkte detta efter uppgraderingen till 10.3.7 Tror ni det kan finnas något samband med det? Har det uppkommit nu efter detta hos er också? Vill ju inte köpa nytt batteri om det inte är det som är felet.

Jag har kalibrerat batteriet men det hjälpte inte heller.

Samma problem här på min 2år gamla 12:a.

Det här är mycket intressant då jag har en polare som blev switcher iom att han skaffade en PB 12:a som har just detta problem. Men nu har hans batteri totalt dött, bara ett X på batteri laddningen. Jag var så impad av hans dator så jag köpte en några månader efter det att han köpt sin och sitter just nu och skriver på denna men bara batteri. Jag har dock inte detta problem utan kan fortfarande få ut ca 4 tim vid vanligt surfande.

T-son

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 20:23

Det där har jag råkat ut för.

Problemet beror på att batteriet "tror" att det är urladdat vid 30%, trots att det inte är det. Det enda sättet att fixa det är att man laddar ut batteriet helt - kalibrerar alltså, men det kan man ju inte göra eftersom den går i vila vid 30 % och inte går att väcka.
Det man ska göra är att man kraschar datorn, för då kan den ju inte gå i vila. Man låter den stå kraschad tills den slocknar för att batteriet är helt urladdat och sen när man laddar upp den igen så börjar den verkligen från 0 % och när den har laddat till 100 % så har den förstått hur mycket kapaciteten egentligen är.

MEN: Efter att jag försökt detta, så var batteriet helt dött och gick aldrig mer att ladda upp. Det beror på att jag lät datorn stå med batteriet helt urladdat för länge. När batteriet är helt urladdat så finns det ändå lite lite spänning kvar i det - den lilla spänningen får inte försvinna för då dör batteriet. Om man låter den stå urladdad för länge så tar alltså även den lilla extra strömmen slut.
Man måste alltså bevaka datorn noga när man genomför detta, så att man laddar upp den så fort den har slocknat.

Och så är det ett till problem: Hur får man Mac OS X att krascha?
Det har jag faktiskt aldrig kommit på - jag löste det genom att starta i OS 9 och tvångsavsluta Finder ett antal gånger i snabb följd - det tog två sekunder och så hade jag totalkraschat systemet!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-21 21:20

Jag har en PB 12" 867MHz och har inte haft något problem med batteriet innan jag uppdaterade till 10.3.7. Därefeter helt kasst.

en till

Min 12" 1ghz är något mer än ett år och beter sig på liknande sätt numer. Eller rättare har stängt av sig en gång helt omotiverat, men sedan funkat en tid. Fast jag har kanske inte kommit ner på 30 procent. Har också uppgraderat till 10.3.7 men det var ju ett tag sedan så jag ser inte riktigt sambandet.
Mobiltelefonbatterierna brukar ju friska till om man tömmer dem helt med hjälp av någon lampa eller elmotor. Törs man pröva? Ovan påtalade ju någon faran med att ladda ur helt.

Thomas

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 23:20

Har inget speciellt att bidra med, bara att jag har precis samma på en Ti 867

...och att jag inte tänker testa rajjes metod

Jag hade konstiga problem med min Alu PB efter stormterrorn nyssens. Jag bor ju lantligt och blev naturligtvis av med strömmen. PBn var på men i vila när strömmen gick, det var på natten så jag struntade i att gå upp och stänga av den. När sen strömmen kom tillbaka, efter ca 20 h så ville den inte starta. Vilalampan bara blinkade, även om jag tog ur batteriet. När den hade fått stå med laddaren i en halvtimme eller så, så hoppade den igång. Det har hänt förut också när den vilat länge. Batteriet borde inte vara slut efter ett knappt år. Batterikalibrering kanske är min melodi.

Samma sak här. Hade en PB 12" 867 MHz, Rev. A, samma beteende men den dog vid ~50% kvar.
Det jag läste på apple's diskussionsforum var att det hjälper inte att byta batteri, eller visst, det löser problemet tillfälligt, men man kommer att få samma sak igen. Det enda som fixar problemet helt är att byta logikortet, men det är ju inte speciellt billigt om man inte har kvar någon garanti.
Själv så tror jag att Rajje's lösning borde fungera, eller PB'n borde nog kunna gå in i sömnläge vid 0% iaf. Det är bra mkt bättre än att sitta och vara osäker om när datorn kommer att gå in i sömnläge.
Men å andra sidan så är det ju ganska riskfyllt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-25 12:46
Ursprungligen av spegelboll:

Samma sak här. Hade en PB 12" 867 MHz, Rev. A, samma beteende men den dog vid ~50% kvar.
Det jag läste på apple's diskussionsforum var att det hjälper inte att byta batteri, eller visst, det löser problemet tillfälligt, men man kommer att få samma sak igen. Det enda som fixar problemet helt är att byta logikortet, men det är ju inte speciellt billigt om man inte har kvar någon garanti.

Är det så? Sitter med en 867:a som precis nyligen börjat med detta beteende men jag har ännu garanti kvar. Det här ska man kanske kolla upp...?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 11:17

Det kan även var så att batteriet faktiskt är permanent slutkört. Tyvärr. Bara att köpa nytt.
Apple (och andra) har bara 180 dagars garanti på batterierna och det blir till att tjata om man vill ha det på fabriksgarantin.
Jag är själv inne på 3:e batteriet på en 2,5år gammal PBG4, men kör samtidigt väldigt mycket på batteridrift.

  • Medlem
  • 2005-01-25 13:38

Det fanns ju en kalibreringsfunktion i äldre system. Jag har det i OS 8.6 på min PB 1400. Varför finns det inget motsvarande för OSX?
Min TiBook 667 dyker oxå helt utan förvarning fast jag har aldrig kommit ihåg hur många procent den har kvar när den gör så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-26 18:40

Verkar ha fått ordning på procenten igen utan att krasha classic. Det jag gjorde var att jag (oavsiktligt) lät PB:n "självdö", dvs jag körde på batteri tills den gick i vila och sedan så fick den stå i vila över helgen tills batteriet var helt slut och den vita lampan slocknade. Det här är en efterkonstruktion, jag satt ju inte och väntande på att lampan skulle slockna men det är vad jag tror hände.
Antingen det eller så har PB:n tyckt om att vara ute i minusgrader och den friska luften... Procenten verkar funka igen i alla fall...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-26 19:29

Om man vill ladda ur batteriet helt så är det bara att starta datorn i Open Firmware genom att hålla nere alt-äpple-O-F vid när man slår på strömmen. Datorn startar då till en "prompt". Låt den sedan stå tills den slocknar och ladda genast upp den igen. Bättre än att tjafsa med classic

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-14 13:11

Powerbook G4 dör direkt när strömmen tas ur.

Hej,jag

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-14 13:11

Powerbook G4 dör direkt när strömmen tas ur.

Hej,jaghar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-14 15:54
Ursprungligen av simoned:

Hej,jaghar

...ett dött batteri kanske?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-14 13:54

problem med att datorn dør nær jag skriver inlægg ???

Har samma problem med min Powerbook G4, 1 Ghz, 15'. Datorn stänger av sig när jag har den i sladd (laddaren glappar lite). Den håller i max fem minuter om jag drar ut strömkabeln trots att den visar att det är 80-90 % kvar av batteriet. Har köpt datorn begagnad och visste att batteriet var dåligt, men hade inte förväntat mig att den stänger av helt utan varning. Har försökt prova att kalibrera batteriet, men det går ju inte eftersom den dör direkt. Kör Tiger på datorn. Mac Os X 10.4.11. Har planerat att köpa ett nytt batteri. Kommer detta lösa mitt problem? Läste i denna tråden att problemet kommer dyka upp igen?

1
Bevaka tråden