Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 läser inte DVD bränd med G5. Voffo då?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-02 08:24

Har en G5 1,8 single med combo-drive.
Har bränt DVD-skivor med bilder och diverse andra filer som backup.
Skulle lägga över några av bilderna till brorsans G4 AGP, men den kunde inte fort nog spotta ut skivan.
Han har 10.3.7 och inga problem att köra t.ex. DVD-filmer.
Varför ville inte hans dator ha med min DVD-skiva att göra?

Danne

För att den är bränd på DVD+R och hans äldre läser bara DVD-R?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-02 09:58
Ursprungligen av HankPank:

För att den är bränd på DVD+R och hans äldre läser bara DVD-R?

Jo, det stämmer nog.
Hade inte en susning om att det fanns olika DVD-format utan tog för givet att DVD är DVD och att det handlade om nåt fel på hans dator.
Men tack var ditt svar så hittade jag t.ex. denna sida: http://www.webopedia.com/DidYouKnow/Hardware_Software/2003/DVDFormatsExplained.asp
som förklarar litegrann.
Phan att det ska behöva vara så här...
Tack f hjälpen.

Dvd-r

Du skall väl kunna bränna på vilket som med din G5:a. bränn om den på en DVD-R skiva, sen skall den kunna läsas av G4:an. Tror jag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-02 10:54
Ursprungligen av pjorgensen:

Du skall väl kunna bränna på vilket som med din G5:a. bränn om den på en DVD-R skiva, sen skall den kunna läsas av G4:an. Tror jag.

Jag har liksom redan fattat det med hjälp av HankPanks svar.

Dvd-r

Ursprungligen av Danne V:

Jag har liksom redan fattat det med hjälp av HankPanks svar.

Bra. Jag misstolkade detta: Phan att det ska behöva vara så här...

När jag själv hade G4 fick jag lånade ett par DVD+R filmer som ej gick att se, så jag lämna tillbaka dom. upptäckte sen att den andre läsaren klarade DVD+!! (snopet va?).

GOD Fortsättning.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-02 11:24

jo, men det ÄR ju phan att olika tillverkare av läsare/brännare stöder olika format.
Nu löser de sig ändå: Jag skyfflar över filerna till min FW-disk och sedan in på brorsans dator.
Och så vet jag nu vad som kan vara orsaken om jag råkar ut för samma sak som du.
Varje dag lär man sig nåt...
God forts själv!

Dvd-r

Ursprungligen av Danne V:

jo, men det ÄR ju phan att olika tillverkare av läsare/brännare stöder olika format.
Nu löser de sig ändå: Jag skyfflar över filerna till min FW-disk och sedan in på brorsans dator.
Och så vet jag nu vad som kan vara orsaken om jag råkar ut för samma sak som du.
Varje dag lär man sig nåt...
God forts själv!

Kommer ihåg det som det var igår nästan. När video kom, vi hade (tror jag) 4 olika format som ej fungerade ihop, och sen vann det sämsta (tycker jag).

1
Bevaka tråden