Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

köpa begagnad PB?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-12-31 16:45

Jag har planer på att skaffa en bärbar Mac och har varit inne på iBooken, mest pga dess pris egentligen, plus att den är snygg såklart. Såg idag en annons om en PB 867/15"/40 GB/CD-RW/Airport från år 2002 som jag blev lite nyfiken på och tänkte fråga er ett par saker om den.

Vad jag förstår är PB:n mycket kraftfullare och snabbare än en iBook. Betyder detta att den här datorn är snabbare än den senaste iBooken (på 1,2 Ghz), eller åtminstone lika snabb?

Har en sån inbyggt Bluetooth? Tänkte använda det till en trådlös mus och vill gärna slippa att plugga in någon extra adapter till den.

Är 9k ett bra pris?

Går det att byta hårddisken till en större, t.ex. 80 Gb?

Är det något annat man ska tänka på om man köper en begagnad PB? Några fel som fanns i den här generationen?

Tack för hjälpen!

Bluetooth fanns inte förrän aluminium-böckerna (inte i någon titan alltså), och iBooken fick först bluetooth när den fick G4a, men det har väl alltid varit ett tillval, så kolla med säljaren först.
Edit: Kikade i Mactracker, och denna G4a du beskriver har ingen möjlighet till inbyggd BT.

Hårddisk kan du byta hur du vill, men det kan vara rätt knepigt. På vissa modeller sitter den rätt långt in.

Jag tror att en 1,2 GHz G4a iBook kommer att kännas (och vara) snabbare än en PB med 867 MHz G4a. De är likvärdiga, och alla skillnader är till iBookens fördel.

Ladda ner Mactracker och jämför de olika modellerna.

9000 är inte för mycket, men då ska den vara i gott skick.

Tänk på att batteriet med all sannolikhet behöver bytas, om du vill vara mobil mer än 2 timmar åt gången.

Som jag förstår det är det en Titanbok du har sett. Den är så att säga "gårdagens" teknologi.

Den har inget DDR-minne (max 1 GB), bara gammalt airport (11Mb), USB 1.1 osv.
Den HAR iofs ett rätt fint grafikkort, och L3-cache, så det suger inte på något sätt. Bara det att det "nya" är i en helt annan klass.

En liten extra kommentar

USB: det är inte "bara 1.1" på dessa, utan faktiskt en mellanversion, 1.5, som är långsammare än 2.0 men snabbare än 1.1

Hårddisk: ingen konst att byta titaniumhårddisk bara man har en grymt liten kryssmejsel & e lite händig

Jag köpte begagnad titanium o e helnöjd (förutom att den blir varm för ofta), men jag köpte iofs min hos MacForum i GBG, så jag fick lite garanti.

MF

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-04 14:43
Ursprungligen av M_farina:

USB: det är inte "bara 1.1" på dessa, utan faktiskt en mellanversion, 1.5, som är långsammare än 2.0 men snabbare än 1.1

Hårddisk: ingen konst att byta titaniumhårddisk bara man har en grymt liten kryssmejsel & e lite händig

Jag köpte begagnad titanium o e helnöjd (förutom att den blir varm för ofta), men jag köpte iofs min hos MacForum i GBG, så jag fick lite garanti.

MF

Lite OT nu men jag blev så nyfiken.
Vad är USB 1.5? Har du någon info eller länk?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-01-04 15:36

Köper du PB får du en betydligt trevligare skärm

Usb 1.5

Bijan: jag visste inte att det fanns något som hette USB 1.5 förrän jag kollade "Systeminformation" i Applemenyn under OS9, där stod det att USB-jacken var USB 1.5 (eller kanske t o m 1.55, minns ej så noga).

En annan ledtråd som verkar bekräfta detta: min Iomega externa CDbrännare kräver USB 2.0 för att komma upp i maxhastighet 52xwrite. Inkopplad på min gamla G3 med USB 1.1-kort skriver den aldrig fortare än 4x. Men när jag körde CD-brännaren via PB:n, kom den upp i skrivhastighet 24x: inte maxhastighet men iallafall nånstans mittemellan - vilket verkar logiskt för ett USB-protokoll mittemellan USB 1.1 och 2.0....

Har inte brytt mig att forska vidare, så inga länktips, sorry

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-06 14:42
Ursprungligen av M_farina:

Bijan: jag visste inte att det fanns något som hette USB 1.5 förrän jag kollade "Systeminformation" i Applemenyn under OS9, där stod det att USB-jacken var USB 1.5 (eller kanske t o m 1.55, minns ej så noga).

En annan ledtråd som verkar bekräfta detta: min Iomega externa CDbrännare kräver USB 2.0 för att komma upp i maxhastighet 52xwrite. Inkopplad på min gamla G3 med USB 1.1-kort skriver den aldrig fortare än 4x. Men när jag körde CD-brännaren via PB:n, kom den upp i skrivhastighet 24x: inte maxhastighet men iallafall nånstans mittemellan - vilket verkar logiskt för ett USB-protokoll mittemellan USB 1.1 och 2.0....

Har inte brytt mig att forska vidare, så inga länktips, sorry

Gällanden informationen USB 1.5 i USB-jacken så var det nog hastigheten. USB finns enbart i versioner om 1.0, 1.1 och 2.0. Samt i hastigheter 480 Mbps, 12 Mbps samt 1.5 Mbps.

När det gäller din cd-brännare har jag ingen aning vad den hade för sig

"USB offers three speeds: low-speed (1.5 Mbps), full-speed (12 Mbps, or USB 1.1), and high-speed (480 Mbps, or USB 2.0). All three offer both asynchronous and isochronous (real-time) data transmission over a simple and inexpensive 4-wire cable."

Från Texas Instruments
http://focus.ti.com/analog/docs/articles.tsp?familyId=361&templateId=5&path=templatedata/cm/brc/data/20020709_usb_landing_page&articleType=brc

  • Medlem
  • 2005-01-05 10:10

Det är lite konstigt, men iBooken är segare i grafiken även om grafikkortet är detsamma eller bättre. Skillnaden kanske inte är enorm, men den finns där. En 667Mhz PB (snikmodell utan DVI och cache) är t ex "snabbare" än en 1Ghz iBook. Jag kan inte förklara varför det är så.

I vissa lägen känns iBook G4 t om segare än iBook G3... det måste ha med cache- och minnes-hantering att göra.

I faktiska tester är det nog annorlunda.

1
Bevaka tråden