Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är info om Mac spel inte synlig i media?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-12-30 14:26

I program på TV eller i olika tidskrifter med inriktning på dataspel så brukar det finnas info om olika nyheter till PC, X-box, PS, Nintendo m.m. Men nästan aldrig om Mac.
Vissa spel kommer ju inte ut på alla plattformar samtidigt. Men när de kommer till en ny plattform brukar man informera om detta och ev göra en kort eller lång recension av skillnader och likheter.
Även spel som kommit år efter debuten som Halo.
Men när spel kommer ut till Macen syns det ej i dessa media.
Stämmer min bild?

Har detta med marknadsandelar att göra?
Eller har det med tradition att göra. Det finns media som tar upp i stort sett alla plattformar men ej Mac.

Om inte Macen synligöres där speldiskussionen finns så kommer Macens möjlighet att öka andelen på spel att vara marginell. Allmänhetens bild av Macen som spelmaskin kommer då vara som det är nu. "Va kan man spela på en Mac!"
För att andra ej invigda skall förstå att man kan visst spela en hel del spel på Macen så är det viktigt att man syns på de forum där diskussionen är och inte bara på Macspecifika forum.

Finns det intresse från oss att försöka påverka dessa medier att även vi Macusers är konsumenter och att vi också vill bli informerade.

Men kanske är Macens andel så liten att den inte alls är intressant. Vilket inte jag tror då det finns de som gör spel för Macen för att de tror de skall tjäna en hacka på det.
Var finns riktig info om de olika plattformarnas marknadsandelar ang spel.

Jag skrev till aftonbladet för några år sen och frågade varför dom inte skrev om mac. Jag fick tillsvar att det var svårt att få information om macspel eftersom dom ofta släpps efter pc versionen. Jag tipsade då om insidemacgames för att dom skulle kunna veta vad som hände i om mac spelen. Men det blev ingen förbättring.

Något som förvånar mig är att jag har läst att warcraft 3 endast finns för PC. Om man inte vet att warcraft 3 finns till mac så vet jag inte om man är behörig att skriva spel recentioner.

  • Medlem
  • 2004-12-30 21:17
Ursprungligen av Michael Larsson:

Jag skrev till aftonbladet för några år sen och frågade varför dom inte skrev om mac. Jag fick tillsvar att det var svårt att få information om macspel eftersom dom ofta släpps efter pc versionen. Jag tipsade då om insidemacgames för att dom skulle kunna veta vad som hände i om mac spelen. Men det blev ingen förbättring.

Något som förvånar mig är att jag har läst att warcraft 3 endast finns för PC. Om man inte vet att warcraft 3 finns till mac så vet jag inte om man är behörig att skriva spel recentioner.

Instämmer helt!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-12-31 15:30

Man kan ju inte spela Raven Shield med PC. Mac ver är bara Mac mot Mac.
Sådanna här portningar är ju inte bra.

1
Bevaka tråden