Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVI och Mac G4

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-31 13:30

Jag har just köpt en G4 och en ny Eizo skärm. Har ett problem och det är att LCD skärmen fungerar inte över DVI ingången på skärmen. ANvänder jag adapter till DVI ingången och kör den på d-sub kontakten fungerar den alldeles utmärkt. Någon som har en susning om vad jag skall göra för att få det fungera?

Ditt problem är nog att du har försökt ansluta en DVI-kabel till ADC-kontakten på Macen. ADC är apple tidigare specialkontakt, som sänder både signal, ström och USB i en kabel.
Vad jag vet finns det ingen Mac som har både DVI och VGA (d-sub), förutom sawtooth (den andra revisionen av den första Powermac g4an). Den hade både SVGA och DVI-D. Kanske har din skärm DVI-I?

Edit: Vilken G4a är det? Vilket grafikkort? Vilken skärm?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-31 14:09

Dvi-d

Hej Marcus!

Det är en G4, 1000 mhz, nvidia 64mb grafikkort och den har både DVI och ADC kontakt på kortet.
Jag har adapter in på DVI-ingången för vga uttaget på skärmen som är en Eizo L568.
Det är en DVI-D utgång på den. Vad skiljer en DVI-I mot en DVI-D?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ditt problem är nog att du har försökt ansluta en DVI-kabel till ADC-kontakten på Macen. ADC är apple tidigare specialkontakt, som sänder både signal, ström och USB i en kabel.
Vad jag vet finns det ingen Mac som har både DVI och VGA (d-sub), förutom sawtooth (den andra revisionen av den första Powermac g4an). Den hade både SVGA och DVI-D. Kanske har din skärm DVI-I?

Edit: Vilken G4a är det? Vilket grafikkort? Vilken skärm?

DVI-D är en heldigital kontakt.
DVI-I är en DVI-D, men den har ytterligare fyra stift, i vilka en analog signal färdas.

Skärmen har alltså VGA och DVI-D, eller hur?

Iofs så borde det inte vara några problem att ansluta en DVI-D-skärm till DVI-I-porten på din dator. Båda kontakterna skickar ju samma digitala signal. Men det måste givetvis vara en DVI-D-kabel, eftersom -I-kablens fyra extra stift annars inte har någonstans att ta vägen i skärmen.
Jag antar att du fick med en D-kabel till skärmen. Använder du den kan jag inte se varför det inte funkar.

På samma sätt är det OK att konvertera datorns DVI-I till VGA, med hjälp av den där adaptern, och ansluta VGA-kabeln till skärmen.

Hittade du något sätt att välja mellan de olika anslutningarna på skärmen?

Se skillnaden mellan DVI-I och DVI-D.

På bilderna ser man klart och tydligt att man inte kan sätta en D-kabel i en -I-kontakt och vice versa. Du får alltså hålla dig till D-sub. Eller om det finns kablar med I i ena änden och D i andra, men det det jag inget om.

1
Bevaka tråden