Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta fläkt i en Imac G4?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-31 14:07

Hej!

Jag har nu haft min första mac (imac g4, 17", 200gig, 768mb, dvdr) i några veckor och funderar lite på vad det är för fläkt i datorn. Jag har bytt till en 200gigs hårddisk och har nu blivit lite sugen på att byta ut fläkten mot en tyst variant.

Fläkten låter inte våldsamt mycket, men det brummar en del. Kan man hitta information om originalfläkten, som tex luftflöde, temperaturstyrd?

Jag vill ju inte byta till en fläkt som blåser mindre än originalfläkten...

/Robert

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 15:06

Rekommenderas inte. Risken att du har sönder något eller kopplar fel är mycket stor. Sök lite här på forumet får du se...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-31 15:10

Jag lyckades ju byta hårddisken, så fläkten borde jag ju också kunna byta?
Jag har skruvat i PC-datorer i 10år....

/Robert

Det är väl bara att plocka ut den och se vad det står på den. Sen köper du en fläkt med samma mått, spänning och luftlöde (och förhoppningsvis tystare).
Jag tror inte det går att ta reda på på annat sätt, då det säkert är olika fläktar i olika maskiner. Så är det med de sista PMG4orna, vissa har tysta fläktar, andra inte.

Glöm sen inte att hålla koll på CPU-temperaturen. Processorn ska stanna när den blir för varm, men det är ju alltid trevligt att veta när den närmar sig 70°C.
Håll ett öga på diskar och sånt också, man vet ju aldrig.

Garantin ryker väl all världens väg, men det får man ta om man får en tyst dator.

(Observera att jag inte på något sätt uppmanar dig till att mecka med datorn, och jag anser mig oskyldig när den står i lågor.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-31 17:10
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är väl bara att plocka ut den och se vad det står på den. Sen köper du en fläkt med samma mått, spänning och luftlöde (och förhoppningsvis tystare).
Jag tror inte det går att ta reda på på annat sätt, då det säkert är olika fläktar i olika maskiner. Så är det med de sista PMG4orna, vissa har tysta fläktar, andra inte.

Glöm sen inte att hålla koll på CPU-temperaturen. Processorn ska stanna när den blir för varm, men det är ju alltid trevligt att veta när den närmar sig 70°C.
Håll ett öga på diskar och sånt också, man vet ju aldrig.

Garantin ryker väl all världens väg, men det får man ta om man får en tyst dator.

(Observera att jag inte på något sätt uppmanar dig till att mecka med datorn, och jag anser mig oskyldig när den står i lågor.)

Saken är ju den att luftflödet står väl inte på fläkten? Jag tänker köpa en papst-fläkt, men det viktigaste är ju luftflödet. den måste ju transportera lika mycket luft som den gamla fläkten.
Jag får försöka googla vidare ang luftflödet på fläkten....

Ta ut fläkten, och leta upp serienumret (eller iaf något numme som ser viktigt ut). Sök sedan med Google, så hittar du säkert tillverkarens site, och information om just Din fläkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 17:36

Jag har en fläkt som passar till salu... men du byter på egen risk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-01 19:12
Ursprungligen av Mondo:

Jag har en fläkt som passar till salu... men du byter på egen risk.

Har du något nummer eller annan info om den fläkten? Tänkte googla....

1
Bevaka tråden