Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SATA eller ATA133 i en G3/266?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 09:51

Jag har en beige G3/266 över. Den ska bli filserver, ftp-server och musikutdelare hemma i källaren.
Den har 256MB RAM och kör OS 10.3.7. Jag har stoppat i ett Realtek 81XX 100Mbit Ethernetkort för att få lite fart på nätverkandet. Funkar OK. Nu vill jag ha lagringsplats med säkerhet också.

Tänkte stoppa i ett "Sonnet Tempo Serial ATA PCI-kort" eller "Acard ATA133 IDE PCI-kort" och köra spegling på 2st 200GB med skivverktygets softRAID funktion.

Vilken av dessa två kort ska jag köpa? För och nackdelar...
Kommer datorn att hänga med när den ska ta han om RAIDen?
Kan jag verkligen boota från denna RAID och slänga ut alla andra långsamma hårddiskar?

/Jonas

Det verkar vara samma priser oavsett vilket gränssnitt man väljer, visst?

Och om någon är snabbare än den andra, så måste det ju vara SATA. Dessutom är det smart inför framtiden att inte låsa fast sig i äldre gränssnitt. När du vill flytta diskarna till en G5a om ett år eller två är det bäst att redan ha S-ATA, så att säga.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 13:27

Jo. S-ATA får det nog bli. Lite mer framtidssäkert.
Båda lösningarna är egentligen "overkill" för den gamle Macen men jag vill ha diskar över 120GB och då behövs ATA-133 eller S-ATA.

Men hur mycket processorkraft behövs till mjukvaruraiden?

Vad händer om en av de två diskarna rasar?
De ska ju båda innehålla samma information när de speglas.
Kan man bara koppla ur den trasiga och starta på den andra då?
Det är det som är själva vitsen...

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Men hur mycket processorkraft behövs till mjukvaruraiden?

Ingen aning. (Fast inte särskilt mycket, tror jag. Min gamla blådåre klarade att raida ett par diskar utan att jag märkte av någon prestandaförlust.)

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Vad händer om en av de två diskarna rasar?
De ska ju båda innehålla samma information när de speglas.
Kan man bara koppla ur den trasiga och starta på den andra då?
Det är det som är själva vitsen...

Precis, så har jag också förstått det. Det märks nog egentligen inte heller, om du inte har något program som varnar när en disk inte funkar. Dator tuffar på som vanligt, helt enkelt.
Se till att ladda ner något program som håller koll på dem, och varnar om/när en går.

Ursprungligen av Jonas Lundin:

(...)
Båda lösningarna är egentligen "overkill" för den gamle Macen (...)

Var inte så säker på det. PCI-bussen klarar mycket, och i jämförelse med resten av datorns komponenter är hårddiskar förfärligt slöa. Därav nyttan av RAM, bland annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 16:14

Finns det ingen som vet vad som faktiskt händer med Apples mjukvaru-raid när en disk i ett set kraschar? Det är ju rätt viktigt att man får veta att disken är paj så man kan byta ut den.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 13:55

Gjorde ett litet test.
Kopplade in två identiska 10GB Seagate diskar (originaldiskar från xbox) på de befintliga ATA -33 portarna i G3an. Startdisken var också inkopplad. Startdiskaen är partitionerad med en 6GB systempartion + resten av utrymmet som en egen partition. CDn fick kopplas bort då det bara finns 3 st IDE kontakter.

Kopplade 1 av Raid diskarna på IDE buss 0 byglad som master. Kopplade den andra som slave på buss 1 och systemdisken som master. Startade datorn. Inga problem. Formaterade de båda 10GB diskarna som en speglad raid. Inga problem. Det gick att kopiera och läsa som om det hade varit en enda HD på 10GB. Vad som inte gick var att partitionera diskarna i mindre delar och spegla enskilda partitioner. Bara hela HDn gick att spegla.

Klonade sedan systemdisken till raiden med "Carbon Copy Cloner 2.3". Det tog lång tid men fungerade.
Ställde om startskivan till raiden i syseminställningarna och startade om.
På min skärm visas bara appleloggan och inget mer händer. Inget system läses in.

Varför?

Kan man inte ha en mjukvaruraidad skiva som startskiva? Var sparas informationen om vilka diskar som hör ihop?
Eller kan det vara så att systemfilerna kan ha hamnat utanför de första tillåtna 8GB som egentligen krävs?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 15:53

Svarar mig själv.
Från apples hjälp om raid:

"Spegling duplicerar data över skivor. Detta alternativ kan göra att filer förblir tillgängliga i händelse av hårddiskfel. Spegling är också att rekommendera om du har delade filer eller program som du behöver komma åt ofta.

Vanligen kan du inte använda RAID på startskivan."

Där föll sjäva grundidén...

Tydligen funkar det på G5an, har jag hört. Men det hjälper ju inte dig.
Om det känns viktigt med RAID får du väl ta och köpa en RAID-controller istället för en vanlig ATA-controller.

1
Bevaka tråden