Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min sambo nekar mig PowerBook...

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-12-29 19:18

Jag är lite sugen på en PowerBook 15". Men min annars så förstående och gulliga sambo envisas med en ond taktik för att tillintetgöra mina drömmar; logiska argument. Jag har inget behov av en bärbar. Speciellt inte när jag har en ny stationär Mac. Vad fan ska jag svara? Hon har rätt. Men "ha begäret" är så stort. Hur kan jag övertyga henne (och mig själv) att hon har fel?

-- Patrik

PS. Jag menar allvar, även om jag formulerat mig lite skojsigt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-29 19:26

Har du behov av en sambo?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 20:15

Lyssna till din sambo är mitt råd. Behöver du den inte - ska du inte ha den.

Annars kan du la ta henne med på något där man faktiskt skulle vilja ha en bärbar dator. Kanske en lång tågresa. Det är oftast där jag känner att jag skulle vilja ha en bärbar dator.

det kanske är lyx, men ibland är det ju rätt att unna sig de onödiga sakerna - bara för att man vill

Svårt, men det är nog rätt att strunta i PB:en. Det handlar ju trots allt om minst 20.000 spänn. Och det är ju trots allt era gemensamma pengar/liv, oavsett vad man har för olika bankkonton.

Byt ut den stationära istället.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-12-29 21:12

På något sätt måste jag döva mitt habegär iaf. Ska vänta lite tills nyheterna presenterats här i januari, med förhoppningen att något revolutionerande dyker upp. Men troligtvis blir det en iPod istället. Så får det bli en PowerBook nästa gång jag uppgraderar eller byter dator.

-- Patrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 21:14

Jag tror inte du kan skjuta ner hennes argument om hon bestämt er.

Nä, idén måste sjunka in och långsamt assimileras så att den till slut känns helt naturlig och hon en dag istället undrar "var är din bärbara, jag har inte sett den på ett tag?".

Det logiska, praktiska och trista svaret är, som redan nämnts, att kanske fundera på att byta den stationära mot en fullkryddad bärbar med extern skärm, tangentbord och mus.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 22:40

Sexstrejka!

Ursprungligen av Poopster:

Jag är lite sugen på en PowerBook 15". Men min annars så förstående och gulliga sambo envisas med en ond taktik för att tillintetgöra mina drömmar; logiska argument. Jag har inget behov av en bärbar. Speciellt inte när jag har en ny stationär Mac. Vad fan ska jag svara? Hon har rätt. Men "ha begäret" är så stort. Hur kan jag övertyga henne (och mig själv) att hon har fel?

-- Patrik

PS. Jag menar allvar, även om jag formulerat mig lite skojsigt.

Ursprungligen av Ola Hansen:

Sexstrejka!

Det blir väl resultatet när han väl fått sin PowerBook?
Hon kanske är rädd att bli svartsjuk?

Själv är jag faktiskt emot att ha mer än en dator alls. För jobbigt att synka allt man har. Och att ha två helt olika datorer är inte kul heller. Därför har jag tyvärr svårt att se mig själv någonsin köpa en stationär dator i framtiden... Är lite sugen på en iMac G5 för att de är så coola,men detta enkla argument gör att jag ändå är säker när jag ändå avstår.

Men skulle jag ha en bärbar andradator skulle det helt klart bli en iBook 12". Lite smidig och billig.
En regel vid alla datorköp: Man måste använda den en j-vla massa för att den ska "löna sig". Köper man en dator i överkant är sannorlikheten stor att merkostnaden är som att elda för kråkorna.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 01:45
Ursprungligen av Ola Hansen:

Sexstrejka!

funkar bara för tjejer, tyvärr.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-12-31 09:51
Ursprungligen av petsematary:

funkar bara för tjejer, tyvärr.

Inte alls, jag har testat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 12:37

Vill du ha en sambo eller en powerbook? Det värsta som kan hända är att du får din powerbook men tappar något annat viktigt istället...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 12:52
Ursprungligen av jonjon:

Vill du ha en sambo eller en powerbook? Det värsta som kan hända är att du får din powerbook men tappar något annat viktigt istället...

Vet hut! Inget är väl viktigare än en P-Book?

För dom pengarna kan du boka en resa och överraska henne...det blir nog det bästa alternativet, båda blir nöjda och gör du henne extra nöjd och glad under resan så får du kanske köpa ny PB om några månader...eller få den som födelsedagspresent

PS: Kvinnor brukar inte tåla något som är snyggare än dom själva...och PowerBooken sviker dig aldrig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 00:02

Jag har två Macar och en PC-laptop. För en person är det två datorer för mycket. Det är enklare att ha allt väsentligt på en enda maskin och istället satsa på ett bombsäkert backupsystem.

Om du vill ha en bärbar Mac - sälj den stationära Macen och köp en Powerbook 15"! Om det blir pengar över kan du köpa en iBook 12" i present till din sambo.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-12-30 12:24

Surfat på dass någon gång?

Har ni datorn i sovrummet?

Vill du surfa på en sida när hon vill surfa på en annan?

Titta på TV medan du surfar?

Ta med era bilder till kompisar och visa?

Arbeta på tåget?

Titta på recept på internet i köket?

Kolla mailen i sommarstugan?

Byt sambo

Om du inte har pengar till tex en resa för er båda + Powerboken till dej själv

Skaffa en ny sambo

Sthlm

  • Medlem
  • Öland
  • 2004-12-30 13:12

jag skulle nog gått på sambons åsikt, mycket vill ha mer tror jag det var någon som sa...

  • Medlem
  • 2004-12-30 13:26

Vad är det här för scout-fasoner? Vad har din sambo med att göra vad du handlar? Om du inte raserar hela din ekonomi så är det inget problem. Du behöver inte ens fråga. Allvarligt.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-12-30 14:03
Ursprungligen av Poopster:

Jag är lite sugen på en PowerBook 15"...
Jag har inget behov av en bärbar.
Hon har rätt. Men "ha begäret" är så stort.

Varför vill du ha den?

Man måste ju få ge efter för sina begär, hon kan ju inte neka dig det, hur långt tror hon livet är?

Det är enklare att vara singel, då kan man köpa vad man vill utan att fråga nån sur kärring.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-30 14:53

Hej!

Vi har också gemensam ekonomi. Jag har köpt en massa prylar på villkor att hon får lika mycket att handla till sig själv för. Jag köper kamerautrustning för ca. 10.000 och efter det får hon alla pengar som blir över till det blir jämt. Någon slags avbetalning alltså. Jag förstår att hon tycker att det är mycket pengar - om det är era gemensamma! Samtidigt är det ju synd att inte köpa det man vill ha för att någon annan inte tycker att prylen behövs.

//Dunberg

Ursprungligen av Nurell:

Det är enklare att vara singel, då kan man köpa vad man vill utan att fråga nån sur kärring.

Och istället så kan man sitta på nätet i diverse macforum dygnet runt....

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 15:12

En P-Book behövs inte (i vissa undantagsfall). Sambon har helt rätt. Köp en iBook istället, den perfekta kompromissen.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-12-30 17:37

Bara för att klargöra för några personer: jag "måste" inte fråga. Jag är varken toffel eller scout och kan säga vad jag tycker och ta en dispyt om det känns motiverat. Hela utmaningen med denna tråd är att övertyga henne på ett SNYGGT sätt att jag ska ha en PowerBook. Uppmuntran till att "köra över henne" för att jag kan det är inget värda. Dessutom har vi stor del av pengarna tillsammans. Pengarna i sig är redan "godkända" av sambon, men till en projektor. Och den har ju vi båda lite mer glädje av iofs...

-- Patrik

PS. Sexstrejk? Då straffar jag ju mig själv lika mycket...

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Det är väl dina pengar?

Edit: Du kan väl få lite veckopeng?

En PB15" nu.. Njaaaa.... Vänta en månad istället

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 15:49

tror du får mer glädje av projektorn. eftersom du redan har en fin mac-maskin därhemma. bara o koppla den till projjen o köra trådlöst tangentbord o mus... blir nästan bärbart =/ men samtidigt är det en oerhörd frihet att ha bärbar dator.

'once you've had a portable mac, you'll never o back' ;D

Kör på projektor (eller hellre en HDTV för sisådär 40-50 papp )
Sen tar du en PB nästa gång du vill ha en ny dator.
Både sambo och du blir nöjda

Bevaka tråden