Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stulen Powerbook - Så fick jag tillbaka min dator!

Tråden skapades och har fått 216 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 18:43

Någon snodde min PB G4 i mitt hem idag!

Och nu använder han min MSN.....Kan jag på något sätt kolla vart han surfar ifrån??

//t

Vill påpeka att dom gjorde inbrotten i min lägenhet och tog:
1 PB 15" 1,33Mhz, 60GB disk 756Ram OBS Spanskt tangentbord! serie nr v73498zmnrz
1 LaCie d2 bigdisk 500gb med foten monterad serienr 10120410260005
1 BT mus
1 iPod 15gb Stort Atlas märke på baksidan
1 iPod 40gb

Dom tog inga Ladd kablar till datan så allt är bara konstigt! tog inte någon utav telefonerna som låg brevid, digitalkamera eller en IWC klocka!

Det som kan ge upplyssningar som gör att jag får tillbaka sakerna får en iPod 40Gb eller kanske en LaCie 500gb disk....du bestämmer!

Senast redigerat 2005-01-20 21:26
  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 18:55

MSN har väl iofs loggar över vartfrån vissa id "sänder" - men det kommer ta väldig tid har jag en känsla av…

Du kan inte få iväg ett mail som han svarar på? Då har du ip i headern…

Men vänta lite ifall någon kommer med ett "osynligare" sätt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 15:14
Ursprungligen av Pär:

MSN har väl iofs loggar över vartfrån vissa id "sänder" - men det kommer ta väldig tid har jag en känsla av…

Du kan inte få iväg ett mail som han svarar på? Då har du ip i headern…

Men vänta lite ifall någon kommer med ett "osynligare" sätt

detta svar fick jag från msn..

Tack för att du skriver till MSN International Sekretess.

Vi beklagar att du har haft problem med datorn men vi kan tyvärr inte lämna ut information om våra medlemmar till allmänheten. All information om Hotmail-medlemmar är konfidentiell och kan endast lämnas ut med stöd av lagen. Detta i enlighet med Electronic Communications Privacy Act (ECPA) i USA, samt andra sekretessbestämmelser runt om i världen. Var god läs om MSN:s Villkor för användning och sekretesspolicy på:
http://privacy.msn.se/tou/default.asp

Alla meddelanden som skickas från Hotmail har rubriken "X-Originating-IP". Rubriken innehåller ett nummer -en så kallad "IP-adress"- som tillhör avsändarens Internet-leverantör. IP-adressen syns i e-postmeddelandets utökade rubrikinformation. (Nedan finns anvisningar för hur du visar fullständiga meddelanderubriker.) Du kan använda numret till att hitta namnet på Internet-leverantören på:
http://www.geektools.com/whois.php (på engelska)

>>> Så här gör du om du vill visa fullständiga meddelanderubriker

Med Hotmail

1. Gå till sidan Alternativ.
2. Klicka på E-post till vänster på sidan.
3. Klicka på Inställningar för meddelandevisning.
4. Klicka på Fullständig i avsnittet Meddelanderubrik.
5. Klicka på OK.

Om du inte är Hotmail-medlem kan du få veta hur du visar fullständig rubrikinformation i den hjälp som hör till ditt e-postprogram.

Om du vill ha information om en Hotmail-medlems identitet bör du kontakta din lokala lagstiftningsenhet och lämnar kopior på e-postmeddelandet som du fått. Om du vill att Hotmail ska vidta åtgärder mot en medlem enligt användningsvillkoren men inte starta en juridisk process skickar du det oönskade e-postmeddelandet (med fullständiga rubriker synliga) till:
abuse_sv@hotmail.com

Du kan alltid hitta mer information genom att klicka på fliken högst upp i högra hörnet som är markerad hjälp.

Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Med vänliga Hälsningar,

Christina
Kundtjänst, MSN International Sekretess

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 19:02

Visst fan vad fint!....

Ni kan gå in på mej om ni vill

vill ni kanske ha en address som redan är addad så går det oxå fint! så kan ni kolla själva!

Ska maila msn så kan dom ta ip loggen! men dom ska ha en polis anmälan föt att göra det tror jag!

//tobias

Senast redigerat 2005-01-20 23:05
  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 19:06

Verkar inte som om det är någon online just nu iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 19:08

sitter med hans mit fönster uppe nu!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 19:11

spännande... ingen aning om vad du ska göra. Får du tag i rätt person s**a skitstöveln från mig. Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 19:12
  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 19:15

Det är inte så att han använder ditt id när han loggar på "bredbandet"?
Då lär han ju ha lämnat rätt bra avtryck hos telia
(Även dom vill nog ha info från polisen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 19:22

Jo det kan ju ske. Men han sitter ju inte hemma hos mig och jag sitter på mitt telia bredband hemma nu.
Går väl inte å surfa på 2 nät samtidigt?

Och jag har inte loggin uppgifterna på datan.

Förutom på det autologgin programet....

En polisanmälan är väl inte så märkvärdigt om du blivit av med din PB. Det tar inte många minuter att fixa, och dessutom kräver ju försäkringsbolagen det ifall du vill ha ersättning.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=8980&pageversion=1.html

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 19:41

polisen har redan varit här och tagit en anmälan.

Vill påpeka att dom gjorde inbrotten i min lägenhet och tog:
1 PB 15" 1,33Mhz, 60GB disk 756Ram OBS Spanskt tangentbord! serie nr v73498zmnrz
1 LaCie d2 bigdisk 500gb med foten monterad serienr 10120410260005
1 BT mus
1 iPod 15gb Stort Atlas märke på baksidan
1 iPod 40gb

Dom tog inga Ladd kablar till datan så allt är bara konstigt! tog inte någon utav telefonerna som låg brevid, digitalkamera eller en IWC klocka!

Det som kan ge upplyssningar som gör att jag får tillbaka sakerna får en iPod 40Gb eller kanske en LaCie 500gb disk....du bestämmer!

//tobias

Har för mig att om man har en konversation med någon på tex MSN så kan man via ett terminalkommando (minns ej vilket, kan kolla upp) få tag på dennes ip adress och då spåra personen i fråga. Om jag minns rätt alltså.
Kollade just upp detta, Netstat heter kommandot enligt denna tråd på Macintosh Underground, verkar dessutom som om man måste ha en filöverförning med honom också.

Senast redigerat 2004-12-30 20:02

netstat kanske?

Håll utkik efter port 1054.

Vet dock inte om MSN-meddelanden går via central MSN-server eller inte.
/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 20:03

Nu gjorde jag så att jag skickade ett mail till msn med:

tid för meddelanden.
Klipp på min ip logg
min ip jag hade då.
från vilken msn konto jag skickade meddelandena ifrån.

Då jag inte fick något svar så är det svårt med netstat som jag testade!

Ursprungligen av atomlab:

Nu gjorde jag så att jag skickade ett mail till msn med:

tid för meddelanden.
Klipp på min ip logg
min ip jag hade då.
från vilken msn konto jag skickade meddelandena ifrån.

Då jag inte fick något svar så är det svårt med netstat som jag testade!

Som Martin B så tidigare så verkar det som om man måste ha en filöverförning med honom för att det ska funka, antar även att det kommer upp ganska månnga adresser när man kör Netstat (har kört Netstat en gång för ett bra tag sedan och minns att det kom upp ganska många IP-adresser), men alla 127.0.01 och Localhost adresser kan man ju räkna bort på en gång, och när det står * på en rad så betyder det samma som föregående adress (översatte detta från den tråd jag länkade till tidigare).
Om du är osäker på vilka adress som är vilken (vet inte hur bra du är på IP-adresser) så kan du ju ladda upp en bild så kan jag (eller någon annan) försöka ta en titt på det

Chansa på att han är nyfiken och kollar i ditt mailprogram.

Skicka ett html-mail som absolutlänkar en fil som ligger på en webbserver där du kan kolla loggarna. Om han öppnar mailet kommer det lämna spår i loggfilen, och då har du hyfsat säkert fångat in ett IP-nummer.

//Mikael

Är han fortfarande online på MSN så testa med att skicka en fil till honom, då inleds en direktanslutning mellan er och du kan med netstat se hans IP. Utan direktanslutning, vid vanlig chatter ser du bara MSN-serverns IP.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 20:50

det loåter ju toppen

Nu har jag då inte så bra koll på det.
Kanske någon som kan hjälpa?
har mail
jag kollar den då inte från serven!...

//tobias

Senast redigerat 2005-01-20 23:06

Hur har det gått ?

Ursprungligen av Mikael Svensson:

Du har fått epost ...

//Mikael

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 20:52

Man kan köra en lite enklare men lite mer misstänkt variant.
Lägga in en länk i messengerdialogen som pekar på en sida där du sitter nu…
Klickar han så har du honom i httpd-loggen och sedan kör du whois och sedan faxar du till det telefonnummret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 21:36

han är tyvärr inte uppe längre....

Får bara hoppas på det bästa

Är det någon som provat att skicka ett mail till honom för att få honom att svara? annars kan jag göra det nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 21:46

vi har sådant på g

Ok, försök skriva det så att han kommer att svara på det

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-30 22:37

Fy fan, tobias. Jag hoppas jag aldrig kommer att få vara med om sånt här. Jag känner med dig.
Men en sak har jag alltid undrat över: Varför tar man för givet att det är en "han"? I denna jämlikhetens tid bordeman väl börja säga "den", dvs "personen", eller hur?
Jag blir lite sne ibland på det här att skurkar automatiskt ska vara karlar....
(Sorry, det var verkligen en offtopic-fråga som jag hoppas inte ska störa tråden egentliga ämne. Hoppas dom får tag på perosnen och datorn snabbt, och att inget skadats eller att några filer gått förlorade)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 22:44

det är enkelt. 99% av alla typer är män, gubbar, pojkar och 1%är kvinnor.

20% utav den 1% håller på med ekonomisk brottslighet
13% inbrott och övriga 67% håller på med knark

Därför blir det lätt ett överslag i män
Försöker dock ändå alltid säga "de" i sådana sammanhang där man inte vet vem personen är!

//tobias

Jag tänker faktiskt inte på det, man skriver helt enkelt "han", men jag håller med att man egentligen borde skriva de/dom/den när man inte vet, men det tänker man oftast inte på.

/Elo

Atomlab överdriver visserligen något, men har i princip rätt. Här är ett citat från brottsförebyggande rådet, dvs grundat på Sveriges officiella statistik inom området:

"Kön

Majoriteten, 84 procent, av samtliga lagförda personer år 2003 var män. Antalet lagförda kvinnor har legat på en relativt konstant nivå under den första delen av 1990-talet, i genomsnitt strax över 24 500 lagföringar per år. Under de senaste åren har antalet lagförda kvinnor sjunkit något, år 2003 uppgick antalet till knappt 18 700. Ser man till andelen kvinnor som lagförts har det dock skett en ökning. Sedan början av 1990-talet har andelen kvinnor lagförda för brott ökat från cirka 14 till cirka 16 procent av det totala antalet lagföringar.

Snatteri, bedrägeri, bedrägligt beteende, missbruk av urkund och urkundsförfalskning är brottstyper där en relativt sett stor andel av de lagförda är kvinnor. År 2003 utgjorde kvinnorna mellan 32 och 59 procent av alla lagförda för dessa brottstyper. Männen står istället för en stor andel av lagföringarna när det gäller misshandelsbrott, tillgrepp av fortskaffningsmedel, rån och sexualbrott. År 2003 utgjorde männen mellan 91 och 98 procent av samtliga lagförda för dessa brottstyper."

Jag skulle gissa att inbrott och stöld har något högre andel kvinnliga utövare än våldsbrotten, men icke förty kan man väl anta att männen står för i storleksordningen 90% av såna brott. Så med andra ord kan med på sannolika skäl anta att det är en "han" som snott powerbooken

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-30 23:58
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Så med andra ord kan med på sannolika skäl anta att det är en "han" som snott powerbooken

Som dom säger i Amörrka:
"Assume is making an ass of u and me"
Eller ska vi säga så att var tionde gubbe som postar i den här tråden säger "hon" och resten säger "han". Sen, om vi någonsin får reda på vilket kön förövaren har, så går vi allihopa in och korrigerar våra inlägg. Passar det Hr Rönnbäck bättre?

Senast redigerat 2004-12-31 00:24
Bevaka tråden