Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorbild till TV:n?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett "ATI Radeon 8500 Mac Edition" i min G4, och vill koppla datorns bild till TV:n.
För detta har jag köpt en kabel som som har s-video/minitele i ena ändan för kortets s-videoutgång och datorns ljudutgång (ja, jag har en sån...). I kabelns andra ände är det scartkontakt, vilken jag har kopplat in i TV:n.
Problemet är att TV:n bara är svart... Varför?
Måste jag "säga åt" kortet att skicka ut bild via s-videoutgången, och hur gör jag det i så fall?
Hjälp!

//Jakob

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-29 14:20

Har du kollat systeminställningar - Bildskärmar? Osså på TVn då, AV/SVGA-ingång vald..

Ursprungligen av rAWTAZ:

Har du kollat systeminställningar - Bildskärmar? Osså på TVn då, AV/SVGA-ingång vald..

Vad ska jag kolla efter i bildskärmsinställningar? Det ser likadant ut som innan jag kopplade in s-videokabeln i datorn.
På TV:n har jag stoppat in kabeln i den kontakten jag brukar ha videon i annars. Rätt/fel?

//Jakob

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-29 15:07

Lol, insåg att jag inte menade SVGA när jag skrev det där :>

Hur som helst tänkte jag bara att det kanske skulle dyka upp en TV eller något i inställningarna Jag ska prova själv hemma sen, men vet faktiskt inte hur det skall lösas..

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-12-29 15:34

Du måste ha drivrutinerna till grafikkortet, det är ett retail-kort, inte apples oem-kort.

Du ska ha något som heter ATI Displays som ligger i /Program/Verktygsprogram/ATI Utilities.

När du har startat ATI Displays så ska det på vänstersidan finnas symbolen Mac2TV™, klicka på denna. Där finns det lite inställningsalternativ som behövs för att koppla till TV.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-30 04:38
Ursprungligen av henil:

Du måste ha drivrutinerna till grafikkortet, det är ett retail-kort, inte apples oem-kort.

Du ska ha något som heter ATI Displays som ligger i /Program/Verktygsprogram/ATI Utilities.

När du har startat ATI Displays så ska det på vänstersidan finnas symbolen Mac2TV™, klicka på denna. Där finns det lite inställningsalternativ som behövs för att koppla till TV.

Känner datorn av om TV:n kan ta emot signalen på rätt sätt? I sånna fall är det nog där problemet ligger; i mina ATI-inställningar syns ingen Mac2TV-ikon eller någon advanced-ikon, alls...
Jag har Panther och har laddat ner kortets senaste drivrutin, rom, displays, inställningsprog, etc.
Måste jag skaffa ny TV, eller finns det nåt annat sätt att komma runt problemet (nån slags adapter, kanske)?

//Jakob

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-30 16:28
Ursprungligen av Jakob Sollerman:

Känner datorn av om TV:n kan ta emot signalen på rätt sätt? I sånna fall är det nog där problemet ligger; i mina ATI-inställningar syns ingen Mac2TV-ikon eller någon advanced-ikon, alls...
Jag har Panther och har laddat ner kortets senaste drivrutin, rom, displays, inställningsprog, etc.
Måste jag skaffa ny TV, eller finns det nåt annat sätt att komma runt problemet (nån slags adapter, kanske)?

//Jakob

Har du en video? denna kan klara av att ta in signalen och vidarbefodra den så att TV'n får färg.

Ursprungligen av Kentor:

Har du en video? denna kan klara av att ta in signalen och vidarbefodra den så att TV'n får färg.

Nu ska vi se!
Jag hade glömt att starta om sedan jag uppdaterat rom:en på kortet...

Nu får jag upp de där inställningsikonerna i i ATI:s panel, som jag saknade förut. Dessutom får jag nu både bild och ljud från datorn till TV:n!

...bara ett problem kvar - bilden är svartvit, oavsett om jag använder TV:ns scartingång eller kör via videons, eller dvd:ns...
Blir det skillnad om jag använder kompositingångarna (gul, röd, vit) på min dvd (den är inspelningsbar, därav ingångarna)?

//Jakob

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-30 18:57
Ursprungligen av Jakob Sollerman:

...bara ett problem kvar - bilden är svartvit, oavsett om jag använder TV:ns scartingång eller kör via videons, eller dvd:ns...
Blir det skillnad om jag använder kompositingångarna (gul, röd, vit) på min dvd (den är inspelningsbar, därav ingångarna)?

//Jakob

Det kan hjälpa, pröva.

På vissa TV-apparater är man tvungen att koppla in datorn på tv:ns rca-anslutningar(de på framsidan) för att få det att fungera.

Jakob, klarar din tv verkligen av s-videosignal? Du måste ställa in i tv:ns inställningar att den ska ta emot denna signal, om den klarar det. Annars måste du på nåt sätt skicka ut kompositsignal från kortet istället.

1
Bevaka tråden