Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tänd ett ljus för offren i Asien

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I kväll tänds ett ljus i fönster över hela världen till minne av offren för katastrofen i Sydostasien. Gör det om du kan. Hjälp gärna också till att lindra katastrofen med ekonomiska medel om du har möjlighet. Du kan klicka på Röda korsets banner längst upp, eller sätta in pengar på någon av dessa konton:

Caritas Sverige, katolska kyrkans hjälporganisation
pg 90 04 90-4, "Katastrofen i Sydasien".

Diakonia, kristen biståndsorganisation
pg 90 33 04-4, "Sydostasien".

Erikshjälpen
pg 90 09 28-3.

Frälsningsarmén
pg 90 04 80-5, "Katastrofhjälp".

Individuell människohjälp
pg 90 07 06-3, "Södra Indien".

IOGT-NTO, Sverige
pg 90 04 63-1, "Katastrofen i Asien".

Lions, Sverige
pg 90 19 48-0, "Sydostasien".

Lutherhjälpen Svenska Kyrkans katastrofhjälp
pg 90 02 56-9, "Översvämning".

Läkare utan gränser
pg 90 06 03-2.

Plan
pg 90 07 31-1.

Radiohjälpen
pg 90 1950-6, "Asien".

Rädda Barnen
pg 90 20 03- 3, "Jordbävningen i Asien".

Röda Korset
postgiro 900 800-4, märk talongen "Flodvågornas offer". Eller bidra on-line.

SOS-Barnbyar
pg 90 02 29-6, "Asien".

Unicef Sverige
pg 90 20 01-7, "Katastrofen i Asien"

Skrivet av: Arvid Björkström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=844

Jag skänkte blygsamma 100:- och uppmanar samtliga medlemmar att göra samma sak. Det skulle göra att en miljon kronor samlades in. Enligt uppgifter på Unicefs webbplats räcker det för att finansiera sjukvårdsutrustning som hjälper 400 000 människor under tre månaders tid!

Jag uppmanar därför alla medlemmar att skänka 100:- till någon av organisationerna ovan.

/M

Skänkte 250kr + att vi skippade fyrverkerierna i våran familj iår.
Vilket ger ytterligare 2000kr till röda korset.

När man nu läser att man räknar med att 1000 svenskar har dött i asien och att i indonesien har ca
80 000 förlorat livet.

100 kr till Röda Korset som 99mac medlem.
Mer som privatperson på väg.

Ljusen lyser i 4 fönster nu.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2004-12-30 18:30

200:- från mig till Röda Korset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 19:13

Tittar ut från mitt fönster och räknar till 24 riktiga ljus.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2004-12-30 19:35

Skänkte nyligen 200:- till Röda Korset.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-12-30 19:53

Har skänkt 150kr igår, tände just ett ljus i fönstret.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 20:37

Har tänt ett ljus i fönstret men jag hittar inte min bankdosa just nu så jag får gå till banken och betala in.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-30 21:01
Ursprungligen av slarti:

Har tänt ett ljus i fönstret men jag hittar inte min bankdosa just nu så jag får gå till banken och betala in.

Röda Korsets hemsida kan man välja att betala med kort också. Svenska Kassaservice har varit snälla och tills vidare tagit bort avgiften på 40:- för inbetalning till 90-konton, så det gå även bra att betala den vägen utan att några pengar hamnar i fel ficka.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 21:04
Ursprungligen av hugin:

Röda Korsets hemsida kan man välja att betala med kort också. Svenska Kassaservice har varit snälla och tills vidare tagit bort avgiften på 40:- för inbetalning till 90-konton, så det gå även bra att betala den vägen utan att några pengar hamnar i fel ficka.

Jag hittade min dosa... Nu vill jag bara veta vart jag ska skicka.

Jag följer bevakningen och gråter när jag ser bilder på bebisar, barn, unga och vuxna ligga uppradade. Hjärtskärande är det att se på överlevande som inte vet var deras make/maka, barn, släktingar, vänner finns.

Det kommer att behövas fler gåvor. Försök förstå hur många människoöden som påverkas. Jag kommer att skicka mer pengar än jag redan gjort.

Senast redigerat 2004-12-30 21:40
  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-30 21:20

Jeg og noen venner la penger i en korg igår og overførte til røde kors...

skänkte 4000 kr idag till de som behöver de pengar mer än jag just nu

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-30 20:57

Jag och min sambo skänkte 500:- till Röda Korset i förrgår. Idag skänkte jag även mina innestående 73:- på Cint.se till Röda Korset.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 20:59

hmm, 57,92 kronor på kontot. Synd, då är det allt jag kan skicka.
Vilken organisation är bäst?

Skänkte 1500 kronor till Röda Korset. Läkare utan gränser funkade tyvärr bara i IE på PC.. Så det blir postgirotalong...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 21:23

57,92kronor skickade till unicef. allt jag ägde. eller allt jag hade på mitt konto åtminstone.

MacForum, 10.000kr till Läkare Utan gränser tidigare idag. Kom igen ni andra ÅF!

Martin

Ursprungligen av MacForum:

MacForum, 10.000kr till Läkare Utan gränser tidigare idag. Kom igen ni andra ÅF!

Martin

Starta ett race nu på alla företag!

150 till Röda korset som en första insats.

Satte in 500:- häromdagen, och kommer att göra det månadsvis ett tag framöver.
Mitt bidrag går till Hoppets stjärna.

Om ni tänder och sätter ett ljus i fönstret, så håll koll på det.
Inte roligt att läsa om hemlösa människor imorgon.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-12-30 22:25

1100:- från oss idag till SOS-Barnbyar. Tycker det är mycket svårt att avgöra vem som behöver pengarna mest. Funderade på Röda korset först men hörde imorse om en massa föräldralösa barn som springer på stränderna. Ja, man gör det lilla man kan. Man kan ju inte hjälpa alla och det är det som är så frustrerande.:(

Jag hag bidragit med 2000:- till Rädda Barnen. För jag tycker att det är svårast att se de små lida...utan föräldrar, bröder, systrar..bara ensama på andra sidan jorden

Senast redigerat 2004-12-30 23:51

På nyårsafton förra året sålde jag Cocktail licenser för bara några kronor (som täckte kostander) till medlemmar på MacNytt. Imorgon tänkte jag hitta på något liknade men istället har gjort om Cocktail siten för att uppmana folk att donera pengar till organisationer som arbetar i Sydostasien och hjälper människor drabbade av katastrofen. Dessutom så tänkte jag överföra alla pengar (ex. moms och avgifter till Kagi och eSellerate) från försäljningen av licenser som ska säljas imorgon och den första januari till svenska hjälporganisationer. Jag har funderat lite på om det är värt att skriva om det på siten (kan alltid uppfatas av någon som reklam) men tänkte att så länge det kan få någon att betala så är det bra. En kopia av inbetalningskvitto kan skickas till den som tvivlar att jag verkligen kommer att donera dessa pengar.

hejda er nu, det har funnits lidande i världen långt innan denna jordbävning.

om vi kan ignorera det annars, varför låtsas bry sig nu?

gott att se att det finns dom som skänker pengar, men det känns läskigt att det måste till en mediavänlig katastrof för att det ska kunna ske

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 23:56
Ursprungligen av kitesurf:

hejda er nu, det har funnits lidande i världen långt innan denna jordbävning.

om vi kan ignorera det annars, varför låtsas bry sig nu?

gott att se att det finns dom som skänker pengar, men det känns läskigt att det måste till en mediavänlig katastrof för att det ska kunna ske

Fast 100 K människor är faktiskt mycket (på en dag) och de behöver hjälp att ge vård till de skadade.
Jag ignorerar aldrig sådant men det kan bero på min lägning.
Men det är bra att någonting tas upp i media även om egentligen allt borde tas upp.

Ursprungligen av kitesurf:

hejda er nu, det har funnits lidande i världen långt innan denna jordbävning.

om vi kan ignorera det annars, varför låtsas bry sig nu?

gott att se att det finns dom som skänker pengar, men det känns läskigt att det måste till en mediavänlig katastrof för att det ska kunna ske

Jag tror att det är få som "låtsas" bry sig. Om Du tror att det behövs en katastrof för att folk ska skänka pengar så har Du fel. Men nu när en "mediavänlig" katastrof har inträffat behövs det extra mycket pengar... och det spelar ingen roll vad folk tycker och tänker så länge de donerar pengar till hjälporganisationer (även om det blir den första och sista gången någon skänker pengar). Kostander att hjälpa folk att överleva de närmaste månaderna och hjälpa de att leva de närmaste åren är så enorma att pengar kommer att behövas även när media har glömt bort vad som hände i Sydostasien julen 2004.

Senast redigerat 2004-12-31 02:59
Ursprungligen av kitesurf:

hejda er nu, det har funnits lidande i världen långt innan denna jordbävning.

Att se Hannes, två år, återförenings med sin pappa är något vi kan identifiera oss med. Det kunde varit jag som var där. Eller några som står mig nära. Det är fullt naturligt att vi reagerar starkare, och skänker mer, när vi kan identifiera oss med de som drabbas på ett annat sätt. Det är så de flesta människor reagerar. Tyvärr kanske.

Att människor skänker pengar när världen brinner är strålande och man får hoppas att fler kommer att fortsätta att skänka pengar när andra katastrofer inträffar som inte drabbar svenskar eller berör oss på samma sätt.

Att vi som lever i överflöd ger till de fattiga är världen borde egentligen vara en självklarthet.

Ursprungligen av kitesurf:

hejda er nu, det har funnits lidande i världen långt innan denna jordbävning.

om vi kan ignorera det annars, varför låtsas bry sig nu?

gott att se att det finns dom som skänker pengar, men det känns läskigt att det måste till en mediavänlig katastrof för att det ska kunna ske

Det där känns som en väldigt osmaklig kommentar just nu. Vi talar om en av de aboslut värsta naturkatastroferna i modern tid. Just nu är det 125.000 döda, men det stoppar säkert inte förrän vid 150.000 i slutändan. Dessutom riskerar lika många att dö av brist på hjälp och mat väldigt snart.

Lidande har alltid funnits och det är ingen här som säger något annat. Men just nu har det hänt något utöver det vanliga och att då uppmana folk att hejda sig verkar rätt sjukt. Hjälporganisationerna, som kan sådant här mycket bättre än dig och mig säger att behovet just nu är akut. Och det enda de vill är att man lämnar pengar (eller hjälper till att samla in). Inga frivilliginsatser när nere, ingen mat, inga kläder (de har problem att få *bort* kläder just nu, faktiskt) utan pengar och åter pengar är det som behövs.

Vi har dessutom det faktum att svenskar drabbats, något som berör oss extra, vilket är fullt naturligt. Jag antar att detta är den värsta naturkatastrof svenskar drabbats av överhuvudtaget.

Bevaka tråden