Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kort för Digital-TV?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 12:59

Söker febrilt efter ett kort (eller liknande) som kan ta emot digital-TV-signaler från det marksända nätet (DVB-T) så att jag kan "se på TV" på min G5:a.

Någon som vet? Behöver inte vara PCI.
Vad som helst - bara det fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 13:03

OK, jag hittade ju både iTele och eyeTV här i forumet nu.
Tänk om man kunde lära sig kolla först...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-29 13:03

I värsta fall kan du väl alltid använda ett vanligt tv-kort och sen köpa en digital-TV-box som du kopplar till det. Dyrt men det funkar

Borde iaf funka

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 01:25
Ursprungligen av nr3:

Dyrt men det funkar

Har allt tänkt på det men jag vill verkligen inte ha fler maskiner i huset nu.
Dyrt och jobbigt är ingen bra kombination.

Hittade länken som Loranga tipsade om.
Där fanns en del, men är det någon här i kalla Sverige som t.ex har testat Hauppauges NOVA-T på en G5:a?

Det är den jag vill ha. Den är enkel och billig.
DET är en bra kombination.

Drivrutiner verkar finnas på Lorangas länk.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-29 21:36
  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-30 12:40

Tyvärr har jag inte provat, men om det fungerar på en G5:a i Australien borde det väl fungera här?

Dock sänds väl de flesta kanalerna krypterat i det svenska marknätet, så man måste väl ha ett kort med CA-modul, eller?

Tänkte att du sirugo skulle bli 99macs pilottestare

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 12:50

Medalj

Får man medalj då?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-12-30 13:53

Hittade detta på macotekets hemsida:
"Elgato EyeTV EasyWatch MobilSet (DVB-T) PC-Card 2369 kr"
Bild finns i senaste katalogen.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 14:00

Har nosat på den men priset är ju det dubbla och där gick gränsen.
En Hauppauge WinTV PCI kan jag få för 900 kr inkl.frakt.

Datorbutiken har massa Tvkort, vet inte om de funkar med Mac, men det kanske goggel kan hjälpa dig med.

*** tjacke rensade länkar

whoops, märkte att du skulle ha ett till digitala marknätet och inte till satelitmottagning, då kan jag ta bort länken då. men tipsar fortfarand eom DB TVkort utbud.

Senast redigerat 2004-12-30 14:57
  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-30 15:21

Av prismässiga skäl är det väl som sagt klart mycket bättre om man bara kan trycka i ett PCI-kort istället för att köpa någon flashig firewirepryl.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-10 18:26

Har du köpt något än, Sirugo?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 13:00

Hej alla nyfikna.

Nu sitter jag här och glor på en perfekt TV-bild på min G5:a.
Jag skulle ju få bli testkanin och det blev jag. Och jag överlevde.

Så här:

* Beställde en Hauppauge (uttalas "hop-hog") WinTV Nova-T (version 928) via tyska eBay, 900 kr inkl.frakt. Finns många som säljer kortet till nästan samma pris. Det finns även i Sverige men då kostar det 995 exkl.frakt som billigast då jag undersökte saken. Man hittar det på www.pricerunner.com

* Det finns officiellt ingen Mac-drivrutin men som tur är har vi genier som bygger egna och på www.defeyne.org har en kille fixat både drivrutiner och en app som heter iTele som ser till att kanalerna kan hittas.

* Jag installerade drivrutinpaketet (version 0.6.9) som jag hittade här: http://www.defyne.org/dvb/driver.html

* Jag installerade iTele (0.5.5) och Mplayer som ni hittar på samma sajt. Observera att Mplayer måste ligga i samma katalog som iTele för att bilden ska visas. Stationerna hittas ändå och ljudet funkar. Dessutom fungerar inte den interna displayen i iTele. Först när jag lade över Mplayer och avbockade "Use internal display" i Channel-menyn kom bilden fram.

Jag har dual G5 1.8 GHz med Geforce FX 5200 (standardkonf.).
Jag nämner grafikkortet eftersom det i forumet verkar som om svaga grafikkort inte pallar bildvisningen. Dessutom har en del problem med sina G4:or.
Men det kan ni alltså läsa om i forumet: http://www.defyne.org/forums/viewforum.php?f=1

Lycka till!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-22 23:23

Härligt att höra! Vilka kanaler får du in? Har ditt kort CA-modul?

  • Medlem
  • 2005-01-22 23:27

det kan visst vara si och sså med kompatibilitet mellan utrikiska digitaldekodrar och nordiska. Tyska ska man tex akta sig för om man inte vill köpa gruisen i säcken. (Hört på P1 Konsument på radion.)

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 00:19

Kanaler:

En massa varianter av Canal+, 5:an, Eurosport, Discovery, 1:an, 2:an, 3:an, 4:ans varianter.
Disney Channel, BBC, SVT24, MTV, ZTV, Nickelodeon, Canal 7, TV8, TCM, Barnkanalen, Animal Planet

Naturligtvis är de flesta kodade precis som genom en vanlig box, men samma kanaler som funkar utan kod funkar även med kortet.

Det där med "lurigt med kort från Tyskland" förstår jag inte. Killen som gör drivrutinerna bor i Australien och hans applikationer är anpassade för kanalinställning i Tyskland, Storbritannien och Australien. Jag provade bara Storbritannien och det funkade direkt.

  • Medlem
  • 2005-01-23 01:04

det var folk från branchen och Teracom som svarade åp lyssnarfrågor på P1. De sa att det mycket väl kan fungera, men att man inte kan vara säker. Då gällde det iofs boxar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-24 15:51

Men du har alltså en kortplats + CA-modul i ditt PCI-kort?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 20:32

Nej, någon CA-modul finns inte såvitt jag vet.
Det lär därför inte kunna bli någon betal-TV. Alternativet var en extra TV på rummet och det var både dyrare och sämre.

1
Bevaka tråden