Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple har lämnat in patent på iTunes Producer

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-29 18:24
Ursprungligen av Arvid:

Ett ganska slåend exempel för webshoppar finns här

Minst sagt, man tappar nästan andan..

Ursprungligen av Arvid:

Skydd för det du skapat är en sak, men som mjuvarupatenten ser ut idag motverkar det snarare skapande än främjar det. Kanske en lite vettigare forumulering av Copyrighten skulle vara en bättre lösning? En omformulering av verkshöjd för den digitala världen?

Jag ser inte hur det ska vara möjligt, med tanke på de övriga lagar som gäller Copyright-skyddade verk, t.ex. rätten att citera, "fair use" o sånt. Inte särskilt applicerbart på algoritmer, funktionalitet eller lösningar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-29 21:04
Ursprungligen av tjogin:

Minst sagt, man tappar nästan andan..

Jag ser inte hur det ska vara möjligt, med tanke på de övriga lagar som gäller Copyright-skyddade verk, t.ex. rätten att citera, "fair use" o sånt. Inte särskilt applicerbart på algoritmer, funktionalitet eller lösningar.

Jo, men det är just det jag menar - att man kanske bör omformulera hur copyright fungera för att det skal bli funktionellt även för mjukvaror.

Fast man borde kanske formulera en ny lag istället...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-29 21:58
Ursprungligen av Arvid:

Fast man borde kanske formulera en ny lag istället...

Frågan är om det ska finnas några skydd överhuvudtaget för mjukvarulösningar.. många idag patenterade mjukvarulösningar kan ju liknas vid smarta eller bara intuitiva upplägg, lösningar som kan liknas vid t.ex. logistiska lösningar. Man kan ju inte patentera sin snillrika logistik eller projektmetodik, så varför måste det finnas sätt att patentera liknande lösningar bara för att det handlar om mjukvara?

Artikel i Östersunds-Posten (!) ang mjukvarupatent... vad har EU:s jordbruks- och fiskeråd med det hela att göra.. måtte det vara tryckfelsnisse som varit framme.

http://www.op.se/artikel.php?visa_id=454001

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 12:58
Ursprungligen av Jonas Ljungdahl:

Artikel i Östersunds-Posten (!) ang mjukvarupatent... vad har EU:s jordbruks- och fiskeråd med det hela att göra.. måtte det vara tryckfelsnisse som varit framme.

http://www.op.se/artikel.php?visa_id=454001

Tyvärr så var det tänkt att just jorbruks- och fiskeråded skulle besluta om mjukvarupatent inom EU.
Men beslutet blev uppskjutet då Polen lämnade in sitt veto (kan varit fler länder).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-30 13:53
Ursprungligen av swede:

Tyvärr så var det tänkt att just jorbruks- och fiskeråded skulle besluta om mjukvarupatent inom EU.
Men beslutet blev uppskjutet då Polen lämnade in sitt veto (kan varit fler länder).

Hahaha, vilken parodi, på sååå många nivåer.

...jordbruk och fiskerådet

Jag förmodar att Eu-apparaten fungerar så att beslutsansvaret kan delegeras till det råd som sammanträder vid den tidpunkt då beslutet borde fattas. Det var helt enkelt angeläget att få till stånd ett beslut innan årets slut, så råkade det vara just jordbruks- och fiskerådet som hade årets sista sammanträde, därav uppdraget.

Beslutsförfarandet i råden är ren formalia förmodligen, frågan har väl redan beretts i andra forum där också ett beslutsunderlag tagits fram. Jag betvivlar starkt att a) jordbruks och fiskerådet har sakkunskap i frågan och b) har tid, eller till uppgift att "bereda" frågor.

Råden fungerar väl ungefär som ledningsgruppen på den egna arbetsplatsen, där europaparlamentet har rollen som styrelse.

Sista ordet är därmed inte sagt!

Bevaka tråden