Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktbyte

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-29 16:10

Är det någon som vet en sida med "steg-för-steg" instruktioner för att byta fläkten i elboxen i en G4 quicksilver? Finns det någon som gjort det själv och har erfarenhet om svårigheterna? Jag har ett högt vinande ljud som gör mig galen. Det verkar inte till att vara den stora fläkten för den stoppade jag och ljudet fanns kvar. Hårddiskarna har jag också bytt. Eventuellt kan det ju vara något annat så jag är öppen för andra förslag om någon annan haft samma problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 17:21

Jag har gjort det. Det är inga som helst problem bara man tar det varligt. Rör inte kondensatorerna - det är en massa kräm i dem. Tänk på polariteten och fläktens placering. Den ska blåsa ut ur nätdelen så klart. Välj en Papst-fläkt i storleken 80 x 80 x 25 mm. Den ger endast 12 dB. Fattar inte varför Apple alltid har använt så dåliga fläktar i sina i övriga utmärkta maskiner.

Ariis... jag är i precis samma läge som du. Och inte så tekniskt kunnig. Och har respekt för de omtalade kondensator-kyssarna
Du kanske kan ta lite bilder....! och ringa in kondensatorerna med rött!

Mondo... är du helt säker på måtten på fläkten (80x80x25 mm)? Ska det vara trepin- eller fyrpin-variant?

Jag har precis bytt fläktar i PSU'n och chassifläkten. Tagit lite bilder i PSU'n... kan posta dem... om ngn vecka eller så. Hinner inte förrän dess.

Och plötsligt inser man att även processorfläkten måste bytas!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 23:52

Ja, posta detaljer och gärna någon bild.

Här kommer lite bilder fr mitt fläktbyte i PSU'n.
Det gäller att vara försiktig. Vidrör inte kondensatorerna!
Jag tar inte ansvar för ev olyckor i sb med skruvande i nätdelen. Ev modifieringar sker på egen risk.

1. Plocka ut nätdelen, enl beskrivningen som finns på Apples hemsida.

2. Lossa de fyra skruvarna på ovansidan.

3. Lyft av "locket".

4. Kontakten till fläkten sitter i nedre högra hörnet (markerad med röd prick!). Lossa den försiktigt med liten tång. Jag bröt själv av den lilla snäpparmen som låser kontakten, medvetet för att lättare få av kontakten.

5. Skruva loss fläkten, den sitter med de två skruvarna på fronten.

6. Lyft ur fläkten fr PSU'n. Jag bockade framsidan ngt mot mig, så att detta gick lättare.

7. Montera den nya fläkten tillbaka i samma ordning som du monterade ut den gamla. Jag använde en 80x80x25 mm PAPST-fläkt. Den har tre pin-anslutning. För enkelhetens skull köpte jag en 2-3pinsadapter. Jag började med att sätta fast 2-3pinsadaptern på kontakten i PSU'n. Sedan monterade jag fast fläkten. Sist kopplade jag ihop 2-3pinsadaptern med fläkten. Jag klippte också bort gallret för friare luftpassage.

8. Montera tillbaka PSU'n i maskinen. Kontrollera att fläkten blåser åt rätt håll, dvs ut ur maskinen. Om den suger in luft, lossa fläkten och vänd den åt andra hållet. Det fungerade inte att vända polerna med min fläkt i a f.

I min QS 933 Mhz har jag nu ett tyst nätaggregat och en hyfsat tyst chassi-fläkt och då inser man vilket oljud processorfläkten genererar. Enligt andras och egna nyvunna erfarenheter har jag gjort följande.
1. Bytt till en PAPST-fläkt. Den låter klart mindre när den får snurra omonterad i chassit.
2. Problemet med vibration mot chassit - ordnat med gummipackning.
3. Problemet med vibration mot gummiupphängningen - ordnat genom att ta bort skruvarna som fäster upp fläkten och genom att dra runt en plastband.

Vad göra nu... fläkten låter fortfarande för högt.
Vad jag kan förstå är det delvis vibrationsljud i chassit kvar... troligen genererar även luftströmmen en del turbulens som låter.
Har någon erfarenhet av att ta ned spänningen på fläkten till 7 eller 5.5 volt och att kylningen fortfarande fungerar?
Med tanke på den tämligen biffiga kylflänsen bör ett inte fullt så högt luftflöde ändå kunna kyla ned men vågar man prova??!

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2005-01-16 01:21

köp en termometer och testa. Har själv upptäckt idag efter att jag stoppade in några hdd i min qs att processorfläkten varvar upp rejält. nu är det den som låter mest

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 17:25

Skaffa ett variabelt fläktmotstånd: http://www.mycom.se/produkt/zalman_fan_mate_2_variabelt_15135.html

Har haft exakt samma problem. För min del bestod problemet i ett envetet surrande. Det räcker att minska varvtalet marginellt för att få fläkten att bli betydligt tystare. Min har gått i några månader nu, utan några som helst problem.

1
Bevaka tråden