Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC minne till iMac G5

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Tänker köpa en 20" iMac men problemet är att minne är ganska dyrt. Kan iofsig köpa från USA, går väl på 1300 kr för 1 GB.

Men jag funderar på om jag kan använda det minnet jag har i min nuvarande PC istället. Spefikationen finns här

Drar ut lite information från den sidan, för PC:n:
Memory type: PC 2700 or PC 3200 DDR
Memory sockets: 4 DDR-DIMM
Maximum Memory: 2.0 GB (4 x 512 MB DDR-DIMMS)

Såhär ser det ut för iMacen:
Max supported RAM: 2 GB
Memory specification compliance: PC3200
Memory speed: 400 MHz
RAM form factor: DIMM 184-pin
RAM technology: DDR SDRAM
iMac G5 computers work with memory modules (DIMMs) that meet all of these criteria: PC3200, 2.5V, unbuffered, 8-byte, nonparity, 184-pin, 400Mhz DDR SDRAM. There are two RAM slots. The maximum amount of RAM you can install is 2 GB. You can use RAM module sizes of 256 MB, 512 MB and 1 GB, in either slot. DIMMs with any of the following features are not supported in the iMac G5 computer: registers or buffers, PLLs, ECC, parity, or EDO RAM. Always follow the upgrade instructions for Memory and AirPort Extreme card installation as written. Never attempt to remove screws that are not listed in the upgrade instructions.

Är dessa kompatibla med iMac G5? :rolleyes:

Mvh

iMikael

Senast redigerat 2004-10-22 10:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-22 11:01

Om minnena är PC3200 ska de funka i iMacen. Specen du länkade till anger dock bara att moderkortet i din PC stödjer denna hastighet, inte att det är PC3200-minnen som faktiskt sitter i. Står det ingenting på själva minnesmodulerna?

Ursprungligen av C-mon:

Om minnena är PC3200 ska de funka i iMacen. Specen du länkade till anger dock bara att moderkortet i din PC stödjer denna hastighet, inte att det är PC3200-minnen som faktiskt sitter i. Står det ingenting på själva minnesmodulerna?

Båda sitter i förtillfället, men jag kommer kolla senare idag alternativt nu.. Rapporterar mina upptäckter

--

Skriver allt som stod på de två minnena. Säkert en massa serial numbers o sånt men ni får försöka lista ut om de skulle funka med nya iMacen:

184Dr512m438, mv, k 860
512 mb DDR-400 Mhz, cl3
03070574M-1249
DDR 512 PC3200 orig

MT8VDDT3254A6-40BC4
PC3200U-30330-AI
GB CCTAEE4012 Z00327
256 MB, DDR, 400 mhz, c13

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 11:54

De funkar nog. De verkar vara PC3200, som ska sitta i nya iMacen.

Hoppas det är bra minne då så inte systemet blir instabilt på grund av det. Men har du använt det hittills lär det ju inte vara några problem.

Ursprungligen av JonesH:

De funkar nog. De verkar vara PC3200, som ska sitta i nya iMacen.

Hoppas det är bra minne då så inte systemet blir instabilt på grund av det. Men har du använt det hittills lär det ju inte vara några problem.

Ena är original från Compaq/HP och ett är inköpt på claes ohlsson (skratt)... joda, de funkar perfekt i min pc iaf... får väl testa när jag väl köper imacen...

tack

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 12:45

Kan bli spännande... Jag skulle INTE lita på Clasohlssonminne

Ursprungligen av JonesH:

Kan bli spännande... Jag skulle INTE lita på Clasohlssonminne

Yes Tycker det <borde> funka, med tanke på att funkar bra med pc, kanske är petigare :S

Ursprungligen av JonesH:

Kan bli spännande... Jag skulle INTE lita på Clasohlssonminne

Hörddu, vi säljer faktiskt bara kingstonminnen med livstids garanti. Funkar suveränt i iMac G5

Senast redigerat 2004-11-01 08:51

Jag är redo att beställa en iMac G5 från Apple store nu. Ni som har snokat och jämfört, hur der det ut med RAM? Skall man köpa två 512-or från komplett.se? Jag kan iofs stödja Macoteket om dom inte är så mycket dyrare.

Jag är sugen på att köpa två 512or RAM och en 400GB Seral ATA.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 10:15
Ursprungligen av ace4711:

Jag är redo att beställa en iMac G5 från Apple store nu. Ni som har snokat och jämfört, hur der det ut med RAM? Skall man köpa två 512-or från komplett.se? Jag kan iofs stödja Macoteket om dom inte är så mycket dyrare.

Jag är sugen på att köpa två 512or RAM och en 400GB Seral ATA.

Spana in priserna på http://www.specitek.se.
Jag har precis fått min 20" iMac G5 och beställde nyss två 1GB Kingston moduler för strax under 1600:- styck ink.moms.

/Oscar

Ursprungligen av oscar_lantz:

Spana in priserna på http://www.specitek.se.
Jag har precis fått min 20" iMac G5 och beställde nyss två 1GB Kingston moduler för strax under 1600:- styck ink.moms.

/Oscar

Kostar inte Kingston, 1GB DDR DIMM PC2100 CL2 1968,75 kr inkl moms hos www.specitek.se?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 15:10
Ursprungligen av ace4711:

Kostar inte Kingston, 1GB DDR DIMM PC2100 CL2 1968,75 kr inkl moms hos www.specitek.se?

Ooops... det blev visst fel från oss båda där. Det jag tillslut beställde var ett sånt här kit med 2x512MB.

Kingston, 1GB DDR DIMM PC3200 CL3 Kit 1587,50 kr

/Oscar

Så:

2x512MB = Kingston, 1GB DDR DIMM PC3200 CL3 Kit = 1587,50 inkl moms från http://www.specitek.se/. Vilken leverantör slår detta pris?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-04 18:08
Ursprungligen av ace4711:

Så:

2x512MB = Kingston, 1GB DDR DIMM PC3200 CL3 Kit = 1587,50 inkl moms från http://www.specitek.se/. Vilken leverantör slår detta pris?

Om man tittar på Speciteks sida så finns det ju flera DDR DIMM PC 3200 minnen med lite olika beteckningar , EXAKT vilket minne ska det vara i en iMac G5? Tänkte kolla runt lite efter bra priser men gäller ju att man kollar efter rätt sort...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-12-04 19:44

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag har handlat från USA kanske 30 gånger från 3-4 olika leverantörer de senaste 6-7 åren. Det är ALLTID mycket billigare oavsett vad "stöd-din-lokale-handlare-talibaner" här säger. Skillnaden är för stor för att vara skälig. Exempelvis hade jag just nu handlat 1GB-moduler idag på exempelvis transintl.com för 189 dollar =1277 plus moms i tullen. Jag handlade för en kort tid sedan SO-DIMM på 1GB till iBook för 275 dollar på memery4less.com = 1850 plus moms. Samtliga exempel ovan är från svenska leverantörer. Det är inte Clas-i-sjön som *gör*minnena. Varför inte gå ett steg närmre källan?

Svenskar är ett ängsligt folk. Amerikaner bits inte. Go global!

PS Om någon kan hänvisa mig till en pålitlig internetleverantör i sydostasien skulle jag inte tveka en sekund att handla ännu närmre källan nästa gång...

Ursprungligen av Samuel K:

Hörddu, vi säljer faktiskt bara kingstonminnen med livstids garanti. Funkar suveränt i iMac G5

Minnenas livstid eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 13:11

Macar är generellt petigare, eller var det tidigare iallafall. De accepterar inte kretsar som är halvtaskiga eller småtrasiga (vilket många kretsar kan vara som "funkar" på PC, men som gör datorn instabil).

hej, kände att jag lika gärna kunde fråga här än att starta en ny tråd då det i princip gäller samma saker.

Måste man köpa Apples minne eller går det bra med att köpa vilket som helst med med rätt busshastighet etc? För att jag betalar inte 1500:- för 512 MB ram när jag kan få det för runt 700:- någon annanstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-01 01:24
Ursprungligen av Cabbie:

hej, kände att jag lika gärna kunde fråga här än att starta en ny tråd då det i princip gäller samma saker.

Måste man köpa Apples minne eller går det bra med att köpa vilket som helst med med rätt busshastighet etc? För att jag betalar inte 1500:- för 512 MB ram när jag kan få det för runt 700:- någon annanstans.

Rätt sorts minne kostar 999 kr med moms i Mac-butiken, inte 1 500 kr.

Hur var det med identiska minnen - då arbetade datorn med högre "frekvens" var det 64 mot 128-någonting.

hur kollar man detta? jag har stoppat i 2 x 512 mb - dom är nog inte identiska - och min dator beter sig urmysko. 99mac.se laddas inte helt...mycket badboll...ingen märkvärd prestandaskilland mot 1 x 256 Mb...

:rolleyes:

kan man testa minnena?

ps. skall testa med andra minnen...

IT Paradiset har just nu ett erbjudande med TwinMOS / M-TEC DDR PC3200 512 MB för 682 kr inkl moms (frakt tillkommer). Billigast jag sett någonsin, men är TwinMOS bra? Törs man köpa 2 st till sin nyligen beställda G5:a eller är två matchade minnen (Kit) ett måste för PowerMac G5?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-03 04:24

Hur går det om jag sätter in en 512:a med apples 256?

det är inga problem. men du får inte den snabbare minnesfrekvensen...

Ursprungligen av Max Wik:

Hur går det om jag sätter in en 512:a med apples 256?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-03 13:51
Ursprungligen av el gringo:

det är inga problem. men du får inte den snabbare minnesfrekvensen...

Hur mycket långsammare blir det? Har aldrig förståt skillnaden riktigt. Blir det märkbar skillnad om man använder datorn till spel, FCE redigering?

Skulle va kul med en länk där man ser skillnaden i tabeller!

har själv inte hittat ngt...skulle också vilja veta. kan i och för sig inte tro att det har så markant betydelse - då hade väl apple poängterat detta...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-03 14:45

Kan lika gärna slänga in en fråga till här. Var finns de billigaste minnerna?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 14:46

vet någon vad för minne som finns i macen när man beställer den? så man kan köpa en till med likadan märke... jag beställde min med 512 insatt...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-10 15:12
Ursprungligen av bowemawo:

vet någon vad för minne som finns i macen när man beställer den? så man kan köpa en till med likadan märke... jag beställde min med 512 insatt...

Enligt Macoteket kan det variera.
I min hem-PC iMac G5 20'' satt en 512 MB Micron. Undras just om Apple monterat det eller har hem-PC-leverantören 'omkonfigurerat' maskinerna?
512:an är för resten till salu för 650SEK då jag nu kör 2 x 1Gb.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-13 14:56

Om man tittar på lite brittiska och amerikanska sidor så säljs Kingstons ihopparade minneskit som uppgraderingar till iMac G5. Sök efter detta om ni ska ha rätt: KVR400X64C3AK2/1G
det är 2 st 512Mb moduler testade för att vara exakt identiska. Det billigastre jag har hittat i sverige är 1221 kr inkl. moms.
Kingston har även bättre ihopparade minnen som heter Hyper X, men de är betydligt dyrare och bortkastade pengar i en iMac. Som jag har förstått det går det ändå inte att ändra timings på iMacen. Det ser till och med ut som om den drar ned hastigheten på minnena till 333 MHz fast det är 400 MHz-minnen. Kanske har ngt med värmeutveckling att göra? Hade iofs samma sak i en PM G4 jag hade. Där drogs 400 MHz-minnen ned till 320 MHz.

1
Bevaka tråden