Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wlan kanaler

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka kanaler kör ni på? Jag kör på kanal 13. Då jag sett att många inte använder den kanalen.

Vad är det för skillnad på FCC kanaler och etsi kanaler?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-12-29 13:01
Ursprungligen av blodsugare:

Vilka kanaler kör ni på? Jag kör på kanal 13. Då jag sett att många inte använder den kanalen.

Vad är det för skillnad på FCC kanaler och etsi kanaler?

I USA har man tillgång till 11 kanaler (FCC) och i delar av Europa (ETSI) har man tillgång till 13 kanaler. Dock är en bit av problemet att det enbart finns 3 st icke överlappande kanaler för både b/g annars inkräktar kanaler på varandra.

Ett problem med kanal 12 och 13 är om utrustningen är tillverkade i USA med firmware och drivrutiner för den amerikanska marknaden så kan man få problem med anslutningar till AccessPunkter som ligger på kanal 12 och 13.

kanal 1-11 är det väl ingen skillnad på, det hela är väl bara ett system för att det inte skall krocka om man har flera nätverk?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-12-29 16:50
Ursprungligen av Gustaf Haag:

kanal 1-11 är det väl ingen skillnad på, det hela är väl bara ett system för att det inte skall krocka om man har flera nätverk?

Jo, det är olika frekvenser för olika kanalerna. Du kan ha flera nätverk på samma kanal om du använder dig av olika SSID för nätverken, dock risker du då att orsaka krockar på frekvens vilket leder till sämre överföringshastighet eller stopp i kommunikationen på båda nätverken. Ett alternativ är att ha AccessPunker som stöder VLAN (virtuella lan) och flera SSID och då får du inga problem med kanal kollisioner, dock delar nätverken fortfarande på bandbredden från den AP:en.

Tillåtna frekvens ligger mellan 2.4 - 2.4835Ghz och varje kanal kräver 30Mhz mellan varandra.

Lämpliga kanaler (om man kontrollera radiomiljön runt omkring) är 1, 6, 11 och om man kan acceptera en 4% överlappning och en liten prestanda minskning kan man vända 1,5,9,13 här i Sverige. Dock om man då är en tjänsteleverantör och även vill att användare med amerikansk utrustning ska kunna ansluta utan problem bör man inte använda kanal 13.

Kanal 1, 2412 Mhz
Kanal 2, 2417 Mhz
Kanal 3, 2422 Mhz
Kanal 4, 2427 Mhz
Kanal 5, 2432 Mhz
Kanal 6, 2437 Mhz
Kanal 7, 2442 Mhz
Kanal 8, 2447 Mhz
Kanal 9, 2452 Mhz
Kanal 10, 2457 Mhz
Kanal 11, 2462 Mhz
Kanal 12, 2467 Mhz
Kanal 13, 2472 Mhz
Kanal 14, 2484 Mhz

OBS! Kanal 14 används inte i Europa utan enbart i Japan.

1
Bevaka tråden