Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plastig iBook

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-28 09:48

Frugan funderar på att skaffa en iBook, men när vi var och kände på en
så upplevdes den väldigt plastig.
Om man trycker på plasten runt "mus-knappen" så sviktar det så mycket
att OSX tror att man har klickat (på vad som för tillfället är under pekaren).

Är alla iBooks så mjuka i plasten, eller är det bara tuktade demo ex som vi har fått känna på?

Man får trycka ganska hårt på plasten utanför styrplattan, det är bättre att använda själva styrplattan. Då behövs inget våld.
Vill ni slippa plast, titta på en PowerBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-28 10:17

Jotack, kör en pBook själv och den är alldeles....underbar...
Liten smäcker och solid, men ganska dyr...

iBooken ligger ju grymt bra i pris, med tanke på format och prestanda,
men mjukheten i plasten får man väl på köpet antar jag.

Tycker inte att vi tryckte speciellt hårt på plasten, men du anser inte att det är
ett problem med din iBook?

Jag har bl a PowerBook, köpte en iBook G4 till sonen nyligen, var inne och tryckte på den nyss. Vet inte hur hårt du tryckte, men jag kunde inte få fram samma fenomen som du.

Jag har en PB själv och flickvännen har en iBook, jag tycker inte den är så plastig vid styrplattan. Jag har bara bra upplevelser

/Mvh Olof

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 10:30

Vadå inte plastig?

(nästan) hela datorn är ju av plast.

(Min är av hård plast dock?) Min plast går inte att "svikta" i.a.f.

Jo det är klart att hela är av plast men jag menade bara tat den inte sviktar heller, så ingen mjukplast känsla där inte

  • Medlem
  • 2004-12-28 10:56

Det kan väl ha varit nån demodator som folk klämt lite för mycket på kanske...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 11:10

Det första min flickvän sa när hon tog upp min iBook ur kartongen var: "Oj! vad plastig den är".

Jag har inte lyckats klicka med annat än musknappen
Skämt och sidor, jag har inte upplevt de fenomen du beskriver.

Vad är inte plastigt idag?
Nya iMacen är verkligen plastig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-28 11:47

Man får vad man betalar för som det heter. Om man vill ha en dator som inte är plastig bör man välja en maskin som är tillverkad av t ex bly, balsaträ eller mahogny.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-28 12:11

Vi tryckte inte speciellt hårt, tror jag måste göra mig ett ....kundebesök...eh nere på stan
i eftermiddag för att göra lite mer efterforskningar.

Misstänkte att maskinerna vi fick kika på kunde vara lite tuktade...

Ursprungligen av Mondo:

Man får vad man betalar för som det heter. Om man vill ha en dator som inte är plastig bör man välja en maskin som är tillverkad av t ex bly, balsaträ eller mahogny.

Har ju två av aluminium, skulle handla en till om jag bara hade råd....

  • Medlem
  • 2004-12-29 18:49

Min har inte kännts buktande eller mjukplastig på det år jag haft min iBook. Kolla och känn på en annan.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2004-12-30 00:12

Plastig, men stark

Jag köpte min ibook ny för ca ett år sedan och redan då saknades en fot på undersidan - men den står stadigt så man misstänker nästan att någon plockat bort den just därför.

Några veckor efter köpet upptäckte jag att det är mer luft i hörnen än vid låset när den är ihopfälld - irriterande när man ser det, men eftersom det inte påverkar funktionen så …

För ett halvår sedan bar jag min kära kompis i ryggsäcken tillsammans med en mastodontpärm. Dragkedjan gled upp och pärm och ibook dråsade i golvet med en vedervärdig SMÄLL! Jag trodde naturligtvis att den skulle vara obrukbar efter en sådan hårresande upplevelse, men döm om min förvåning när jag inte hittade en repa och den vänligt startade som om ingenting hade hänt!

Jag är oerhört imponerad av att den klarade en sån kraftig smäll utan en skråma.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 14:54
Ursprungligen av echo:

Några veckor efter köpet upptäckte jag att det är mer luft i hörnen än vid låset när den är ihopfälld - irriterande när man ser det, men eftersom det inte påverkar funktionen så …

Du tror inte att det ska vara så? Min är likadan nämligen. Har inte haft tillfälle att kika på något annat exemplar.

En grej som retar mig en aning är att mellanslagstangenten "sticker upp" mer på ena sidan än på den andra.

Men å andra sidan, jag är inte heller perfekt men min sambo älskar mig ändå.
(Säger hon iallafall! )

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2004-12-30 15:50
Ursprungligen av Hägg:

En grej som retar mig en aning är att mellanslagstangenten "sticker upp" mer på ena sidan än på den andra.

Vet du, det gör det på min också! (Har inte tänkt på det på ett tag.) Men eftersom jag nyss har pillat under tangentbordet så vet jag att just där ligger kablaget mellan tangentbordet och datorn, så kanske man kan öppna och släta till det lite.

Helt offtopic, har alltid tyckt att iBooken skulle varit helt svart istället, med vita tangenter (som ett exklusivt piano). Får bort en hel del av "plastigheten", så det så!

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2004-12-30 16:37

Absolut inte, då kör du ju gullighetsfaktorn i botten. Nä, vit som snö, runda hörn, vänligt tindrande - and a Panther inside!

Ursprungligen av echo:

Absolut inte, då kör du ju gullighetsfaktorn i botten.

Det är därför jag kör PowerBook istället.;)

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2004-12-30 17:34
Ursprungligen av Böckert:

Det är därför jag kör PowerBook istället.;)

mhm ... lite macho va?

Nej, allvarligt, jag förstår att det kan vara ett problem i vissa sammanhang. Det kan vara svårt att bli tagen för seriös och kompetent om man är för "gullig".

Macho-iBook!

Senast redigerat 2004-12-30 18:04
1
Bevaka tråden