Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign Scripting-utbildning

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har ett hett tips om nån indesign scripting-utbildning i javascript som jag kan gå?

Jag kan en del javascript mot webben sen tidigare men känner att det skulle gå snabbare att lära sig om jag fick en ordentlig genomgång.

Det finns såvitt jag vet ingen sådan kurs överhuvudtaget i Sverige. Själv skriptar jag InDesign via AppleScript och VisualBasic, men väldigt sällan JavaScript så hade utbildningen gällt det så hade jag erbjudit mig, men JavaScript kan jag inte göra rättvisa

Så länge man håller sig inom programmen har JavaScript fördelen att vara plattformsoberoende, men personligen tycker jag det är så otroligt begränsade att inte kunna skriva inter-application-scripts så jag har tills vidare skjutit upp JavaScript.

Jag hade det på känn, jag har surfat runt en del utan att hitta något i sverige. Knappt någon annanstans heller för den delen.

Ingen annan på forumet som kan hålla en utbildning?

Det räcker inte med att kunna javascript, det man måste förstå är InDesigns objektsmodell, och dessutom kunna indesign utan och innan, eftersom objektsmodellen följer programmets logik väldigt nära.

Det finns bara en handfull riktigt duktiga InDesign-scriptare i sverige, som jag känner till iaf, och ingen av dem använder JavaScript som förstaval.

Vad mer specifikt är det du vill göra?

Jag jobbar på annonsavdelningen på Sundsvalls Tidning och det jag främst ska göra är att ta fram (helst) helt automatiska annonsmallar för våra annonsörer som annonserar ofta och som har samma typ av annonser. Tex mäklare som listar upp sina objekt eller bilhandlarna som listar upp sina bilar på samma sätt gång på gång. Så man slipper lägga in informationen och bilderna manuellt. Jag har kommit en ganska bra bit på väg men det går lite för långsamt så jag känner att jag skulle behöva en genomgång hur man hittar i scriptingguiden och hur jag använder funktioner och allt som står i den. Jag har inte riktigt hittat logiken i den så det är väl steg ett i en ev. utbildning kan jag tänka mig.

Jag är ingen skolad programmerare utan lärt mig själv så jag tror att jag har rätt mycket luckor som borde fyllas.

Sen är det fler projekt som ska sjösättas men det här är det mest aktuella.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-27 18:44

Martin L, varför JavaScript och inte AppleScript?

Av vana antar jag. Jag har kollat på applescript men tycker att det är svårare att förstå än javascript. Sen tycker jag att det är bra att det går att köra på både pc och mac, för i dagsläget vet jag inte om mina script kommer att köras på en mac eller pc, får jag välja blir det en mac men jag är inte helt säker på om jag har den möjligheten.

Martin, innnan du kastar dig in i Scripting så skulle jag vilja råda dig att ta en titt på InDesigns XML funktionalitet, den är mycket väl lämpad för annonshantering/byggande. Du bör också ta en titt på InDesigns taggade text, och möjligheten att länka till externa textfiler.

Sannolikt så kommer du ändå att vilja ägna dig åt scripting och då kan det vara bra att veta att InDesigns objektsmodell är praktiskt taget likadan, oavsett val av språk.

Fördelen med JavaScript är som du redan insett att det är plattformsoberoende, däremot så kan man inte (eller åtminstone sällan) skapa skript som involverar flera program. JavaScript har också en annan stor nackdel och det är att "debuggern" är väldigt mycket sämre än vad som finns för AppleScript (Script Debugger) eller Visual Basic (Visual Basic 6 el Visual Studio) , och det gör att det tar längre tid att utveckla javascript.

Anledningen till att jag envisas med att vilja jobba i javascript är att det känns som att börja om från scratch om jag ska lära mig applescript. Det skulle vara roligt att lära sig något nytt men det jag funderar över är att det kanske blir en för lång process.

Dock inser jag fördelarna med att kunna jobba mer flera program och att debuggern inte är något att hänga i julgranen.

Något som jag skulle vilja ha, inser jag nu, är möjligheten att kunna blanda friskt mellan de olika språken, för när jag har varit och letat script för saker jag velat göra hittar jag ofta det jag vill göra fast i olika språk. Jag kan tänka mig att det inte är det bästa sättet att programera. nåja...

xml-möjligheterna har jag kollat på och använt redan idag med det jag gjort hittills, vilket har fungerat utmärkt (efter lite tjafs, givetvis). Och det är väl just det onödiga tjafset som jag vill ha bort. Det handlar om kunskapsbrist helt enkelt.

Jag måste nog ta mig ett snack med mina chefer och kolla upp lite praktiska saker som mac/pc osv. men du kanske skulle kunna hålla en kurs för mig i applescript om det nu verkar som en bra lösning?
Isf, skulle du kunna göra en offert på en grundkurs i applescript, med scripting mot indesign som huvudinriktning, och den ska självklart vara anpassad efter annonshantering. Så har ett förslag att visa upp? Du kan maila mig på martin.lindstrom (snabela) st.nu

  • Medlem
  • Västervik
  • 2008-01-24 17:02

Vill ha en introduktionskurs i Indesign Scipting eller hjälå med script

Språk spelar ingen roll. Finns det några förslag på utbildningar?

Sitter med en mängd prislistor i InDesign som måste uppdateras med jämna mellanrum. Oftast bara med en procentsats på ett redan existerande pris. Nu handknackas uppdateringarna.

Vore underbart att kunna leta efter alla priser med styckeformat "priser" och sen uppdatera dessa priser med en viss procentsats.

Förslag någon?

MVH

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 10:09
Ursprungligen av camsv:

Språk spelar ingen roll. Finns det några förslag på utbildningar?

Sitter med en mängd prislistor i InDesign som måste uppdateras med jämna mellanrum. Oftast bara med en procentsats på ett redan existerande pris. Nu handknackas uppdateringarna.

Vore underbart att kunna leta efter alla priser med styckeformat "priser" och sen uppdatera dessa priser med en viss procentsats.

Förslag någon?

MVH

Om man får förutsätta att dina priser kommer från ett artikelregister så kan man genom olika system, varav ett som jag jobbar med, generera XML-som sedan importeras till InDesign. Det ger ett betydligt enklare arbetsflöde än att manuellt eller via script uppdatera ett befintligt dokument.

Om du är intresserad av en dylik lösning kan du skicka ett PM.

Janne Suhr

Det låter som om du behöver lära dig både de allmäna grunderna i scripting, samt specifika tillämpningsområden. Du kan kontakta mig för offert på en skräddarsydd kurs.

Du bör också känna till att det blir betydligt billigare att anlita en konsult (t.ex. mig ) för att göra ett sånt script än att lära sig det själv.

Har du däremot andra automatiseringsbehov så kan det vara väl investerade pengar att lära sig scripting.

1
Bevaka tråden