Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne till iBook

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 14:41

Är nya iBooken känslig när det gäller minnestyp? Jag har hittat en 512mb sticka för under 1000:- på Inet . Vilka minnen sitter det standard i? Är det Kingston minnen?

Jag köpte ett minne på macoteket (elixir) o det gjorde min ibook crasha och fick massa kernel panics. (hemskt) Beror säkerligen på minne. Jag hade idag kört på kingston! Fast känns ändå säkrare och handla på macoteket för "dom kan mac".

Ursprungligen av anders gbg:

www.crucial.com är bra.

Instämmer till fullo, Crucial funkar perfa.

Det är lätt att hitta märkesminnen som är billigare än de noname(?)-minnen som inet säljer..

Datorbutiken.com har till exempel Corsair 512mb för 829kr
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512SDDDRCV333

Itbutikken har Kingston 512mb för 827kr
https://ssl.itbutikken.dk/default.asp?sprog=46&land=46&varenr=14296

Mitt tips är att använda buggy för att söka.
http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=100&prisMin=&prisMax=&q=so+dimm+512

Har ingen aning vad det är för märke på minnet jag köpte, det enda jag vet är att jag köpte det just på Inetdata och att det funkar hur bra som helst.

Köpte 512MB till en iBook G4.

http://www.mycom.se/produkt/kingston__512mb_ddr_pc2100_266mhz_cl2_5_22579.html

Jag funderar på om detta är kompitabelt.. Fick ingen direkt bekräftelse i #mac.se, men det har samma specifikationer som det Kingston rekommenderar för iBook G4, bara det att det inte står "Designed för PowerBook 12" " på det här..

Nån som provat?

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2004-12-27 05:48

ibook och pb kör samma sorts minne så det ska nog inte vara någon problem alls att installera in det.

Ursprungligen av Wentor-:

http://www.mycom.se/produkt/kingston__512mb_ddr_pc2100_266mhz_cl2_5_22579.html

Jag funderar på om detta är kompitabelt.. Fick ingen direkt bekräftelse i #mac.se, men det har samma specifikationer som det Kingston rekommenderar för iBook G4, bara det att det inte står "Designed för PowerBook 12" " på det här..

Nån som provat?

Jag kan inte rekommendera det minnet. Jag har det i min iBook G4 och den är inte stabil, när man spelar t.ex. Quake 3 så krashar det efter 10 min. Vanligt användade går dock ok. Men det är väl bara jag som hade otur...

Men köp för all del inte PC2100(266MHz) minne när det finns snabbare för samma pris. Köp PC2700(333MHz) eller PC3200(400MHz) minne, ju snabbare desto bättre.

Inte för att iBooken drar nytta av snabbare minne, men det går ju att använda i fler datorer och man har en säkerhetsmarginal* då.

*Ett dåligt PC2700 minne kanske funkar helt ok när man bara kör det i 266MHz t.ex.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 14:09

Jag köpte ett "Kingmax SODIMM 1 GB PC333 DDR 200 pins" från JME data till min powerbook 15" alu. Det rekommenderas INTE. Efter att jag installerade det så krashade (totalfrös. även musen) datorn med jämna mellanrum, speciellt när man belastade datorn.

När jag tog bort minnet försvann frysningarna helt.

Ska försöka byta minnet till ett annat exemplar och se om det går bättre. Datorn testar ju minnet i början, och det går ju bra, varför ska det då inte funka under användning!

Ursprungligen av sniper:

Jag kan inte rekommendera det minnet. Jag har det i min iBook G4 och den är inte stabil, när man spelar t.ex. Quake 3 så krashar det efter 10 min. Vanligt användade går dock ok. Men det är väl bara jag som hade otur...

Men köp för all del inte PC2100(266MHz) minne när det finns snabbare för samma pris. Köp PC2700(333MHz) eller PC3200(400MHz) minne, ju snabbare desto bättre.

Inte för att iBooken drar nytta av snabbare minne, men det går ju att använda i fler datorer och man har en säkerhetsmarginal* då.

*Ett dåligt PC2700 minne kanske funkar helt ok när man bara kör det i 266MHz t.ex.

Köpte ett exakt likadant fast 256mb.. Går utan problem. Såg ditt inlägg först idag.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2004-12-27 18:44

nu blev jag lite osäker här... hade tänkt köpa crucial 512MB PC2100 från komplett.se
jag har kollat med crucial hemsida och de rekommenderar just den minnen till ibook 12''

finns den nån här som kör crucial minnen och kan säga om det är bra eller ej?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 19:00

Om de rekommenderar det lär det vara ok. Där jag köpte mitt nämnde de inget om Mac öht, så jag gick bara på specen!

Köpte Corsair 512MB minne från komplett, 899 kr eller nåt sånt, fungerar perfekt!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 16:31
Ursprungligen av henrikk:

Köpte Corsair 512MB minne från komplett, 899 kr eller nåt sånt, fungerar perfekt!

Jag har köpt Corsair 512 MB (PC2100/266Mhz) från Datorbutiken. När jag satte i det i min iBook 12" står det att jag har totalt 512 MB minne och kollar jag i Systeminformation verkar det isatta minnet vara 256 MB.

Jag e-postade Datorbutiken för att höra om jag kunde byta minnet och fick följande svar:

"Kan det vara så att din dator inte klarar av ett sådant minne?
Troligtvis klarar din dator enbart av enkelsidiga minnen och du har ett dubbelsidigt i datorn nu.
Har du fått rätt minne kan vi ej byta ut det, har du däremot fått fel minne fyller du i returanmälan för fellevererad vara och skickar in enligt instruktionerna du får tillbaks."

Är ditt minne dubbelsidigt och fungerar i iBook? (borde väl vara samma som jag köpt.) Kan det vara så att jag fått fel minne?

Tacksam för svar!

/Simon

Ursprungligen av pyro:

Jag har köpt Corsair 512 MB (PC2100/266Mhz) från Datorbutiken. När jag satte i det i min iBook 12" står det att jag har totalt 512 MB minne och kollar jag i Systeminformation verkar det isatta minnet vara 256 MB.

Jag e-postade Datorbutiken för att höra om jag kunde byta minnet och fick följande svar:

"Kan det vara så att din dator inte klarar av ett sådant minne?
Troligtvis klarar din dator enbart av enkelsidiga minnen och du har ett dubbelsidigt i datorn nu.
Har du fått rätt minne kan vi ej byta ut det, har du däremot fått fel minne fyller du i returanmälan för fellevererad vara och skickar in enligt instruktionerna du får tillbaks."

Är ditt minne dubbelsidigt och fungerar i iBook? (borde väl vara samma som jag köpt.) Kan det vara så att jag fått fel minne?

Tacksam för svar!

/Simon

Vi har där hemma 3 iBooks. En 0,8ghz, en 1,0ghz och en 1,2ghz.
Jag kollade i 2 av (0,8 och 1,2ghz) dem eftersom den tredje har inget utbyggt minne just nu.
Båda har Pc2700 minnnen och båda är dubbelsidiga.
Jag kan kommer ihåg att när jag köpte min iBook 800 g4 hos Kullander&Kullander i Malmö.Först byggde pc2100 minnen i den och då hade jag problem eftersom den är inkompatibelt med just 800 mhz modellen och uppåt som dem sa till mig.
Dem bytte ut den till en pc 2700 och sen fungerade datorn utmärkt.
Vad jag tror är att du köpte fel minne. Köp pc2700 i stället. sen kommer din dator fungerar perfekt.
Mvh.
/David

Senast redigerat 2004-12-29 00:24
  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 18:13
Ursprungligen av David Giese:

Vad jag tror är att du köpte fel minne. Köp pc2700 i stället. sen kommer din dator fungerar perfekt.
Mvh.
/David

Ska göra så tror jag. Då kanske komplett.se är bra?

Får ta och skicka tillbaka minnet till Datorbutiken och få pengar först.

Tack för hjälpen!

/Simon

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2005-01-03 16:13

installerat en crucial 512 PC2100, funkar perfekt... tror dessutom att datorn är mindre varm nu när den har 512 extra MB att leka med

  • Medlem
  • 2005-01-09 21:51

minnesköp

Nu har jag köpt en Kingston pc2700 512mb från itbutikken.dk. Vi får se hur den fungerar i iBooken. det ska nog gå bra

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-29 03:43
Ursprungligen av pyro:

Jag har köpt Corsair 512 MB (PC2100/266Mhz) från Datorbutiken. När jag satte i det i min iBook 12" står det att jag har totalt 512 MB minne och kollar jag i Systeminformation verkar det isatta minnet vara 256 MB.

Jag e-postade Datorbutiken för att höra om jag kunde byta minnet och fick följande svar:

"Kan det vara så att din dator inte klarar av ett sådant minne?
Troligtvis klarar din dator enbart av enkelsidiga minnen och du har ett dubbelsidigt i datorn nu.
Har du fått rätt minne kan vi ej byta ut det, har du däremot fått fel minne fyller du i returanmälan för fellevererad vara och skickar in enligt instruktionerna du får tillbaks."

Är ditt minne dubbelsidigt och fungerar i iBook? (borde väl vara samma som jag köpt.) Kan det vara så att jag fått fel minne?

Det du kan testa, jag hade ett liknande besvär, är att anbringa ytterligare lite våld på minnet så att det har ordentlig kontakt innan du vinklar ner det/låser fast det. Det är lätt att vara lite för försiktig mot sin nya iBook.
Alldeles oavsett är det bara att skicka tillbaka minnet efter reklamation inom 14 dagar. Distansavtal (Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal, se särskilt 13 §).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-15 17:46

Hmmm.... denna tråd är ganska gammal.. men, strunt samma...

Detta minne: http://www.datorgallerian.com/Shop/Index.php?ArticleId=KVR266X64C2/512 funkar väl inte i en 1.2GHz iBook G4.... eller???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-15 20:31

För det är ju rätt billigt, men jag är rätt osäker på att det funkar med iBook, men jag villm veta om någon annan vet om det funkar eller ej...

1
Bevaka tråden