Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installerar man Myst (första spelet?)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 17:27

Spelet stödjer ju mac så tänkte ge det en chans. Öppnar skivan men hittar inget vettigt sätt att installera på? Är switcher sen förra veckan så grön på området. Omgående hjälp vore underbart!

Det är ju ett gammalt spel som bara fungerar under OS9, du måste ha en Classic-mapp för att i bästa fall kunna köra det. På skivorna som följde med din nya Mac finns det möjlighet att installera en sådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-26 18:32

Troligen måste du ha en macversion. Jag vet inte om spelet släpptes till både mac och pc på samma skiva, min gamla mystskiva är endast till mac.

Hursomhelst:
Man installerar spelet genom att dra programmet "Myst" och mappen "Myst Files" till ett bra ställe på hårddisken (om man har Classic och såna grejer är det väl vettigt att lägga en "Myst"-mapp i "Applications (Mac OS 9)" och lägga filerna där)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 18:39

Hm

Vet inte om jag har pc eller mac version men står MPC CD-Rom på omslaget.
Blizzard t.ex. har ju båda på samma skiva, bara annan startfil ju?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-26 18:45
Ursprungligen av raeserfisk:

Vet inte om jag har pc eller mac version men står MPC CD-Rom på omslaget.
Blizzard t.ex. har ju båda på samma skiva, bara annan startfil ju?

Jag bifogar en skärmdump på hur macversionens cd ser ut när man stoppar in den i OS X:

Mystskivan

Ser det inte ut så (eller liknande) har du troligen en pc-only version av spelet. På min skiva står det "For the macintosh (256 colors required)."

Senast redigerat 2005-09-23 19:36

Det är ett spel som funkar i Mac OS 9, man måste ha en Classic-mapp på datorn för att man ska kunna köra det.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 19:31

har tydligen pc skiva. får fixa mac. men hur gör man om man vill köra den med classic? installerade classic via skivorna som följde me.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-26 23:25
Ursprungligen av raeserfisk:

har tydligen pc skiva. får fixa mac. men hur gör man om man vill köra den med classic? installerade classic via skivorna som följde me.

Gör som Claude beskrev ovan och dubbelklicka på "Myst"

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 00:54

Hmmm

och Fisken skall kalla sig proffs på spel!

Jag är den Gud som fick Fisken att inse att livet har en ljus sida! Och varde ljus så var han en upplyst person!

Hur man installerar

Bara att skapa en katalog, lämpligt vis med namnet myst, 1 spelet fungerar bara i OS9. Jag undrar om någon har en manual till detta spel??

Jodå, nånstans har jag en manual. Den hjälper inte så mycket i dagens läge dock.

Frågor om själva spelet kan jag dock hjälpa till med. Anser mig vara kanske sveriges störste Myst-fan

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-23 13:16

Annars kan du ju spela MYLK så länge http://macfreegames.free.fr/tel14/Mylk.hqx

1
Bevaka tråden