Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Igen, högtalarna i PB15. Kanske är det normalt!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skrev nyligen en tråd som ingen svarade på om trasiga PB-högtalare. Jag har forskat lite i ämnet och kommit fram till att mina högtalare kanske är precis som de ska vara.

Följande har hänt:

Upptäckte häromdagen att högra högtalaren bara sprutade ut diskant. Inget mellanregister eller tillstymmelse till bas. Drar man dessutom i balanskontrollen så är det fullt möjligt att få allt ljud i vänster högtalare, men inte i den högra. Är högtalaren paj eller är det förstärkaren? Lyssnade i dyra hörlurar och märkte direkt att om något var fel så var det i högtalaren problemet låg.

Idag har jag googlat lite efter demonteringsbilder för att se hur datorn ser ut inuti. Till min förvåning hittar jag två stycken högtalarelement på vänster sida av datorn, varav det ena verkar vara ett hjälpelement för lägre toner i mellanregistret. Enligt tidigare erfarenheter så skall ett sådant hjälpelement enbart finnas i PB12, men faktum är att det finns tre högtalare i PB15 också. Om de har samma konfiguration som i PB12 kan jag däremot bara spekulera i.

Nåväl, jag startade GarageBand och tog fram klaviaturen med lite trummor för att testa några hi-hats och se hur den "trasiga" högra högtalaren presterade. Mycket bra, tycker jag och jag kan inte märka någon skillnad mellan vänster och höger när det gäller diskant.

Frågan jag grubblar på nu är således följande: Kan det vara så att PB15 har ljudet lite "off centre"? Enligt google är så fallet på PB12 och jag undrar om inte PB15 kan ha samma problem. Notera att man måste lyssna noga och vara intresserad av ljud för att märka något. Det är ingen knappt märkbar skillnad, utan den hörs ganska tydligt när man lyssnar nära datorn, men den som inte avskyr balansfel (som undertecknad) behöver nödvändigtvis inte ha märkt något.

Något som talar emot min teori är förstås det faktum att ljudbalansen i OS X inte går att ställa ordentligt med de interna högtalarna. En annan aspekt är att jag så gärna vill att min PB15 ska vara hel för jag orkar inte reparera den, så jag är oerhört partisk och hoppas innerligt att högtalarkonfigurationen ska vara uppbyggd på det här sättet.

Vad händer när ni lyssnar på era PowerBooks? Någon annan som märkt en skillnad?

De inbyggda högtalarna i PowerBook är väl inget man sitter och har till finlyssning¿?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-25 21:27

Jodå, när jag drar balansen till bara vänster kommer allt ljud från vänster sida. Drar jag balansen till höger kommer ljudet mer från mitten av datorn - diskanten från höger och det lägre registret från vänster.

Du är inte fel på det. Vänster högtalare sitter så långt till vänster som det är möjligt. Höger sitter dock en liten bit in mot mitten, även om det inte är mycket. Sedan sitter högra högtalaren ett par centimeter närmare skärmen än den vänstra.
Sen vill jag minnas att jag sett en extra högtalare, ungefär under vänstra äppletangenten.

Ursprungligen av Lundmark:

Skrev nyligen en tråd som ingen svarade på om trasiga PB-högtalare. Jag har forskat lite i ämnet och kommit fram till att mina högtalare kanske är precis som de ska vara.

Idag har jag googlat lite efter demonteringsbilder för att se hur datorn ser ut inuti. Till min förvåning hittar jag två stycken högtalarelement på vänster sida av datorn, varav det ena verkar vara ett hjälpelement för lägre toner i mellanregistret. Enligt tidigare erfarenheter så skall ett sådant hjälpelement enbart finnas i PB12, men faktum är att det finns tre högtalare i PB15 också. Om de har samma konfiguration som i PB12 kan jag däremot bara spekulera i.

Från www.apple.com Powerbok specs.

"Built-in stereo speakers with midrange-enhancing third speaker (12-inch and 15-inch models)"

Ursprungligen av Nurell:

De inbyggda högtalarna i PowerBook är väl inget man sitter och har till finlyssning¿?

Mycket sant. Jag använder nästan aldrig högtalarna i min Powerbook, men som den petiga pedant man är så vill jag förstås att de ska vara hela. Det är mest känslan av att högtalaren kanske är trasig som jag ogillar.

Ursprungligen av ohennig:

Du är inte fel på det. Vänster högtalare sitter så långt till vänster som det är möjligt. Höger sitter dock en liten bit in mot mitten, även om det inte är mycket. Sedan sitter högra högtalaren ett par centimeter närmare skärmen än den vänstra.
Sen vill jag minnas att jag sett en extra högtalare, ungefär under vänstra äppletangenten.

Det låter ju kanon. Allt jag egentligen bryr mig om är att datorn är hel. Går det inte att "reparera" eftersom det ska vara så - hur dumt det än är - så gör det mig inte speciellt mycket. Att Apple designat datorn så är ju mest sorgligt, men det gör som sagt ingenting när jag ändå lyssnar genom externa högtalare eller hörlurar.

Ursprungligen av Errol Garner:

Från www.apple.com Powerbok specs.

"Built-in stereo speakers with midrange-enhancing third speaker (12-inch and 15-inch models)"

Se där. Så den "enhancing" högtalaren, som i min mening mest sabbar ljudbilden är förmodligen boven i dramat. Jag ska ta mina tinnitusförstörda öron till en Apple-butik och provlyssna audiofildrömmen PB15 och se hur det låter.

Det känns dock jäkligt skönt att datorn troligen är som den ska vara. Service suger.

Ursprungligen av Lundmark:

Det låter ju kanon. Allt jag egentligen bryr mig om är att datorn är hel. Går det inte att "reparera" eftersom det ska vara så - hur dumt det än är - så gör det mig inte speciellt mycket. Att Apple designat datorn så är ju mest sorgligt, men det gör som sagt ingenting när jag ändå lyssnar genom externa högtalare eller hörlurar.

Med tanke på hur datorn ser ut under skalet så tror jag Apple hade att välja på puckad placering av högtalare eller puckad placering av portarna för nätverk, firewire, etc. Vilket skulle du själv ha valt?

Nä, jag har också detta problem

Nä, jag har också detta problem

Iofs är det en Titanium PB15, men ändå: ofta är det tydligt/högt i vänstra högtalaren men bara dovt ljud i den högra, på ett irriterande sätt. Ibland funkar det att justera med balans- och volymkontrollerna mot varandra, men inte alltid.
Att lyssna med hörlurar ger dock precis rätt stereoljud, så ljudkretsen är OK. Vilket fått mig att spekulera om inte höger högtalare helt enkelt är mekaniskt paj.

Alla tips välkomna
MF

Senast redigerat 2005-01-01 14:44
Ursprungligen av ohennig:

Med tanke på hur datorn ser ut under skalet så tror jag Apple hade att välja på puckad placering av högtalare eller puckad placering av portarna för nätverk, firewire, etc. Vilket skulle du själv ha valt?

Hade faktiskt valt en vettig placering av högtalarna. Använder aldrig några portar utom DC-adaptern ändå. Resten är trådlöst.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2005-04-27 22:21

Hej, jag har en fråga. Hoppas jag kan få svar på den. Jag undrar hur jag gör när jag vill koppla in mina surround högtalare? Verkar ju vara som om det bara finns en utgång för högtalare, medans jag har två sladdar på mina surround högtalare. Får ju bara tre högtalare av fem o funka =( (subwoofern funkar osså). Finns det ngt sätt att lösa detta på? För er som kan sånt här med surround högtalare o sånt.

1
Bevaka tråden