Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre tråd: Varning för Bredbandsbolaget (och mitt eget gnäll)

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-23 11:26

Gubbar o gummor,

Jag måste få skriva av mig det här. Både för att jag behöver gnälla i största allmänhet (och kanske få nån som klappar mig på huvudet och säger att Bredbandsbolagtet är jättedumma), men också för att det kanske kan komma "androm till varnagel" som det hette.

Jag anslöt mig till BoNet för 3-4 år sedan. Huvudkontor i Skövde, och "redigt folk" som skötte det. Telefonsupport 24/7, snabba och kompetenta svar, osv. Sen köptes det av några finansvalpar i London, döptes till BoStream och med ens så blev bl.a. supporten sämre (ungefär kontorstider), och man ändrade abonnemangsvillkoren och hänvisade till en paragraf i avtalet som gav dom rätt att göra det. Trots att sådana villkor är mot svensk lag. Men vilken liten abonnent skulle orka bråka om det?

Och så köptes man upp av Bredbandsbolaget.

Fick ett brev från BBB för 3 veckor sedan. Man skrev ungefär: "Nu blir du kund hos oss, får 8Mbits istället för 2,5. Vi skickar dig ett nytt modem snart, och när du plötsligt inte kommer ut på nätet med ditt nuvarande modem, så är det bara att byta tilll det vi skickat och mata in de nya uppkopplingsuppgifterna i datorn."

Finemang. Men inget modem kom....

Förra torsdagen tappade jag uppkopplingen. Eftersom jag inte fått nåt modem, tog jag för givet att det var "vanligt" knas det handlade om. Ringde Bostreams support (satt i telefonkö sammanlagt 2 timmar innan jag kom fram) och felanmälde. Dagen efter, fredag, var jag fortfarande utan internet, så jag ringde igen för att kolla vad som hände - eller INTE hände.

Efter en timmes köande i telefon fick jag beskedet att snubben på BoStream som jag pratat med dagen innan tydligen "glömt" att notera min felanmälan, så dom visste helt enkelt inte om att jag hade ett fel.. Och eftersom teknikerna som Bostream anlitar inte jobbar helger, så kunde jag inte räkna med att detta blir fixat förrän påföljande vecka. Nice....Jag hade inga problem att hålla mig för skratt.

På måndag vid lunch kom ett modem från BBB, alltså en vecka försent. Aha! Kanske "felet" helt enkelt var att dom lagt över till 8Mb? När jag öppnade paketet blev jag dock lite brydd. På paketet stod det nämligen att grejen var en router. Vaba? Jag behövde ju ett modem! Jag har nämligen två datorer kopplade till en router och sen vidare till modemet som alltså "bara" skulle bytas ut.

Men när jag öppnat paketet och tagit fram apparaten, så står det "modem" på undersidan. Huh? Och på baksidan fanns fyra ingångar för datorer och IP-telefoni...Nu började det bli invecklat. Så ser väl inte ett renodlat modem ut, eller? Eller var det kanske en apparat som är en kombination av modem och router? Skit samma - istället för att grunna på vad det kan vara jag fått, var det väl lika bra att koppla in och se hur grejen funkade.

Och visst funkade den! Inga problem alls, ända till hustrun sa att hon inte kunde komma in på sitt Hotmailkonto. Så det blev att testa och kolla några timmar. Jag kom heller inte in på Hotmail. Inte med en webbläsare och inte med Entourage.

Så efter två dygn med ungefär tio timmars samtal med BBBs (enormt arroganta och spydiga) support, frågande här på 99mac, e-postande till tillverkaren av deras "modem", e-postande till BBB, snack med min supportpersonal hos Netgear (som gjort min router), snack och e-postande fram och tillbaka till folk som jag känner som kan nätverk, så visar sig följande:

BBB köper sina "modem" från tillverkaren Xavi i Taiwan. Modellen, som kallas Xavi X7722r+är egentligen från början en kombination modem/router och man kan som vanligt gå in via t.ex. en webbläsare occh konfigurera apparaten. Men BBB har fått Xavi att göra en alldeles speciell variant eftersom man inte vill att kunden ska ha kontroll (enligt BBBs support). Så BBB har beordrat Xavi att ta bort router-fuktionen helt och hållet, och man kan följaktigen inte konfigurera den. Tyvärr har man tydligen (medvetet eller omedvetet) ställt till det så att modemet inte funkar tillsammans med en router när man besöker säkra webbplatser. I vart fall funkar det inte tillsammans med den router jag har, vilken har tuffat och gått över två år utan minsta anmärkning och samarbetat finemang med tre andra modem under tiden.

Det som irriterar mig allra mest är BBB skitit i att förklara att "routern" dom skickar inte alls är en router utan ett manipulerat modem. Om man, som jag, alltså har ett litet nätverk med en router redan, så måste man tillbringa timmar/dagar med att försöka fatta vad fan man håller i för pryl. Och när man påpekar detta för dom, så gäspar dom bara: "Visst, lille vän. Visst..."

Dessutom: BBB skickade med en instruktionsbok med bilder om hur man kopplar upp sig. Den stämmer inte, vare sig beskrivingen för Windows XP eller Mac OS X.

Så nu har jag beställt från Glocalnet. Det där med dynamisk IP-adress istället för fast får jag ordna på nåt sätt, t.ex. som några vänliga själar tipsat om i en annan tråd. Eller så försöker jag få Flextronics att plugga in mitt nya Glocalnet abonnemang i samma hål som mitt nuvarande BBB-abonnemang finns, eftersom det har fast IP och eftersom dom kommer att dra ur den ena och sätta in den andra vid samma tillfälle. Men egentligen accepterar jag dynamisk IP, bara jag kommer bort från BBB.

Av någon anledning känns det mycket skojigare att fira jul nu......

Senast redigerat 2005-04-11 06:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 11:56

Jag bytte också bort mitt Bostream (BBB) nyligen efter att ha flyttat, det tog 4-5 veckor innan dom svarade på ett av mina 30 mails, faxar,,försök till samtal.. Det jag då fick till svars var att dom inte kunde leverera samma uppkoppling på min nya adress,, men ska det verkligen ta 5 veckor att komma på det frågade jag, och det kan tydligen upp till 90 dagar fick jag till svars, så jag bad dom dra åt hel..te och var tvungen att pröjsa en massa pengar i uppsägnings avgift, härligt med bra kundvård...

Hoppade istället på Bredband2, som svarade direkt när jag ringde, fick 8Mbit för 175:- i månaden, det var inkopplat efter 2 dagar,, dom kommer även att uppgradera till 100Mbit i vårt område, sedan har dom 0:- anslutningsavgift, 0:- i uppsägningsavgift, ingen uppsägningstid,

så allt blev till det bättre, tack för det bredband2.

God jul

Senast redigerat 2004-12-23 12:34
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-23 12:17

Grattis, Fredric.
Men det ska ju påpekas att bredband2 inte har 170:-/mån längre, utan bortåt 300 spänn och en massa andra kostnader. Du lyckades troligen vara framme under nån kampanj..
Men det känns bra att veta att man inte är ensam om att tycka j-gt illa om BBB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 12:29

Jo då,
Såg just att det är olika priser på olika orter, och det är samma pris nu som då 175:-, iallafall om man bor i hammarby sjöstad, såg tom att vissa orter kan få 10Mbit för 129:- mån..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-23 12:37

Det finns nog ungefär lika många uppfattningar om BBB, och alla andra bredbandsleverantörer, som det finns kunder.

Själv har jag bara goda erfarenheter av BBB; trevlig och kunnig support dygnet runt, bra service, bra tjänster. Jag har dock BBB via ett jack i väggen, det kanske är en helt annan upplevelse, vad vet jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 13:15

Fast jag tror inte du har försökt att ringa dom sedan dom tog över Bostrem
Jag var super nöjd med bostrem innan, men som sagt så tror jag inte BBB hade struktur nog att ta över alla Bostreams kunder, för när jag tillslut hade pratat med bostream så hänvisade dom mig till BBB och BBB hänvisade mig tillbaka till bostream, que??... Min bror har också bytt bort BBB sedan han försökt få tag i dom i någon vecka sedan han uppkoppling dog, så nog fan tror jag att dom sitter i skiten allt på BBB...

  • Avstängd
  • 2004-12-23 13:51

Jag har ringt till BBB:s support sisådär 10 gånger - nio gånger har jag haft förmånen att prata med sopprötter som får en att bli gråhårig i förtid.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-23 14:09

OT men kul:
Jag jagade fatt på snubben på Flextronics i Karlstad som har hand om sånt här. Det visade sig vara en gammal kompis som jag inte sett på över 30 år!!!!
Han berättade att Glocalnet köper "noder" av Telia, medan BBB har egna. Alltså kan man inte bara byta som jag och killen hos Glocalnet trodde. Men skit samma, hellre dynamisk IP än BBB-kund.
Förresten berättade den gamle polaren lite smått o gott om IP-adresser. Bl.a. att världen lider brist på dom och att om det fanns tillräckligt med fasta IP-adresser så att varje dator skulle kunna få en, så skulle vanlig telefoni dö i samma ögonblick. Intressant....

Yep, därför står hoppet till IP version 6
http://www.ipv6.org/

Frågan är dock när och om det kommer igång.

Ursprungligen av Kristofer:

Yep, därför står hoppet till IP version 6
http://www.ipv6.org/

Frågan är dock när och om det kommer igång.

IP v6 fungerar redan, men jag tror att de flesta routrarna i internet stommen inte är anpassade för IP v6. Där lär nog dröja ett tag. Mac datorer (minst G5, kanske även G4) och Mac OS X är redan anpassade för IP v6!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-24 16:59
Ursprungligen av The Real Viking:

Mac datorer (minst G5, kanske även G4) och Mac OS X är redan anpassade för IP v6!

Har för mig att det bara sitter i mjukvaran och inte i hårdvaran. Kan ha fel, har hänt förut.

Ursprungligen av acke:

Har för mig att det bara sitter i mjukvaran och inte i hårdvaran. Kan ha fel, har hänt förut.

Skulle det isåfall betyda att man kan med lätthet byta till IP v6 på backbone stadiet och nedåt med enbart mjukvaruuppgradering? Isåfall kunde man byta ut IP v6 över en natt! Många problem skulle försvinna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-25 18:33
Ursprungligen av The Real Viking:

Skulle det isåfall betyda att man kan med lätthet byta till IP v6 på backbone stadiet och nedåt med enbart mjukvaruuppgradering? Isåfall kunde man byta ut IP v6 över en natt! Många problem skulle försvinna!

Tänkte på Macintosh och Mac OS X. Övrig utrustning kan jag inte uttala mig om.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-24 21:13
Ursprungligen av The Real Viking:

Mac datorer (minst G5, kanske även G4) och Mac OS X är redan anpassade för IP v6!

Alla andra datorer med, typ.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-28 10:08

Sista (?) kapitlet:

Fick mail från BBB sent igår kväll som svar på ett mail där jag skrivit att jag nu byter leverantör. Dom skrev att dom hade haft en tekniker ute på telestationen och fixat nåt där, och bad mig kolla om allt funkade som det skulle, dvs med min router och deras s.k. "modem".

Gjorde nyss testet, och allt fungerar precis som det ska. Jag kommer in på Hotmail och andra krypterade sajter med både Macen och PC:n.

Men med så pissig, långsam och arrogant support (som konsekvent skyllde allt på mig och mina grejer) så byter jag alltså ISP. Hoppas Glocalnet är bättre.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-12-28 10:38

Kan bara sälla mig till sällskapet, även om mina besvikelser ligger hos gamla Bostream (var också med på BoNet tiden!).

Jag har bemötts mycket bra av Glocalnet, där en kille på supporten gav mig ett tips ang. uppsägning och portning av abonnemeng.

Bostream har ju fyra månaders uppsägningstid, men ett alternativ med uppsägning innevarande månad för 600:- (vad de nu skall ha det för?). Problemet med fyra månaders uppsägning är tydligt när man som vi vill bli kvitt sin leverantör fortast möjligt. När Glocalnet gör en sk portning och automatiskt säger upp mitt Bostreamabonnemang KAN man inte få uppsägning innevarande månad. Om man ber Bostream göra en anteckning om att man kommit överens med dem om att bli fri innevarande månad och samtidigt ber Glocalnet göra en anteckning i sitt system. Då måste Glocalnet ta en personlig kontakt med Bostream och kanske, KANSKE man kan bli kvitt Bostream lite fortare, men det handlar som alltid om vem man pratar med.

Med andra ord, stå på er mot sega leverantörer!!

Jag måste bara påpeka att jag har inga problem med BBB, men då har inget strulat heller. Så jag har sluppit tala med dom, förutom då jag glömt betala avgiften och allt dör efter några dar Och dom har varit trevliga.

Jag har iofs också ett jack i vägen, men ville bara lägga in detta så inte alla får för sig att BBB bara strular och jäklas.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-24 16:20

Jag är också en gammal Bonet kund, och jag var också mycket nöjda med dem även om linan inte var så stabil alltid då. Bostream fick det att bli mycket mer stabilare. Jag har också bliv mötts av folk som säger det är fel på minna grejor när uppkoplingen inte funkar, men så har det aldrig varit.

Nu är Bostream upköpta av BBB. Oj nice tänkte jag för då ska man väl äntligen få lite hastighet i lina igen. Men fortfaramde sedan uppköpet så har jag varken fått något brev eller någon information om vad som kommer att hända. Det tycker jag är jätte dåligt, jag har läst att vissa har fått 5mbit och andra har fått 8 mbit och möjlighet att uppgradera till 24mbit.

Ja, jag har ringt dem. Men de kan inte säga eller ge mig nån information. varken om hastighet eller vad som kommer att hända.

Har testat olika öperatörer sidor där man kan söka på telefon nummer och se om man kan få bredband. Inte en enda finns på min station och sen så ringer man Felia och man kan få 24mbit på direkten. Då blev det fan tydligt för mig hur stort monopol de har på sina telestationer. Jag är Felia hatare sedan barnsben och känner inte att jag vill stödja det företaget. Frågan är om jag vill stödja Bredbandsbolaget?

Har jag bara dessa alternativ att välja mellan så får det tyvärr bli BBB.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-01-27 11:31

Även jag har haft Bostream under många år, och varit mycket nöjd med mina 0,5.

Tyckte till en början att det verkade bra med BBB, men när jag försökte uppgradera mitt abonnemang till något snabbare än 0,5 så tog det roliga slut.....

Till slut så fick jag en tekniker att kontrollera om uppgradering var möjlig, och fick det bekräftat att 8 Mbit/s var möjligt och att det fanns lediga platser.

Problemet är......
BBB säger att jag måste ringa Bostream, och Bostream säger att jag måste ringa BBB.
Detta har de nu sagt under ca 6 månader.....

Det sista e-posten jag fick som svar så säger de nu att jag inte behöver engagera mig, abonnemanget kommer med automatik att uppgraderas, jag frågade när ?

Svaret var: förhoppningsvis under år 2005

Glocalnet verkar vara det som gäller !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 16:42
Ursprungligen av salve:

Problemet är......
BBB säger att jag måste ringa Bostream, och Bostream säger att jag måste ringa BBB.
Detta har de nu sagt under ca 6 månader.....

Jag hade exakt samma problem när jag flyttade för ett par månader sedan,, ringde bostream 4-5 gånger och dom hänvisar till BBB som i in tur hänvisar till Bostrem somi sin tur hänvi..... suck..

Det blev Bredband2 8Mbit för 170:- i månaden, O:- startavgift, flyter fint..

Hade nästan exakt samma problem. Dessutom hade klantarslerna laggt installationen på långfredagen. (Det stängdes av på torsdagen) Då ingen jobbade. Fick vänta i en vecka. Då hade dom kopplat fel i stationen. + Att vi fick två räkningar på samma sak. En från Bostream, och en från BB.

Tacka gud för okunniga WiFi användare. (Snyltade på någon grannes öppna nät).

Dock så fungerar det smutt nu med allt. Trots krånglet. Och jag ringde BB supporten. Som var trevliga och svarade någorlunda snabbt. Men fy attan vad arg man var. Modemet (Modem/Routern) ställer inte till några problem med den existerande D-link(WiFi) routern.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2005-04-12 18:51

Har också haft problem med BBB men de kommer att slippa mig som kund. Väntar just nu på att det ska bli fredag så att jag kan säga upp mitt avtal (ADSL). Det har då gått 90 dagar och efter att tidigare idag ha fått svaret att de preliminärt ska ha min telestation utbyggd i augusti efter att ha sagt vecka 13-14 tidigare. Blev så förbannad att jag inte visste vad jag skulle göra! Sämre behandlad har jag nog aldrig blivit som kund...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-12 19:33
Ursprungligen av Rohan:

Har också haft problem med BBB men de kommer att slippa mig som kund. Väntar just nu på att det ska bli fredag så att jag kan säga upp mitt avtal (ADSL). Det har då gått 90 dagar och efter att tidigare idag ha fått svaret att de preliminärt ska ha min telestation utbyggd i augusti efter att ha sagt vecka 13-14 tidigare. Blev så förbannad att jag inte visste vad jag skulle göra! Sämre behandlad har jag nog aldrig blivit som kund...

Jag kanske missuppfattar, och då ska du givetvis strunta i mitt svammel.
Men du kan SÄGA UPP när du vill och behöver inte vänta till nåt särskilt datum.
Däremot så är det en UPPSÄGNINGSTID som börjar löpa från dagen du säger upp.
Om du säger upp på fredag, så kommer du alltså inte från dom förrän efter ytterligare 90 dagar.

Men jag kan som sagt missförstå....

Själv sa jag upp BBB i januari nån gång, och beställde Glocalnet. Byte ska ske i början av maj. Det ska jag fira med en extra kall pilsner. Eller två.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-12 22:15

Har kört BBB i två månader nu. Är jättenöjd
Bytte från Bredband2 pga flytt.

Från beställning till installation 3 veckor.

Så att varna för dom tycker jag är lite onödigt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-13 06:53
Ursprungligen av JohanK:

Har kört BBB i två månader nu. Är jättenöjd
Bytte från Bredband2 pga flytt.

Från beställning till installation 3 veckor.

Så att varna för dom tycker jag är lite onödigt.

Det är ju jättebra! Grattis!

Men det är ju så, att så länge saker och ting fungerar, så är alla glada. Det är när det börjar gå snett som en leverantör får chansen att visa vad han går för: hur snabbt och bra han löser problemet, hur han bemöter frågor och kritik, osv.

Och eftersom det tydligen inte har gått snett för dig (ännu), utan funkat kanonbra, så kanske du kan återkomma med synpunkter den dag dom strular till det - om dom nu kommer att göra det alls.

Och en annan sak: När ett företag inte kan sköta sitt jobb, så är det vi som gnäller och klagar och bråkar som talar om för dom hur vi konsumenter uppfattar dom. Nät vi blivit tillräckligt många, så ändrar nästan alltid företagen sin attityd till det bättre. Ibland kan det gå väldigt fort.

Då är det lite synd att folk som senare kommer i kontakt med företaget och (ofta) kommer i åtnjutande av den förbättrade servicen vare sig uppskattar eller förstår sambandet mellan vårt gnäll och den fina service han får.

Och varningar är alltid bra. Jag är säker på att du själv dragit nytta av andras erfarenheter på det sättet någon gång.

Danne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 07:49
Ursprungligen av Danne V:

Det är ju jättebra! Grattis!

Men det är ju så, att så länge saker och ting fungerar, så är alla glada. Det är när det börjar gå snett som en leverantör får chansen att visa vad han går för: hur snabbt och bra han löser problemet, hur han bemöter frågor och kritik, osv.

Och eftersom det tydligen inte har gått snett för dig (ännu), utan funkat kanonbra, så kanske du kan återkomma med synpunkter den dag dom strular till det - om dom nu kommer att göra det alls.

Och en annan sak: När ett företag inte kan sköta sitt jobb, så är det vi som gnäller och klagar och bråkar som talar om för dom hur vi konsumenter uppfattar dom. Nät vi blivit tillräckligt många, så ändrar nästan alltid företagen sin attityd till det bättre. Ibland kan det gå väldigt fort.

Då är det lite synd att folk som senare kommer i kontakt med företaget och (ofta) kommer i åtnjutande av den förbättrade servicen vare sig uppskattar eller förstår sambandet mellan vårt gnäll och den fina service han får.

Och varningar är alltid bra. Jag är säker på att du själv dragit nytta av andras erfarenheter på det sättet någon gång.

Danne

Jovisst. Däremot måste jag säga att jag alltid läser sådan kritik med flera containrar salt. Detta eftersom jag av egen erfarenhet vet att många av de som är mest högljudda i sin kritik av olika företag ganska ofta inte berättar hela sanningen när de basunerar ut sitt missnöje i olika fora. Det kan tex handla om att du som leverantör/butik/etc inte givits en rättvis chans att verkligen försöka få lösa problemet - det kan tex handla om att kunden helt motsätter sig felsökning eller att den undermåliga produkten tas in på service (vilket ju konsumentköplagen ger leverantören rätt göra istället för att direkt byta ut varan).

Givetvis kan man då säga att försäljaren/företaget ändå borde göra sitt yttersta för att göra kunden nöjd, men tro mig när jag säger att det finns en kategori kunder som faktiskt inte är intresserade av att faktiskt lösa problemen snabbt och kvickt utan som hellre lägger ner tre gånger så många timmar på att överallt berätta hur illa de blivit behandlade. Det spelar i de fallen ingen roll vad företaget säger eller gör, kunden blir inte nöjd.

Självklart är säkerligen många av de fall som man läser om "riktiga" fall där klagomålen är befogade (som jag är säker på att det är i ditt fall, förstås!), men att avgöra vilka fall som är äkta och vilka som anförs av Don Quixote-anhängare är snudd på omöjligt att avgöra för oss utomstående - tyvärr. De, förhoppningsvis många gånger fler, kunder som haft "rätt" i sin kritik, som sedan löst problemet tillsammans med företaget gör sig oftast inte hörda - de är istället nöjda med att säljaren/företaget till slut löste problemet på ett bra sätt och ser dig inte tvungna att göra sin röst hörda i diskussionsfora.

Som sagt, jag talar inte om den stora massan - de flesta missnöjda kunder har säkert rätt (åtminstone delvis), men de som hörs mest brukar alltför ofta vara de som är av ett annat slag.

...och än en gång: jag talar givetvis inte om ditt fall, du tycks ha blivit illa behandlad.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-13 08:08
Ursprungligen av tei:

Jovisst. Däremot måste jag säga att jag alltid läser sådan kritik med flera containrar salt.

Helt rätt! Det gör jag också, med en liten, men oerhört viktig skillnad, tydligen:

Jag bryr mig inte så mycket om varje enskilt inlägg, utan ser mer till den sammanlagda mängden av kritik och försöker "känna av" relationen till hur populär varan/tjänsten är.

Alltså: Om t.ex. en mjukvara som jag tror är väldigt spridd och som jag är intresserad av får mer kritik än vad jag tror är normalt, så avvaktar jag, oavsett vad varje användare egentigen kritiserat. Många, många gånger har detta räddat mig från problem - inte minst när jag väntat någon månad med att uppdatera Mac OS X.

Så visst ska man vara skeptisk till varje enskild kritiker, men det är oftast en väldigt bra idé att ta den sammanlagda volymen av kritik på allvar, vare sig man är en annan konsument eller leverantör av tjänsten/varan ifråga.

EDIT:

PS: Jag har ju jobbat med marknadsföring i snart 30 år, och om ett företag har ambitionen att överleva mer än kortsiktigt, så är CRM (Customer Relationship Management) en av hörnpelarna i en god marknadskommunikation.

I CRM ingår bl.a. förmågan att lyssna på sina kunder, och man har en "lag" som säger:

"För varje kund som hör av sig och klagar går det ytterligare minst tio andra kunder* som inte orkar eller vill höra av sig. Dom bara försvinner utan ett ljud, och vänder sig nästan alltid till en konkurrent som därmed får ytterligare kunder utan att det kostat honom någonting."

*varierar branschvis och i olika länder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 08:41
Ursprungligen av Danne V:

Så visst ska man vara skeptisk till varje enskild kritiker, men det är oftast en väldigt bra idé att ta den sammanlagda volymen av kritik på allvar, vare sig man är en annan konsument eller leverantör av tjänsten/varan ifråga.

Absolut!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-13 22:35
Ursprungligen av Danne V:

Och eftersom det tydligen inte har gått snett för dig (ännu), utan funkat kanonbra, så kanske du kan återkomma med synpunkter den dag dom strular till det - om dom nu kommer att göra det alls.

Många av mina kunder som har BBB, så jag har mer erfarenhet än min egen koppling
Dom som jag upplever krånglar mest är Telia. Nu ska dom iaf ta bort ett av bekymren, inloggningen.

Ursprungligen av JohanK:

Nu ska dom iaf ta bort ett av bekymren, inloggningen.

Whohoo! När ryker skiten?

Bevaka tråden