Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Döda eller felaktiga pixlar på laptop, TFTs = skitpolicy.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj.

Detta är mitt 1a inlägg på det här forumet. Vet att detta är diskuterat innan, men det gäller min helt ny-inköpta 12-tums Powerbook 1,33 ghz. Tänkte att jag måste väl skriva om något nu när man e medlem + att man blir ju arg som fan över sånt här.

Beställde en helt ny Powerbook från Apple för att jag ville ha större HD också. Får den hem o packar upp allt entusiastiskt o glad. Startar upp den bara för o överraskas med en korrupt pixel på högersidan av skärmen. Syns klart vid vita bakgrunder. Skittrist!

Ringer Apple support o de bara säger: "Tyvärr, det får man räkna med ibland, det måste vara flera stycken innan man kan göra något åt det...". På en helt ny laptop , 12-tums dessutom, borde det väl inte vara fel på oavsett hur svårt det är o tillverka dem perfekta? 18000:- spenderade o felaktig skärm!

Om jag köper en Aston Martin räknar jag väl inte med att en fet buckla på huven e OK? Borde jag fortsätta klaga mer? Hjälper det att klaga oavbrutet? Har någon kunnat byta sin felaktiga skärm hos Apple vid hembeställning?

Godkänt med döda eller felaktiga pixlar på laptop, TFTs är med andra ord = skitpolicy. Detta borde ändras helt klart. Av 2 produkter jag köpt (2a var en Asus handdator) som har TFT-skärm har båda haft felaktiga pixlar. Procenten e ju helt åt helvete. Vi som e konsumenter borde väl kunna ändra detta? Berätta gärna vad ni tycker om detta.

Tack för ett trevligt forum.

-Micke

  • Medlem
  • 2004-12-15 15:31

Du har 14 dagars returrrätt om du har köpt direkt från apple. Du behöver inte acceptera döda pixlar. Du ringer, får ett RMA nummer och TNT kommer och hämntar datorn. Samtidigt kan du beställa en ny.

Har aldrig sett en död pixel, jag skulle inte tro att sannolikheten att få en ny dator med döda pixlar är så stor.

Har man ingen ångerrätt på köp över nätet (direkt från Apple tolkade jag så)? Då borde du ju kunna returnera den och köpa en ny och hoppas på bättre tur. Kanske kostar en slant i frakt och så, men jämfört med 18.000:- och att bli förbannad varenda gång du ser den så kanske det är värt det?

Edit: Attans – lite långsam här...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-15 15:57

Då får man ju väga död pixel mot leverans tider

Hellre hel skärm än en dator idag! om man kan vänta så är et ju helt klart värt det. Finns inget så irriterande som fel på en ny dator. i alla fall enligt min åsikt

Dessvärre är den köpt för flera månader sen, jag har först blivit medlem på forumet härom veckan. Det borde inte ha någon betydelse tycker jag, jag har ju köpt datorn fair n square, det skall väl de kunna fixa oavsett, bara byta skärmen. pixlarna dyker ju upp hos flera allt eftersom. De fick ju mig o tro att inget kunde göras, måste man köpa en maskin flera gånger bara för att det skall vara OK? Är det ingen som har fått sin maskin bytt av Apple pga felaktiga pixlar?

Tack.

-Micke

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-19 15:13
Ursprungligen av GimpyChimp:

Dessvärre är den köpt för flera månader sen, jag har först blivit medlem på forumet härom veckan. Det borde inte ha någon betydelse tycker jag, jag har ju köpt datorn fair n square, det skall väl de kunna fixa oavsett, bara byta skärmen. pixlarna dyker ju upp hos flera allt eftersom. De fick ju mig o tro att inget kunde göras, måste man köpa en maskin flera gånger bara för att det skall vara OK? Är det ingen som har fått sin maskin bytt av Apple pga felaktiga pixlar?

Tack.

-Micke

Det är så men datorer/TFT skärmar man köper från vilket företag som helst... det finns till och med en ISO standard som talar om hur många döda pixlar det skall vara och hur dom ska ligga innan byte utföres. Suck säger jag bara.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 15:28

Förstår din besvikelse =( Inte alls roligt när sånt händer. Hade min blivit likadan hade jag utnyttjat returrätten... Synd att du inte fick/tog reda på den tidigare.

Kan förstå om det händer på billigare datorer, men PB-serien klassas ju som en av de bättre! Borde skapas någon protestlista mot detta!
Du får väl helt enkelt leva vidare med den döda pixeln och använda dig av mörka bakgrundsbilder etc =/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-20 22:01

ja det är hemskt med alla dessa pixelfel, därför jag är rädd för att skaffa TFT-skärm.
Dom enda som jag tror har nollpixelfels policy är LG. Men jag är inte helt säker och detta hjälper ju inte på en powerbook. Men om man ska skaffa en TFT-skärm så är det värt att kolla upp om det verkligen stämmer att dom har det.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2004-12-21 21:17

Min Powerbook (15") hade en död/skadad subpixel som inte kan visa rött. I början var det givetvis irreterande, men nu tänker jag inte på den (efter 2-3 månader). Jag har nu oxå beställt en 20" Viewsonic LCD med en upplösning på 1600x1200, som består av ca 6 miljoner pixlar. Om en är död på den oxå så kan man ju inte (som du tydligen gjorde) räkna det som att man har 100% döda pixlar. Jag menar, 6000000/1...räkna ut det om du orkar (om man nu kan skriva så, är väl större chans att de är fiska än döda), men man kan givetvis se att det är rätt stor risk att få en eller 2 döda pixlar. Men så länge de inte är i mitten så är det inte hela världen enligt mig. Tycker det är en sak som många hetsar upp sig i onödan på (även jag gjorde det). Dock tyckte jag det kvar konstigt att du inte fick en ny handdator som "bara" består av några tusen pixlar. Förövrigt så har jag hört att priset på LCD baserade produkter skulle så gott som dubblas om alla skärmar med något pixelfel skulle bytas ut, och jag tar då hellre en 20" för 8400 med en död pixel (givetvis så MÅSTE man inte få någon), än en för 17000.

nr3: Förövrigt så har inte LG en nollpixel policy då jag just nu sitter på en 17" LCD från LG. Dock fattade jag det som att Viewsonic har en noll-heldöd-pixel policy vilket isf innebär en helt svart eller en helt vit pixel = ny skärm.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-22 15:29
Ursprungligen av Gregg:

nr3: Förövrigt så har inte LG en nollpixel policy då jag just nu sitter på en 17" LCD från LG. Dock fattade jag det som att Viewsonic har en noll-heldöd-pixel policy vilket isf innebär en helt svart eller en helt vit pixel = ny skärm.

Nepp inte dom heller, dom följer iso standarden för döda pixlar. har en 18,2" TFT från viewsonic hemma med en död svart pixel mitt i bild... det va jäkligt irriterande de första dagarna, nu ser jag den inte ens längre.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2004-12-22 16:02
Ursprungligen av kainen:

Nepp inte dom heller, dom följer iso standarden för döda pixlar. har en 18,2" TFT från viewsonic hemma med en död svart pixel mitt i bild... det va jäkligt irriterande de första dagarna, nu ser jag den inte ens längre.

Då missuppfattade jag det, precis som jag trodde. Det lär för bra för att vara sant Men som sagt, 1 död pixel är inget man märker efter 1 månad.

hej

Jag hade en röd pixel nästan mitt på min 12" iBook när jag fick den. Blev hur ledsen som helst, för det kändes helt kasst. Men i ren despiration så provade jag att "smeka" skärmen just där den röda pixeln fanns.

Först försvann den i en vecka.

Då gjorde jag en ny "smekbehandling" då blev den helt vit.

Lite till efter några dagar och nu har den varit försvunnen i bortåt ett år.

Jag är nöjd, men jag vet inte om det är något som man kan rekomendera.

mvh
/Martin

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2004-12-22 18:30
Ursprungligen av Martin_Nordin:

hej

Jag hade en röd pixel nästan mitt på min 12" iBook när jag fick den. Blev hur ledsen som helst, för det kändes helt kasst. Men i ren despiration så provade jag att "smeka" skärmen just där den röda pixeln fanns.

Först försvann den i en vecka.

Då gjorde jag en ny "smekbehandling" då blev den helt vit.

Lite till efter några dagar och nu har den varit försvunnen i bortåt ett år.

Jag är nöjd, men jag vet inte om det är något som man kan rekomendera.

mvh
/Martin

Har vart med om liknande saker, även på min powerbook, är en pixel som är lite "sjuk" så ibland visar den vissa saker och ibland annat, och tycker man inte om det han gillar just då så trycker man lite lätt på den så byter han färg =P

Jag måste tacka alla som visat sitt intresse över denna lilla problematik. Man får väl hoppas att procenten kassa skärmar minskar iom att teknologin utvecklas löpande. Tänker inte acceptera detta när jag uppgraderar datorn till någon ny modell om några år (kommer kolla det vid köp direkt). Jag får väl leva med min lilla röda prick mitt i 12-tums skärmen (fetstörigt).

Jag anar oråd ifall jag någon gång skulle sälja vidare den. Vad tycker ni egentligen om hela konceptet av att skärmar med defekta pixlar antagligen får ett oehört sämre andrahandsvärde iom att ingen antagligen vill köpa en dator med kass skärm?

Det verkar inte vara något varumärkerna tänker på, när de kör med sin "ISO"-standards ursäkt/policy. Blir ju helt enkelt mycket svårare att bli av med den sen. Detta verkar för övrigt vara ett skrämmande vanligt fenomen på TFTs, av 3 TFT produkter jag köpt har 2 haft pixelproblem. Är det så att bolagen utnyttjar konsumenterna lite väl över gränsen här? Apple borde ha en bättre policy om det här, eftersom de vågar ta sådana hutlösa priser för hårdvara som är mass-producerad, och för övrigt sålt till överpris (jag menar mine till dett dubbla priset vid uppgradering osv).

Nåja, jag tackar för era svar och era åsikter/tips. Har prövat massera med en mjuk skärmduk dagligen i ett 2 veckor nu, och hittils har inget hänt med pixeln....lika röd mot vit bakgrund som innan (suck) pröval väl lite då o då, skärmen kanske pajar helt o då får jag en anledning o skicka in den på ett riktigt garantiärende i alla fall.

Tack.

-Micke (GimpyChimp)

Jag tycker att döda pixlar är ett fel och ett fel som jag ej tycker bör finnas, varför finns det en iso-standard som tillåter fel, det borde ju istället finnas en standard för att inga fel ska finnas på en skärm. Totalknäppt..

Som sagt, jag skulle ångra köpet och åka till en affär och be att få provstarta maskinen i butiken för att se så inga döda pixlar är på skärmen oavsett vad affären eller försäljaren säger.. En nöjd kund är en bra kund som oftast återvänder till samma butik!

  • Medlem
  • 2004-12-25 09:29

Test i butik

Var nyligen inne på en en amerikansk näthandels hemsida, där kunde man mot en rimlig

peng få skärmen testad INNAN den skeppades, undrar om man får uppleva det i Sverige....

Ursprungligen av wooly:

Var nyligen inne på en en amerikansk näthandels hemsida, där kunde man mot en rimlig

peng få skärmen testad INNAN den skeppades, undrar om man får uppleva det i Sverige....

Det vore en sjysst extra service, sålde dom mac eller var det pc?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-22 15:35

Från Dustin.

TFT-skärmar förekommer både som platta skärmar för stationära datorer och som skärmar på bärbara datorer. En bildskärm med upplösningen 1024x768 punkter innehåller 786 432 bildpunkter (pixlar) Varje bildpunkt hanteras av 3 transistorer, en för röd, en för grön och en för blå färg. Antalet transistorer i en sådan skärm uppgår alltså till ungefär 2 350 000 st. Under tillverkningsprocessen inträffar det ibland att det uppstår fel på transistorerna, antingen en eller flera i någon bildpunkt på skärmen, detta upplevs då som ett pixelfel.
Skärmen kan ha punkter som är svarta (ingen av transistorerna fungerar), lyser vitt (alla står på hela tiden) eller lyser i någon av de 3 grundfärgerna.

I tillverkningsprocessen finns det vissa toleransnivåer för vad man får acceptera som kund när det gäller antalet trasiga pixlar. Olika tillverkare har olika policies för vad som anses acceptabelt. Tillverkarnas toleransnivåer är mycket snäva, felprocenten på TFT-skärmar är mycket låg jämfört med vilka andra datorkomponenter som helst.

Om en skärm skall bedömas som felaktig måste antalet döda eller felaktiga pixlar överstiga ett visst antal och det är detta som definieras i tillverkarnas pixelpolicy. En skärm som håller sig inom marginalerna som definieras i pixelpolicyn anses inte vara felaktig och kommer inte att bytas ut. Värt att nämna är att väldigt få skärmar har pixelfel då tillverkningsprocessen är mycket effektiv.

Acer
Maximalt 4 defekta pixlar per miljon pixlar på skärmen beroende på placering. Ring Acers support på 020-252 500 för ytterligare info angående pixelpolicyn.

AOC
Enligt ISO 13406-2. För mer information om pixelpolicyn och bedömningen, vänligen kontakta AOC:s serviceombud IT Workshop på telefon 0470-705454.

Compaq
Se HP

Eizo
Skärmen kan dömas ut med en trasig pixel beroende på placering. Detta gäller om pixeln lyser helt vit eller är helt svart. Vänligen kontakta EIZO direkt på 08-590 800 00 för frågor kring detta.

Fujitsu-Siemens
Enligt ISO 13406-2. Läs Fujitsu-Siemens pixelpolicy för bärbara datorer och TFT-skärmar. För frågor kring detta, vänligen kontakta Fujitsu-Siemens felanmälan på telefon 08-588 883 00.

Hansol
Mellan 7 och 17 defekta pixlar per skärm beroende på storlek. För mer information eller frågor angående Hansols pixelpolicy, vänligen kontakta Anovo Nordic på telefon 013-20 24 54

Hercules
Max 3 pixelfel för Prophetview 720, max 4 pixelfel för Prophetview 920. För mer information eller frågor vänligen kontakta Hercules direkt för frågor kring detta, telefon 08-519 920 32.

Hitachi
Skärmen kan dömas ut med en trasig pixel beroende på placering. Hitachi har ingen formulerad pixelpolicy utan avgör från fall till fall. Vänligen kontakta Hitachi direkt på 08-562 711 00 för frågor kring detta.

HP
Enligt ISO 13406-2 beroende på modell. För mer information eller frågor angående HP:s pixelpolicy, vänligen kontakta HP på telefon 0771-303000.

IBM
Mellan 9 och 16 defekta pixlar per skärm beroende på modell och storlek. För mer information om IBM pixelpolicy, vänligen kontakta IBM:s support på telefon 08-477 44 20.

LG
Upp till 4 felaktiga pixlar. För mer information och frågor, vänligen kontakta Anta Service på 0680-716654.

NEC
Enligt ISO 13406-2. För mer information om pixelpolicyn och bedömningen, vänligen kontakta NEC på telefon 08-635 92 00.

Philips
Mellan 4 och 10 defekta pixlar per skärm beroende på modell och storlek.
Vissa modeller har s k ’Zero bright dot warrany’ vilket innebär att skärmen ej får ha några döda lysande pixlar. För mer information om Philips pixelpolicy, vänligen kontakta Philips support på telefon 08-632 00 16.

Samsung
Mellan 5 och 10 defekta pixlar per skärm beroende på storlek.
För mer information om Samsungs pixelpolicy, vänligen kontakta Anta Service på telefon 08-594 115 60.

1
Bevaka tråden