Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pioneer DVR-117...så låser du upp den till DVR-108 Dual Layer!!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Pioneer DVR-117 är en superdrive som finns i vissa modeller av nya G5. Det är egentligen en DVR-108 (Dual Layer) som Apple modifierat om till samma specs som en DVR-107 (8x DVD-R).

Jag har lyckats "flasha" den till 16x DVD-R/4x Dual Layer DVR-108.

Här finns filen:

http://hem.sheab.net/~geefourman/

Firmware finns även till tidigare modeller 104 - 106.

Happy Dual Layer Toasting

/Gee

  • Oregistrerad
  • 2004-12-24 17:51

Vilken G5 har du?

Jag läste lite på http://forum.rpc1.org/viewforum.php?f=30 angående detta, och där avråddes man från att göra denna uppdatering pga att man inte kunde vara säker på hur ens dator påverkades. Nu var det visserligen två veckor sedan jag kollade där senast, men jag är nyfiken på om du kanske hittat info som tyder på att det inte skulle ge några problem om man uppdaterar...?

Har du upplevt några skillnader i datorns uppförande, bortsätt ifrån en snabbare och mer funktionsrik DVD-brännare?

//Mellberg

Ursprungligen av mellberg:

Vilken G5 har du?

Jag läste lite på http://forum.rpc1.org/viewforum.php?f=30 angående detta, och där avråddes man från att göra denna uppdatering pga att man inte kunde vara säker på hur ens dator påverkades. Nu var det visserligen två veckor sedan jag kollade där senast, men jag är nyfiken på om du kanske hittat info som tyder på att det inte skulle ge några problem om man uppdaterar...?

Har du upplevt några skillnader i datorns uppförande, bortsätt ifrån en snabbare och mer funktionsrik DVD-brännare?

//Mellberg

Nä det är bara bulls**t, tro inte allt du läser...varför skulle datorn påverkas? Faktum är att man bara låser upp 108:an funktioner...Jag kan ju gå ner på stan o köpa en 108 (eller något annat märke för den delen) o stoppa i, vet flera som gjort det...samma sak. Har du en sådan så kör på bara Inga problem här peppar peppar

PIONEER DVD-RW DVR-108:

Manufacturer: PIONEER
Model: PIONEER DVD-RW DVR-108
Revision: 1.14
Drive Type: CD-RW/DVD-RW
Disc Burning: Vendor Supported
Removable Media: Yes
Detachable Drive: No
Protocol: ATAPI
Unit Number: 0
Socket Type: Internal

/Gee

  • Oregistrerad
  • 2004-12-24 23:10

Lite lustigt att du skriver att jag inte skall tro på allt jag läser, och sedan så avslutar du med 'Inga problem här peppar peppar'... Kanske sådde jag ett uns av tvivel hos dig?

Jag känner ju inte den här killen, men han verkar vara kompetent och jag tror att han sa detta av erfarenhet. Han (LasVegas) skrev i alla fall 'Apple seems to have features in the firmware that Pioneer doesn't. This is especially important in the G5 series of Macs. Flashing the drive to non-Apple firmware could cause your G5 to misbehave (IE: Sleep problems, fans running loud.).'. Om du är intresserad kan du själv läsa mera: forum.rpc1.org

Men som sagt jag har inte läst hela tråden, då jag inte kollat den under de senaste två veckorna, så kanske det framkommit att det är säkert...

Så frågorna i mitt senaste inlägg kvarstår, om du orkar svara.

//Mellberg

Ursprungligen av GeeFourMan:

Nä det är bara bulls**t, tro inte allt du läser...varför skulle datorn påverkas? Faktum är att man bara låser upp 108:an funktioner...Jag kan ju gå ner på stan o köpa en 108 (eller något annat märke för den delen) o stoppa i, vet flera som gjort det...samma sak. Har du en sådan så kör på bara Inga problem här peppar peppar

PIONEER DVD-RW DVR-108:

Manufacturer: PIONEER
Model: PIONEER DVD-RW DVR-108
Revision: 1.14
Drive Type: CD-RW/DVD-RW
Disc Burning: Vendor Supported
Removable Media: Yes
Detachable Drive: No
Protocol: ATAPI
Unit Number: 0
Socket Type: Internal

/Gee

Ursprungligen av mellberg:

Lite lustigt att du skriver att jag inte skall tro på allt jag läser, och sedan så avslutar du med 'Inga problem här peppar peppar'... Kanske sådde jag ett uns av tvivel hos dig?

Jag känner ju inte den här killen, men han verkar vara kompetent och jag tror att han sa detta av erfarenhet. Han (LasVegas) skrev i alla fall 'Apple seems to have features in the firmware that Pioneer doesn't. This is especially important in the G5 series of Macs. Flashing the drive to non-Apple firmware could cause your G5 to misbehave (IE: Sleep problems, fans running loud.).'. Om du är intresserad kan du själv läsa mera: forum.rpc1.org

Men som sagt jag har inte läst hela tråden, då jag inte kollat den under de senaste två veckorna, så kanske det framkommit att det är säkert...

Så frågorna i mitt senaste inlägg kvarstår, om du orkar svara.

//Mellberg

Jag har läst den där tråden förut o som jag sa så är det Bull...."peppar peppar" var ett skämt

Kör hårt!

Måste tillägga att garantin försvinner som du kanske förstår...jag har haft min G5:a i 1 månad, skulle inte göra detta om jag inte visste om det skulle funka...Givetvis låter jag andra testa först

http://www.g5support.com/

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.5998b325

1
Bevaka tråden