Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wireless?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 23:13

Jag har funderat på att köpa mig en wireless station till min pb 12" g4. Vilken sort ska man ha? jag använder en rauter och en hub. har också pc i nätverket vilket kanske krånglar till det. vad ska man ha?
tack på förhand!

Jag har en Neatgear WRG614 (tror jag den heter) den gillar jag, D-links lite dyrare modeller är bra (men sky de billiga som pesten) Linksys hade ju varit en favorit annars men den var för dyr. Jag kör en PC och en mac i samma nätverk inga probs alls.

Ahhh...säg just att du hade en router redan, då är det en acsesspunkt du vill ha. Då drar jag mig tillbaka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 23:19

haha okej, tack tack! ska den dela via dhcp? finns ju massa olika accespunkter.

Fick min WGR614 idag, har inte hunnit installera den ännu, men klart billigast i Sverige hos pcaction
http://www.pcaction.se/index.aspx

Gav 563:- inkl moms och frakt, och det är en trådlös router

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 23:47

hm men finns det ingen som man bara kan koppla in i huben (som är kopplad tillrautern) som ger wireless?

Du får ju färre prylar att hålla reda på om du skaffar en trådlös router.
Själv lägger jag min "vanliga" router och Airport Basstation åt sidan och ersätter dessa båda med en Netgear WGR614 Wireless.

Finns ju även kombinerat ADSLmodem/Router/trådlöst. Då har man bara en burk att hålla reda på, ännu färre sladdar.

Jag vill höja ett varningens finger för netgear wgr 614 (v2 iofs). Sedan flera månader har jag plågats av frekventa nedkopplingar av kommunikation mellan dator och router som bara avhjälpts med 'reboot' av router. Det enda sättet (tro mig...) jag har fått det att fungera på är att stänga av dhcp-server funktionen i routern och sedan plugga in tp-sladden från modemet i en lan-port istället för wan-porten. nu funkar det utan att jag tappar uppkopplingen, men jag bryggar bara mellan modem och dator... surt.

ibook g4 933, 640 Mb ram, Ape-kort, osx 10.3.7 (har provat att nedgradera till 10.3.0 utan framgång), telia adsl 8 Mbit/s (snart BBBs dito, men jag har provat hos fassan som har det - funkar lika risigt).

Denna Netgear WGR614 jag köpte är vit och har versionnr 5.
Än så länge fungerar den bra, har gått ett dygn nu

Ursprungligen av Pocahontas:

Denna Netgear WGR614 jag köpte är vit och har versionnr 5.
Än så länge fungerar den bra, har gått ett dygn nu

min är ju v2 så den är ju äldre. netgear har skickat en ny v2:a men den fungerade likadant, inget vidare med andra ord...

vad har du för isp?

Ursprungligen av sugplopp:

Jag vill höja ett varningens finger för netgear wgr 614 (v2 iofs). Sedan flera månader har jag plågats av frekventa nedkopplingar av kommunikation mellan dator och router som bara avhjälpts med 'reboot' av router.

Second that!

Nu är det iofs ett bra tag sedan min 614v2 åkte ut, men efter en vända med en av proffsmodellerna med plåtskal, som också betedde sig likadant, är jag allmänt skeptisk mot Netgear idag.

Jag vet dock om folk som inte haft problem med vare sig Netgear eller D-link (huga), så allt är väl trots allt inte skräp.

Jag har Arete
http://www.arete.se/

Men det är väl som man säger; man får vad man betalar för! Jag har inga påroblem med min v4 och det är jag glad för. Billiga routrar är slit och släng, de klarar inte den värme som de själva utvecklar.

Hade jag haft obegränsat med pengar skulle jag köpt en linksys (cisco) de kostar i för sig inte mycket över tusenlappen men är man student som vill käka annat än soppa och nudlar så tar man vad man kan få billigt

På min D-link 604 var det inte själva Routern som var felet utan den djäkla trafon som blev överhettad och sen gav för klen spänning.
Så hade de haft bättre kvalitetskoll på dessa så hade nog D-Link fått bättre rykte.

1
Bevaka tråden