Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Viking minnen (1GB)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick mina två Viking-minnen idag, 1GB styck. Satte i dem i min Powerbook G4 1.25GHz (15" Alu) och var förväntansfull. Tyvärr visade sig den där "You must restart your computer" skärmen. Startade om, med samma resultat. Så provade jag ett minne i taget, med samma resultat.

Jag kommer fram till inloggningrutan och loggar in, när dock är laddad hänger sig maskinen. Nu kör jag med de minnen (2x256MB) som satt i maskinen när jag köpte den och det fungerar bra.

Minnena är märkta med DDR12864SOD27-KM och det är KTI-kretsar på dem. 1GB PC2700 333MHz.

Är det något jag måste ställa in på powerbooken för att de skall fungera? Finns det något minneskontroll program inbyggt i Powerbooken? Någon annan som kör sådana minnen i en Powerbook G4 15" Alu?

Det verkar osannolikt att båda minnena är trasiga vid leverans. Det är helt nya och kom idag.

Tacksam för hjälp,
Jonas Björk

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-23 16:46

Köp Samsungminnen istället, fungerar i alla väder.

Ursprungligen av jonasbjork:

"You must restart your computer"

Detta är en s.k. Kernel panic, och brukar vara ett säkert tecken på dåligt RAM.

Ursprungligen av jonasbjork:

Det verkar osannolikt att båda minnena är trasiga vid leverans. Det är helt nya och kom idag.

Det är nog snarare så att minnestypen inte passar i Macar. Till exempel är ECC bannlyst, liksom nån form av buffertgrejs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-24 00:15

men vilka minnen fungerar bäst att uppgradera pb:en med då?

Ursprungligen av hamp:

men vilka minnen fungerar bäst att uppgradera pb:en med då?

Vill man vara på den säkra sidan kan man handla från Crucial. Det är samma tillverkare som levererar minnen åt Apple.

Det ska vara PC2700 DDR333 200 pins SO-DIMM, non-ECC och unbuffered.

De här känns billigt. Ngn som testat eller har erfarenhet av Corsair? De har ju bra rykte i övrigt (stationära).

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 02:54
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vill man vara på den säkra sidan kan man handla från Crucial. Det är samma tillverkare som levererar minnen åt Apple.

Det ska vara PC2700 DDR333 200 pins SO-DIMM, non-ECC och unbuffered.

Mitt ena 256 Mb minne jag bytade ut mot ett 512 mb kingston var ett samsung minne.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 08:33

Jag köpte ett kingmax-minne från JME Data till min PB 15" alu. Det fungerade först, trodde jag, men sen fick jag frysningar hela tiden! Speciellt när jag gjorde mycket på en gång. Av någon anledning blev kombinationen Mail och Word en riktig klassiker, frös hela tiden.

Ska försöka lämna tillbaka minnet eller sälja det till ngn pc-snubbe, det går ju inte att använda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 17:50

Crucial?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123476&cks=ASS&assoc=9AC137BE-9688-494E-BA13-74A15260DF1C

Ni säger att Crucial är bra. Detta tycker jag verkar vara mustigt billigt om det är dessa Apple säljer för dryga 4000kr?

Fick ett UDM PC2700 minne idag och det fungerade klockrent på powerbooken, så nu får de skicka det andra minnet också. OSX är bra mycket snabbare med 1.25GB RAM än 512MB, får se vad som händer när den får 2GB..

Minnet kostar 2995 kr (inkl moms) och finns på http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e812322&ReferId=3

mvh/ jonas björk

Om du råkar ha kontakter i USA som kan köpa åt dig kan jag rekomendera dessa:
http://www.newegg.com/app/viewProductDesc.asp?description=20-155-111&catalog=23&manufactory=BROWSE
Har två sådana som sitter i min PB15" 1,5Ghz och de fungerar klockrent. Blir inte dyrt heller med tanke på dollarn. Sen har vi ju kanske det där med garantin också men chansa lite får man göra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 19:35

1 268,89 SEK!
ojoj!

1
Bevaka tråden