Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var och hur tillverkas en mac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-12-22 14:37

Efter nedanstående info blir man deprimerad. Betalar någon annan med sin hälsa och sitt liv för detta jag har framför mig?

---

hittades här:

http://www.fairtradecenter.se/v/press0.html

---

Pressmeddelande 041029

Skarp kritik mot datorföretagens etikarbete

Utvecklingen inom IT-branschen går rasande fort. Processorernas hastighet ökar samtidigt som priserna sjunker. När det gäller arbetsmiljön i tillverkningen ligger dock två av de största datorföretagen långt efter. Billiga datorer på bekostnad av människor och miljö. Idag publicerar Råd & Rön Fair Trade Centers avslöjande jämförelse av Dell, Hewlett Packard och IBM:s sociala ansvarstagande.

I tillverkningen av datorer sker systematiska kränkningar av arbetares rättigheter. Den brittiska organisationen CAFOD har sammanställt intervjuer med elektronikarbetare i Kina, Thailand och Mexico. Intervjuerna avslöjade svåra arbetsförhållanden med låga löner, mycket övertidsarbete och osäkra anställningar. Även långvarig kontakt med farliga kemikalier är ett problem för arbetarna.

- De här problemen återfinns även i andra branscher där mycket av tillverkningen ligger i låglöneländer. Men det är anmärkningsvärt att IT-branschen som ligger långt fram inom andra områden är så dåliga på att ta ett socialt ansvar för produktionen, säger Hanna Johansson på Fair Trade Center.

I Kina är grundlönen för många elektronikarbetare 276 SEK, långt under den lagstadgade minimilönen på 400 SEK. Det gör att de anställda måste arbeta mycket övertid för att kunna försörja sig. 150 övertidstimmar per månad är inte ovanligt. Andra problem är att många elektronikarbetare arbetar på så korta kontrakt att de inte är berättigade till sociala förmåner och riskerar att avskedas om de klagar.

Undersökningen visade på alvarliga problem med fackföreningsfriheten. I Kina är fria fackföreningar förbjudna och i Thailand och Mexico är hot och trakasserier av fackligt aktiva vanligt förekommande.

"Ingen känner till vad som händer med elektronikarbetare. Det är som om problemet inte existerade. Men jag har levt i det så jag vet hur det är."
Monica, elektronikarbetare, Mexico, 2003

Som en konsekvens av påtryckningarna har nu Dell, HP och IBM lanserat en gemensam uppförandekod. I den nya koden erkänner de ett större ansvar för arbetsförhållandena i tillverkningen än tidigare.

- Det är positivt att företagen nu ska börja arbeta tillsammans med de här frågorna, men om företagen är seriösa med att vilja förbättra miljö- och arbetsförhållanden hos leverantörerna, måste de involvera arbetarna i kontrollen av den gemensamma koden. En inspektion en eller ett par gånger om året kan aldrig garantera att kodens krav följs. Dessutom måste företagen vara beredda att betala för att kraven i koden ska vara möjliga att genomföra, menar Hanna Johansson på Fair Trade Center.

På söndag åker en svensk delegation med IT-minister Ulrika Messing i spetsen till Kina för att träffa kinesiska ministrar angående Kinas 3G-satsning. Detta är ett ypperligt tillfälle för den svenska regeringen att påverka Kinas regering att ta större hänsyn till arbetares rättigheter i elektronikindustrin.

Kontakta Hanna Johansson
hanna@fairtradecenter.se
08 643 43 64
0733-78 61 41

För mer information om jämförelsen se: www.fairtradecenter.se/etikbarometern

För hela artikeln se senaste numret av Råd & Rön.

---

Hur förhåller det sig med mac???

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 14:56

Beror lite på modell men de billigare görs av någon fabrik i kina ägd av flextronics eller liknande
(Likanande som i annan ägare till fabriken eller annat liknande land) medans dyrare plockas ihop av komponenter på andra ställen men komponenterna kan mycket väl komma där ifrån...
Det finns lite på Apples hemsida av vad de kräver av sina partners, och det fanns en liknande tråd för ett litet tag sedan.

Men i korthet så har prisutvecklingen drivit produktionen till låglöneländer och eftersom komponenter i mycket är standardkomponenter så är det svårt (läs: jobbigt) att hålla på sina hederskodex när det gäller hela kedjan.
Apple kan nog, N.B. nog, inte anses vara en av de pådrivande i kedjan.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 20:12

Läs "No logo" av Naomi Klein; den har några år på nacken, men den går igenom hur det funkar i stort...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-12-23 09:29
Ursprungligen av rana:

Hur förhåller det sig med mac???

Tyvärr Sven så tror jag inte att de är varken bättre eller sämre än något annat datorföretag. Precis som Fred så rekommenderar jag Naomi Kleins "No logo" men det är möjligt att du redan har läst den?

Tyvärr upptäckte jag själv bara härromdagen att det står "Designed in California Assembled in China" på min iPod. Även om man som jag försöker vara politiskt korrekt och undvika så mycket som möjligt från länder med suspekt bakgrund och styrelseform så är det idag helt omöjligt att leva utan att misslyckas i sin strävan. Om man då inte väljer bort kläder och tekniska prylar fullkomligt och blir eremit...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 10:29

Intressant fråga

Problemet ligger knappast i att man köper prylar från Kina. Det är svårt att undvika med den takt som tillverkning flyttar dit. Att tillverka och exportera är ju kinesernas möjlighet att utveckla sitt välstånd.

Jag tror problemet i stort sitter hos de företagen som sätter sin logga på prylen. Om man betalar närmare 1 000 kr för ett par Nike-skor är skillnaden mellan oanstäniga och anständiga anställningsförhållanden, för dem som tillverkar skorna, någon eller några kronor, vilket ju är försumbart i sammanhanget.

Med tanke på att Apple tillverkar i ganska små serier, inte konkurrerar med lägsta pris och borde vara rädd om sin image om att vara ett juste företag borde man (som Applekund) kunna sova gott även i juletid. Man bör dock kritiskt bevaka sina leverantörer och även då Apple, så att det är lönsamt att ta ett socialt ansvar.

Att läsa No Logo, även det med kritiska ögon, är också något som jag rekommenderar. Utan att dela alla åsikter så bidrar det ändå till att man förstår sambanden och utvecklingen i samhället bättre.

Är det egentligen ganska enkelt: vi är inte beredda att betala mer än vi gör för våra leksaker och då är det en outtalad del av "kontraktet" mellan köpare och säljare att bortse från saker som att grejerna tillverkas i en sweatshop i sydostasien med hjälp av politiska fångar (typ). Jag överdriver givetvis, men jag kan tycka det är lite naivt att anse att Apple skulle kunna förhålla sig annorlunda till det här än andra företag som konkurrerar om västvärldens konsumenters bästa pris-jakt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-12-23 15:06

Den där "No Logo" måste jag tydligen läsa, tack för detta enhälliga tips.

---

Pegges och iggy: Det är kanske naivt idag, men inte nödvändigtvis imorgon.

---

God Jul och se upp för Mr Scrooge

Ursprungligen av Pegges:

Är det egentligen ganska enkelt: vi är inte beredda att betala mer än vi gör för våra leksaker och då är det en outtalad del av "kontraktet" mellan köpare och säljare att bortse från saker som att grejerna tillverkas i en sweatshop i sydostasien med hjälp av politiska fångar (typ)..

Men det verkar inte handla så mycket om vad leksakerna kostar till konsument och vad vi är beredda att betala utan hur mycket företagen kan tjäna. En normalleksak tillverkad i asien kostar runt en tia att tillverka sen kan BR t.e.x. ta 199:- Hade den tillverkats i Europa för det dubbla hade BR kanske ändå tagit 199:- Tillverkningskostnaderna bestämmer sällan slutpriset.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 17:10

Som förstås av mitt tidigare inlägg är jag av samma uppfattning som Errol Garner, vilket gör att moralen, etiken, girigheten och lönsamheten hos företagen avgör de sociala förhållandena för dem som tillverkar prylarna.

Det företag, med välkänt varumärke, som får dåligt rykte i en fråga som berör konsumenterna sänker värdet på sitt varumärke. Därför är bevakning viktigt så att det är lönsamt för företagen att agera på ett sätt som vi konsumenter (som kollektiv) vill att de ska göra. Med genomlysning och information får vi de leverantörer vi förtjänar - utan är det bara rufflarna som förtjänar

God Jul!

1
Bevaka tråden