Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 15

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 12:07

Hej!

Funderar på att köpa en powerbook 15 tums skärm. Ni som har en är ni nöjda?

Jag har alltid kört PC och funderar nu på att köpa en mac.

Mvh JOHAN

Ursprungligen av Knight:

Hej!

Funderar på att köpa en powerbook 15 tums skärm. Ni som har en är ni nöjda?

Jag har alltid kört PC och funderar nu på att köpa en mac.

Mvh JOHAN

Nöjd? Det är bara förnamnet. Just nu klättrar jag på väggarna eftersom min sambo har åkt hem till Sundsvall över julen och tagit Elaine (min powerbook) med sig! Jag får nu ägna mig åt att läsa böcker eller annat low tech, vilket förmodligen är väldigt nyttigt för mig ...

Köp en Powerbook, Johan. 15 tum är precis lagom, du får plats med en hel del på skärmen men behåller de portabla fördelarna. Välkommen till den ljusa sidan!

Jag är också jättenöjd, jag kör en 1,5GHz utan superdrive men med fetare grafikminne...supernöjd är det ända jag kan säga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 13:12

Instämmet! min funkar fin fint. Har en PB 1,3 Ghz med 512 mb i ram. Är dock sugen på att köpa mer ram så har du en peng över kan du ta 1 gig på en gång. Annars är formatet den bästa kompromissen på stort men fortfarande bärbart! Jobbade själv mycket med pc förrut, men nu använder jag den bara för att spela, mac:en är så mycket trevligera som arbetsdator.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 14:14

Min 1.5 GHz 15" är utan tvekan den trevligaste dator jag någonsin haft, sett eller läst om. Det enda negativa jag just nu kan komma på är att mitt tgb knarrar lite vid piltangenterna. Det är ett litet problem vill jag dock poängtera.

Ursprungligen av Mattias Malm:

Min 1.5 GHz 15" är utan tvekan den trevligaste dator jag någonsin haft, sett eller läst om. Det enda negativa jag just nu kan komma på är att mitt tgb knarrar lite vid piltangenterna. Det är ett litet problem vill jag dock poängtera.

Slit loss dem och kleta in dem i lite smörjfett. På mitt tangentbord var det nån plastig grej under knapparna som klickade lite när man tryckte på K, L eller M. Kletade fast den och nu verkar det fungera. Vi får se...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 15:19

Det är ruskigt fina maskiner... Ska du börja med Mac är PB det rätta valet, då du får möjlighet att ta med den och dema för dina vänner ;D Bakgrundsbelyst tangentbord är himmelriket under mörka vinterkvällar och när du dessutom får uppleva din nya kärlek med ett OS som inte liknar något annat... Ja, då kan det inte slå fel Du kan inte bli mer nöjd...
Räkna dock med att det kommer ta några veckor innan du vant dig helt vid OSX. När du väl nått dit, kommer du aldrig byta tillbaks till MS.

Om du använder DC, bör du tänka efter. Har inte fått någon riktigt bra fungerande klient ännu. Men DC++ är under utveckling. Efter dess release bör detta inte heller vara något problem...

Slå till direkt! och välkommen till 99an.

MVH Patrik

Instämmer med alla ovanstående talare!
Lite kort batteritid bara, annars en prima dator. Hög imp-faktor på de som är vana med bärbara pc-laptops.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-12-20 20:10

Köpte min 15" 1GHz direkt efter att SJ hade presenterat den. Finns inget att anmärka på. Det enda är väl batteritiden då och ganske antydan till skevhet i locket/bildskärmen när den ligger i stängt läge mot tangentbordet. Annars inget. Och anodiserat(?) aluminium känns bra...

  • Medlem
  • 2004-12-20 20:26

Jag köpte en 17" PB 1,5 Ghz strax efter lansering. Jag bestämde mig för att jag inte skulle vara rädd om den. Datorer är förbrukningsvaror, och jag tänker inte på vad jag gör med den. Den ser EXAKT likadan ut nu, som när jag köpte den. Den här aluminiumkonstruktionen är den bästa jag har sett. Den är snabb (tycker jag) och tyst. Dessutom har den en av marknadens bästa skärmar. Vissa anser att Sony slår den, men det är inte helt självklart anser jag.

Har en 15" 1,5 GHz men utan superdrive, lade till bättre grafikkort som ovanstående samt 1 GB ram.

Är M Y C K E T nöjd med datorn, det är så skönt med trådlöst surfande, och bluetooth är fantastiskt när man har kameramobil!

Fast, Jag tycker den kan bli lite varm ibland...

Och trackpaden är alltid ivägen när man skriver, helt plötsligt har markören flyttat sig till ett helt annat ställe i dokumentet... irriterande!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-22 23:44
Ursprungligen av Knight:

Hej!

Funderar på att köpa en powerbook 15 tums skärm. Ni som har en är ni nöjda?

Jag har alltid kört PC och funderar nu på att köpa en mac.

Mvh JOHAN

Det där låter som en beskrivning av mig för ca tre-fyra månader sedan. Jag är supernöjd.

Funderar på köpa en Powerbook 1,5Ghz, 15" samt 512mb Extra minne..
Lite frågor!

* finns det plats för extra minnet ?
* Sitter de 512mb medföljande minnerna uppdelade på 256 i varje ?
* Har de fått bot på de ljusa fläckarna på skärmen ?

Nä du får plocka ute en 256, det svarar på två av dina frågor. Whitespots bör de har fått bort, jag har inte sett några på min iaf

Ursprungligen av Kellogs:

Nä du får plocka ute en 256, det svarar på två av dina frågor. Whitespots bör de har fått bort, jag har inte sett några på min iaf

Misstänkte det
768mb räcker eller ? Ngn som vill ha 256mb för 1kr/mb

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 10:13
Ursprungligen av motif:

Misstänkte det
768mb räcker eller ? Ngn som vill ha 256mb för 1kr/mb

Du kan välja om du vill ha 512 på två dimmar eller på en (mot en merkostnad).
Std är som sagt två...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 11:03

Själv kör jag 12" pga storleken. Fördelen med 15" är att där finns lite fler konfigurationsalternativ. Ex få FireWire 800. Sedan när det gäller Mac så är det alltid det med nya modeller som "kanske" kommer. Om du inte visste så släpptes denna i våras. Nästa Mac event är början av Januari. Kan vara värt att vänta och se om uppdatering kommer.

Själv lade jag i 1 GB RAM så jag fick 1.25 GB. Prestandan är klart över förväntan!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-23 11:22
Ursprungligen av Oloff:

Själv kör jag 12" pga storleken. Fördelen med 15" är att där finns lite fler konfigurationsalternativ. Ex få FireWire 800.

Glöm inte att 15"-modellen har bättre skärmupplösning också, jag valde 15"-tummaren för att jag tycker det känns alldeles för trångt med 1024*768.

Ja 15" ska det va.. 12" för litet, 17" för stort (då är det liksom ingen bärbar längre) har haft 3 powerbooks innan (Titan modellen) och alltid varit nöjd.
Jag vet att det är snart dags för Mac event.. men 1,5ghz räcker gott och väl.. behöver man mer så har man ju sin stationära Dual propp.

Nej vill kunna använda den till att bara ha med mig kunna visa upp projekt inom musik & media samt göra photoshop arbeten och bara allmänt ha den för att det just är ett smigidgt alternativ till en stationär.
Sitta på toa och kolla internet är roligare än de gamla tidningar jag har där nu i alla fall

Ursprungligen av Knight:

Hej!

Funderar på att köpa en powerbook 15 tums skärm. Ni som har en är ni nöjda?

Jag har alltid kört PC och funderar nu på att köpa en mac.

Mvh JOHAN

Jag köpte min Powerbook G4 15" (1.25GHz) i feb -04. Innan har jag haft "den senaste" modellen av pc-laptop i tre maskiner. Bytt den vartefter. Jag ångrar mig inte en dag att jag köpte powerbooken. Om man kan vara kär i en dator så är det just Powerbooken :).

En elev till mig köpte nyligen en PB 12" och den är liten och söt. Batteritiden är betydligt bättre på hans än min också. Men jag gillar 15" skärmen bättre.

mvh/ jonas björk

Ja, just det... Min högra högtalare är trasig också. Hur har jag ingen aning om, men det ska åtgärdas.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 20:34

Det blev en 15 tummare

Tack för alla hejarop!

Det blev en Powerbook 15" , 1,5 Ghz, 80 GB 4200 varv/min, 512 MB, 64 MB VRAM, Superdrive. Är jättenöjd!

Nu har jag en fråga som jag hoppas ni kan svara på.

Min syster bor i USA. säg att hon öppnar ett ITunes-konto i sitt namn och med sitt kontokort, sin adress mm. Jag får hennes inloggningsuppgifter och kan på så sett ladda hem musik till min dator här i Sverige. Borde inte detta vara ok, musiken betalas ju?

På Apples sida står det så här:

U.S. SALES ONLY
Purchases from the iTunes Music Store are available only in the United States and are not available in any other location. You agree not to use or attempt to use the service from outside of the available territory. Apple may use technologies to verify such compliance.

Mvh JOHAN

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-10 22:53

You agree not to use or attempt to use the service from outside of the available territory.

Eftersom Apple uttryckligen säger att det inte är ok, så är det säkert inte det. Det beror nog framförallt på lagstiftningen, i USA lyder du under Amerikanska lagar, det gör du inte i Sverige.

Jag skulle nog försiktigt pröva att använda ITMS ändå tror jag.

1
Bevaka tråden