Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

adsl UTAN fast telefonabbonemang är nu möjligt!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-14 17:26

Talade precis med bredbandsbolaget.
Om man beställer eller har ADSL via dem & sedan beställer Bredbandsbolaget Telefoni (telefoni över internet, funkar med vanlig telefon & du kan behålla ditt nummer du har nu hos telia) så köper de loss kopparparet från Telia. Då kan man sedan avsluta sitt fasta abbonemang hos telia & slippa en onödig kvartalskostnad på 435Kr

Observera att man måste ha ett telefonabbonemang i från telia för att kunna beställa adsl från Bredbandsbolaget, först efter att man fått adsl & ip-telefoni från de kan man säga upp sitt abbonemang hos Telia

Givetvis är inte min station utbyggd av bredbandsbolaget dock

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 17:41

Kolle med telia oxå för jag hörde ryktas (i förbifarten av inhyrd närverkare) att även telia skulle komma erbjuda en uppkopplad kopparkabel utan att man behövde abonnemang på fast telefoni…
(När, Var och Hur - You know as well as I)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-14 17:49
Ursprungligen av Pär:

Kolle med telia oxå för jag hörde ryktas (i förbifarten av inhyrd närverkare) att även telia skulle komma erbjuda en uppkopplad kopparkabel utan att man behövde abonnemang på fast telefoni…
(När, Var och Hur - You know as well as I)

Problemet med Telia är att deras ip telefoni går via datorn med följande krav:
Du måste ha en PC med :

• Operativsystem MS Windows 98, ME, 2000 eller XP
• Processor Pentium II 350 MHz eller bättre (för
. videotelefoni gäller 700 MHz)
• Internminne minst 128 MB RAM
• Minst 16 MB ledigt utrymme på hårddisken
• 16-bitars ljudkort med full duplex
• DirectX 8.1 eller högre
• Webbläsare MS Internet Explorer 5.5 eller högre

Tele2 & Bredbandsbolaget (säkert flera) har en separat dosa som man kopplar in sin vanliga analoga telefon i och ringer som vanligt med.

En på jobbet har det där sedan ett drygt halvår och han är mycket nöjd..
Jag kommer väl snart göra det samma, vill bara att alla 'barnsjukdomar' skall försvinna. Inte för att jag vet att det finns några..

/Thomas

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-15 08:21

Rix Telecom erbjuder samma sak, fast ännu billigare i nåt intropaket vill jag minnas.

Nån som vet om man har rätt/möjlighet att få behålla sitt Telia-telefonnummer?

Spännande!
Det ska bli RIKTIGT skönt att slippa Telia.
Rix tycks ju vara riktigt trevliga.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 11:10

Visst slipper man telias fasta avgift på 120 kr men man måste då betala Bredbandlsbolagets fasta avgift för IP-telefoni på 100 kr i månaden! Om det funkar på samma sätt som fiber-bredbandstelefoni!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-21 11:16

Sedan är man tvungen att ha BBB som förval - finns inget annat. Skulle man ångra sig och vill tillbaka till möjligheten att byta operatör så får man betala en nyinstallation från Telia. Och så kan man bara använda tonvalstelefoner och får du strömavbrott så kan du inte ringa.
Skitbra!

Det tråkiga är att man fortfarande måste ha någon form av "fast" telefoni, i det här fallet IP-telefoni. Jag använder mobilen istället och väntar ivrigt på den dagen jag endast kan betala ADSL-avgiften och inget mer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-21 17:28
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Det tråkiga är att man fortfarande måste ha någon form av "fast" telefoni, i det här fallet IP-telefoni. Jag använder mobilen istället och väntar ivrigt på den dagen jag endast kan betala ADSL-avgiften och inget mer.

Telia kommer "inom en snar framtid" att lansera adsl utan fast abb. Detta är bekräftat av Telia kundtjänst, men hon jag talade med ville/kunde ej säga när den tjänsten kommer. Det skulle i alla fall ske i år.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-22 17:48
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Det tråkiga är att man fortfarande måste ha någon form av "fast" telefoni, i det här fallet IP-telefoni. Jag använder mobilen istället och väntar ivrigt på den dagen jag endast kan betala ADSL-avgiften och inget mer.

Flytta till Finland

Nej stanna där du är få saker är bättre här än där i svea

Kontaktade Rix Telcom i dag. För 270 kronor i månaden får jag bredband (10mb) och IP-telefoni med fria samtal (ingen startavgift). För 395 kronor kan jag behålla mitt felianummer. Telefondosan som krävs är gratis om man tecknar abonnemang före nyår. Enda nackdelen är att man måste bo inom något stadsnät, finns i Västerås, Karlstad osv...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-22 17:44
Ursprungligen av Gyllsand:

Kontaktade Rix Telcom i dag. För 270 kronor i månaden får jag bredband (10mb) och IP-telefoni med fria samtal (ingen startavgift). För 395 kronor kan jag behålla mitt felianummer. Telefondosan som krävs är gratis om man tecknar abonnemang före nyår. Enda nackdelen är att man måste bo inom något stadsnät, finns i Västerås, Karlstad osv...

Mjaee...man måste väl själv köpa modem och/eller router, man binder sig väl 12 månader, osv. Eller?

Ursprungligen av Danne V:

Mjaee...man måste väl själv köpa modem och/eller router, man binder sig väl 12 månader, osv. Eller?

Icke! Telefondosan funkar som modem (tre uttag: telefon, nätverk, och ett till väggen)
Sex månaders bundet abonnemang, en månads uppsägningstid.
En kul grej till - de erbjuder 08 som start på telefonnumret oavsett bostadsort, om det nu är så kul...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-23 10:02
Ursprungligen av Gyllsand:

Icke! Telefondosan funkar som modem (tre uttag: telefon, nätverk, och ett till väggen)
Sex månaders bundet abonnemang, en månads uppsägningstid.
En kul grej till - de erbjuder 08 som start på telefonnumret oavsett bostadsort, om det nu är så kul...

Låter intressant.
Men om man är ansluten till stadsnäten, så kan man ju kolla in www.blixtvik.se
195 spänn, 10Mb, etc....

Ursprungligen av Danne V:

Låter intressant.
Men om man är ansluten till stadsnäten, så kan man ju kolla in www.blixtvik.se
195 spänn, 10Mb, etc....

195 kronor gäller för Rix också, om man nöjer sig med bredbandet. Jag är inte så insatt när det gäller ADSL, men har för mig att det skiljer på hastighet när det gäller upp- eller nedladdning. I stadsnäten lär det vara samma hastighet åt båda hållen.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-12-23 12:35

Najs!

Adamo får skynda sig på så att jag kan slippa den där abbonemangsavgiften, i dagsläget ringer jag nästan bara med mobilens "Comviq kompis", den fasta luren är bara ett nödvändigt ont för att kunna ha ADSL(kvartalsavgiften består nästan uteslutande av abbonemangsavgiften)...

Jobbade med IP-telefoni på bredbandsbolaget för ett tag sen, hoppas de kommit över barnsjukdomarna som fanns då(dålig ljudkvalité, brutna samtal .etc)?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 13:18

Hade IP-telefoni via BBB förut, via fast uppkoppling, fungerade mycket bra.
Har nu flyttat till hus, och har väntat sedan 1 dec på att de ska lyckas koppla in det. Verkar vara en riktig härva av bolag och regler och skit, sammanlagt har tre tekniker, från 3 olika företag, varit ute och kolla, bara för att konstatera att inget är fel hos mig, inget verkar vara fel i stationen, men det fungerar ändå inte.

Blir dock förvånad varje gång dom ringer upp.

Jaja, hoppas dom får till det idag, isf har jag lyckats undgå att först starta ett Telia-abb, bara för att sedan avsluta det direkt.

1
Bevaka tråden