Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utsöndrar iBook elektricitet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 22:25

Har en fråga.. Utsöndrar den nya Ibooken elektrictet? Jag har en ny 12" iBook och när jag håller handen över nedersta vänstra hörnet på den så reagerar min hand.. det knäpper till lite i den.. lite smått.. ungefär som statisk elektricitet.. Är detta normalt? Det är väl där som processorn sitter? Där finns ju hålen för avkylning?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 22:53

Kom att tänka på att jag kände dessa elektiska stötar strax efter att jag kopplat in en gammal extern 15" PC skärm till min Ibook.. Jag har nu kopplat bort den externa skärmen men jag känner fortfarande av knäppningarna.. Är detta farligt för datorn? Kan det bero på den externa skärmen eller är det i datorn själv som dessa stötar uppkommer ifrån?

För det första så kan inte elektricitet utsöndras. (jag vet att jag är en besserwisser nu men jag kan inte låta bli). Det verkar som om det är något fel på jordningen, uppstår det bara när den är inkopplad i väggen eller annars också? Hur blir det om du kopplar in laddaren i ett jordat uttag?
Använder du dig av extern mus eller bara styrplattan?

Det kan ju vara så att det är just vad du säger, statisk elektricitet jag har hört att folk med powerbooks har kännt liknande saker men där är ju skalet av metall så det verkar mer logiskt. Plast leder överlag ström väldigt väldigt dåligt.

Mvh Olof

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 23:13
Ursprungligen av Kellogs:

För det första så kan inte elektricitet utsöndras. (jag vet att jag är en besserwisser nu men jag kan inte låta bli). Det verkar som om det är något fel på jordningen, uppstår det bara när den är inkopplad i väggen eller annars också? Hur blir det om du kopplar in laddaren i ett jordat uttag?
Använder du dig av extern mus eller bara styrplattan?

Det kan ju vara så att det är just vad du säger, statisk elektricitet jag har hört att folk med powerbooks har kännt liknande saker men där är ju skalet av metall så det verkar mer logiskt. Plast leder överlag ström väldigt väldigt dåligt.

Mvh Olof

Ingen fara bara tacksam för hjälp! Det hände när jag inte hade den inkopplad i väggen. Ska testa koppla in den i jordat uttag. Jag använder mig bara av styrplattan.

Det an ju vara så att styrplattan och ditt finger alstrar lite statisk elektricitet det låter konstigt om det skulle komma från insidan :D. Jag tror inte att det är någon fara, jag har nog faktiskt kännt samma med min PB och den mår bra!
Mvh Olof

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 00:54

Kom på vad det var.. av någon märklig anledning gav kopplingen med den gamla 15" PC skärmen elektriska stötar.. det doftade även lite brän när jag försökte koppla ihop den med Ibook igen.. Det är troligtvis svaret.. Hoppas inte Ibook skadats nu.. Kopplade genast bort den externa skärmen..

Kan jag vara säker på att iBook inte skadats av den? Hoppas att det gäller den usla PC-skärmen..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-30 20:49

Hade extrema problem med min PB när jag hade den... när den var inkopplad till nätström så gjorde det ont att ha händerna på den, det burrade. Kände mig som en reumatiker

Det var tydligen ett vanligt problem.

1
Bevaka tråden