Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Cinema Display 30 ÖVERPRIS!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-22 17:43

Grundläggande information:

Applestore Sverige: Apple Cinema HD Display (platt 30-tumsskärm) SEK 36.995,00
Applestore USA: Apple Cinema HD Display (30" flat panel) $3,299.00

Dollarkurs (enligt forex för betalar man med visa tillkommer ändå växlingsavgifter mm):
1 amerikanska Dollar = 6,65 Svenska Kronor

Flyg tur och retur Sthlm -> New York med finnair: 3370kr

Taxi Stockholm -> arlanda 500kr
Taxi JFK -> New York City $55 (inkl driks)(365,75kr)

Det blir alltså till att börja med att skärmen kostar $3299 + 8,5% skatt * 6,65kr = 23803kr

(sverige) 36995 - (usa)23803 = (mellanskillnad) 13192kr

13192 - Taxi tor Sthlm<->Arlanda - taxi tor JFK<->NYC - Flygbiljett =
13192 - (500*2) - (365,75*2) - 3370 = 8090,50kr

Det jag vill säga är att man SPARAR 8090,50kr på att åka till NYC och köpa en sådan istället... :eek: om man vill snåla ännu mer kan man ju ta sista minuten för 2700kr och få skjuts ut till arlanda....

Är det inte dags att apple sänker de svenska priserna rätt rejält nu.

idiotpriser

Verkligen helt absurda tokpriser på Mac-prylar, en G5 2,5GHz kostar 3000 dollar i USA = 19650 med den kurs som har angetts här. Kostar 32000 inklusive moms i Sverige, verkar dock inte som man kan beställa grejor från USA, har försökt med Logic, men allt med adressering och sånt handlade ju om USA

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-22 18:37

Jo men sen har vi ju våran trevligt höga moms här i sverige och köper du den i USA finns ju risken att du får tulla den om du ska föra in den i Sverige. Och då måste du betala tullavgift på 15% och moms på 25%. Sn blev det inte så mycket billigare. Få med sig en 30" skärm genom tullen utan att tullgubbarna tycker att det skulle vara kul att tvinga dig att betala är nog svårt när man har den under armen
Och det är ju inte direkt något du kan säga att du hade med dig till USA och sen tog med hem igen.

Det är inte någon tull på datorer eller datortillbehör ifrån USA. Endast moms 25% tillkommer på priset.

En 30" Cinema HD Display kostar cirka 23.800kr i New York (inkl state salestax) och 29.596kr i Sverige. Att det går att fuska med momsen är ju något helt annat, du måste ju egentligen betala den i tullen.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 19:52
Ursprungligen av Björnström:

Det är inte någon tull på datorer eller datortillbehör ifrån USA. Endast moms 25% tillkommer på priset.

En 30" Cinema HD Display kostar cirka 23.800kr i New York (inkl state salestax) och 29.596kr i Sverige. Att det går att fuska med momsen är ju något helt annat, du måste ju egentligen betala den i tullen.

Sen brukar det ju vara moms på frakten oxå - får man betala moms en gång till på returbiljetten då?

[Vart var allt sånt här gnäll för tre år sedan?]

!"

Ursprungligen av Björnström:

Det är inte någon tull på datorer eller datortillbehör ifrån USA. Endast moms 25% tillkommer på priset.

En 30" Cinema HD Display kostar cirka 23.800kr i New York (inkl state salestax) och 29.596kr i Sverige. Att det går att fuska med momsen är ju något helt annat, du måste ju egentligen betala den i tullen.

Jag hade FEL och jag erkänner det villigt!

Bildskärmar med DVI-ingång klassas som TV-apparater oavsett om dom har tuner eller ej. Därmed tillkommer 14% skatt/tull på skärmarna...

Då har vi ju löst en del av problematiken, särskilt som bildskärmarna nu är sänkta i pris.

Jag tycker vi ska se till att sänka momsen till 10% istället för att smuggla in prylarna ifrån utlandet. Angrip problemet vid källan

Det är nästan så man önskar att dollarn skulle sticka i väg i över 10 spänn igen. Hur många skulle då oja sig över att Apple inte höjer priserna?

För övrigt bör den som överväger att köpa 30-tummaren eller en G5 i staterna väga in risken för att den går sönder. I så fall har man två alternativ, att pynta för reparationen eller ta flyget tillbaka och kräva en garantireparation hos någon auktoriserad verkstad.

köpa från US

Verkar ju inte som man kan beställa från USA, annars är det ju en bra affär även med moms, 24562 kronor, för en G5 2.5GHz alltså.

Senast redigerat 2004-12-23 14:55
  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-22 22:39
Ursprungligen av ohennig:

Det är nästan så man önskar att dollarn skulle sticka i väg i över 10 spänn igen. Hur många skulle då oja sig över att Apple inte höjer priserna?

För övrigt bör den som överväger att köpa 30-tummaren eller en G5 i staterna väga in risken för att den går sönder. I så fall har man två alternativ, att pynta för reparationen eller ta flyget tillbaka och kräva en garantireparation hos någon auktoriserad verkstad.

Du behöver knappast åka tillbaka till usa för att få den reparerad, apple har ju världsgaranti på ipod o powerbooks vet jag iaf, varför skulle då inte denna även gälla skärmar mm?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 22:46
Ursprungligen av kainen:

Du behöver knappast åka tillbaka till usa för att få den reparerad, apple har ju världsgaranti på ipod o powerbooks vet jag iaf, varför skulle då inte denna även gälla skärmar mm?

Sådant som funkar utan strömsladd har världsgaranti, sådant som kräver strömsladd har lokal garanti (europa)… I grova drag

Ursprungligen av kainen:

Du behöver knappast åka tillbaka till usa för att få den reparerad, apple har ju världsgaranti på ipod o powerbooks vet jag iaf, varför skulle då inte denna även gälla skärmar mm?

Världsgarantin gäller inte på Power Macintosh, eMac, iMac, bildskärmar etc.

Pär sa det väldigt bra. Det är alltså inte för att jag är återförsäljare som jag försöker skrämma folk till att handla i Sverige.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-23 07:36

Ahh.... bra o veta hehe... jobbigt... :/

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 21:06

OT: Tröttsamt land det här... Känslan man får av staten är att man tar ut så mycket pengar det går över hela linjen snarare än att kolla på kostnader som springer iväg, dåligt fungerande organisationer osv.. Detta samtidigt som skola, vård och omsorg blir sämre och sämre..

Nej, jag kommer definitivt göra fler inköp i NYC i fortsättningen!! Nästa gång blir det en Canon D20!!

mvh jens

Tur att Apple sänkte priset så man hade råd med två

http://media.99mac.se/testlabbet/dual30/003.jpg

(ska lämna tillbaka dom imorgon, ville absolut testa dual 30". Skriver test nu)

1
Bevaka tråden