Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkskort tilll gammal G3a

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Shalom i julstöket.
Jag har en gammal G3 266:a DT stående hemma och jag har märkt att den är ungefär en sjättedel så snabb att ladda ner med som min PB 1GHz G4a. Jag förmodar att det förutom processor har med nätverkskortet att göra. Min tanke är att sätta i ett nytt såklart.
Frågan är då: Finns det några krav på kompabilitet eller kan man ta ett snorbilligt kort från en pecehandlare, t ex ett D-Link DFE-530TX för 149:- inkl moms på Kjell&Co istället för ett MacSense FE-551 för 299:- exkl moms PLUS frakt från Macoteket?

Senast redigerat 2004-12-22 22:48

Pinsamt när man har bråttom.
Jag var inne på D-Links hemsida och hittade drivrutinerna för OS9, så i morgon tjackar jag kort. Fast det skulle iofs vara kul om någon vet om det blir nå'n skillnad?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 22:52

Vissa "snorbilliga" funkar, och andra inte (det beror på om du hittar någon driver).
Intel, Ti och vissa NS-kretsar stödjs hyfsat, och realtek har driverar (av diskuterbar kvalite) på sin site…
Så leta driver/info först och handla sedan…

Ursprungligen av Pär:

Vissa "snorbilliga" funkar, och andra inte (det beror på om du hittar någon driver).
Intel, Ti och vissa NS-kretsar stödjs hyfsat, och realtek har driverar (av diskuterbar kvalite) på sin site…
Så leta driver/info först och handla sedan…

Jag har som sagt hittat drivrutiner till D-Links kort, och det kostar som sagt bara 149 spänn.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 23:15
Ursprungligen av Metalguru:

Jag har som sagt hittat drivrutiner till D-Links kort, och det kostar som sagt bara 149 spänn.

Köp ett kort eller två - lägger du in OSX så har du ju en färdig router / brandvägg då
(Fast då funkar ju inte OS9 drivisar…)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-22 22:53

Hur snabb lina har du? Det känns som att linan måste vara bra snabb för att det inbyggda nätverkskortet skall dra ner på hastigheten...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 22:55
Ursprungligen av Arvid:

Hur snabb lina har du? Det känns som att linan måste vara bra snabb för att det inbyggda nätverkskortet skall dra ner på hastigheten...

Har inte alla 100Mbps på linan?

Ursprungligen av Pär:

Har inte alla 100Mbps på linan?

NEJ! , men 8/1 är på g, OT så det skriker om men endå, det är snart jul grabbar.

Ursprungligen av Arvid:

Hur snabb lina har du? Det känns som att linan måste vara bra snabb för att det inbyggda nätverkskortet skall dra ner på hastigheten...

Har ett vanligt Telia 2 MB. Grejen är den att jag skulle ladda ner från Apples server häromdagen och då var hastigheten på min gamla burk ungefär 34 kb/sek, men på pb:n var den 224 kb/sek. Viss skillnad, eller hur?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 23:14
Ursprungligen av Metalguru:

Har ett vanligt Telia 2 MB. Grejen är den att jag skulle ladda ner från Apples server häromdagen och då var hastigheten på min gamla burk ungefär 34 kb/sek, men på pb:n var den 224 kb/sek. Viss skillnad, eller hur?

Porten på G3:an är 10megabit och på en PB 100megabit…
Låter inte som om det är nätverkskortet direkt… …G3:an borde orka svälja allt som Telia skickar, och kôver det sig så är det nog inte i nätverkskortet…

Ursprungligen av Pär:

Porten på G3:an är 10megabit och på en PB 100megabit…
Låter inte som om det är nätverkskortet direkt… …G3:an borde orka svälja allt som Telia skickar, och kôver det sig så är det nog inte i nätverkskortet…

Ursäkta min okunnighet, men innebär det att det inte spelar någon roll hur snabbt kort jag slänger in i den gamla burken – det kommer inte gå fortare i alla fall? Eller finns det något annat man kan göra (förutom att byta dator...)?

  • Medlem
  • 2004-12-23 01:46

På mina gamla beiga G3:or brukar jag komma upp i ~1MB/s i bästa fall vid överföring via lokalt nätverk 100Mbps. Frågan är dock om det verkligen är full duplex på dessa inbyggda eller inte. Jag misstänker det senare faktiskt.

Det ska iaf fungera alldeles utmärkt på din lina. Ska i såfall vara om du vill ha snabbare överföringar via lokalt nätverk ifall det ska löna sig med ett 100Mbit kort.

Jag upptäckte att min Beiga G3:a bara klarade 10 MBit half duplex, så jag skaffade ett Intel nätverkskort som fungerade perfekt.
Det inbyggda nätverkskortet var verkligen värdelöst...

Så med bara 3 PCI platser så sprack ekvationen... (Grafikkort + Nätverkskort + ATA kort + USB/Firewire)

Inte var den rolig att ha som server heller... (Det får bli en Xbox som server istället )

Nu har jag slängt in kortet (D-Link DFE-530TX) i min gamla beiga G3DT. Och det funkar inte alls. datorn hittar inte kortet över huvud taget. Problemet är att det förmodligen är fel kort, det saknas ett litet ...la + efter produktnamnet (D-Link DFE-530TX+) och det är dom senares drivrutiner jag laddat ner och installerat. Tydligen finns det inga drivisar för den utan +.
Vad göra?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-07 04:22

Installera Mac OS X 10.2.8 så fungerar det.
Jag har ett sånt kort (utan +) i min PM G3 266 DT.

Ursprungligen av Macus:

Installera Mac OS X 10.2.8 så fungerar det.
Jag har ett sånt kort (utan +) i min PM G3 266 DT.

Jag trodde inte att man kunde ha X i en sån gammal häck, med tanke på USB o dyl.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-08 20:51

Jaguar (10.2) får du, utan att behöva trixa, lätt in i en bordsG3. Panther (10.3), som kräver att datorn har USB från början, går att få in m.hj.a. XPostFacto. Har själv experimenterat med det senare och kan rapportera att det fungerar mycket bra.

OT - soory !

Måste man ha OS9 på burken för att använda Xpostfacto ???

/j

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-08 22:10
Ursprungligen av jonte0:

OT - soory !

Måste man ha OS9 på burken för att använda Xpostfacto ???

/j

Svar: Ja!

Tnxs !

OK so far so good. Men vad är erfarenheterna av att köra Panther på en sån gammal burk som 266:anDT? Är det inte väääldigt segt?

  • Medlem
  • 2005-01-09 19:23
Ursprungligen av Metalguru:

OK so far so good. Men vad är erfarenheterna av att köra Panther på en sån gammal burk som 266:anDT? Är det inte väääldigt segt?

Snabbare än att köra Panther. Även stabilare har jag märkt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-09 22:57
Ursprungligen av XedoZ:

Snabbare än att köra Panther. Även stabilare har jag märkt.

Du menar väl snabbare än Jaguar?

Inte lätt att hålla reda på kattdjuren.

1
Bevaka tråden