Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook -> 17" tft

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill använda min TFT skärm som monitor för min ibook 12 g4. Har en såndär adapter. Men vad sen?

Jag kör en Wintel burk så det är nog inte samma men jag kan åtminstånde göra så gott jag kan för att hjälpa till...
Här går man in i bildskärmsinställningarna och om man har en skärm inkopplad brukar det finnas alternativ som att stänga av den interna skärmen och bara använda den externa. Om man vill använda både brukar det bara vara att slå på den externa och välja vilken som ska vara primary och secondary.

Men då fungerar inte ljudet, om man kör båda samtidigt alltså....
Och inte heller att ha färgskärm, bara svartvitt....

Wintel, Wintel. Snart är jag iBook-ägare.

Ursprungligen av Svampisen:

Jag kör en Wintel burk så det är nog inte samma men jag kan åtminstånde göra så gott jag kan för att hjälpa till...
Här går man in i bildskärmsinställningarna och om man har en skärm inkopplad brukar det finnas alternativ som att stänga av den interna skärmen och bara använda den externa. Om man vill använda både brukar det bara vara att slå på den externa och välja vilken som ska vara primary och secondary.

Men då fungerar inte ljudet, om man kör båda samtidigt alltså....
Och inte heller att ha färgskärm, bara svartvitt....

Wintel, Wintel. Snart är jag iBook-ägare.

Jag lekte lite och det gick. Man gjorde inte som du beskriv...

Jag stoppade bara in adaptern i bildskärms hålet och valde rätt "kanal" på monitorn så fungerade det...

Men ni alla som har kört med det där programmet som gör att man får högre upplösning... Hur funkar dte? är det riskfyllt?

Jag kör Screen Spanning Doctor på min iBook. Helt lysande att jobba på den stora skärmen och ha iTunes, mail eller chatt på den lilla.
SSD ger inte bara högre upplösning på den externa skärmen, det ger dig som sagt också möjlighet att kunna använda skärmytorna till olika saker – dvs utan spegling.
Det finns massvis med trådar om ämnet. Den här till exempel: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=53519&highlight=Screen+spanning+doctor

Men hur tusan får man igång claimshell eller vad det heter?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-12 05:17
Ursprungligen av blodsugare:

Men hur tusan får man igång claimshell eller vad det heter?

Det står i dokumentationen till SSD, men du vill ändå inte göra det eftersom din iBook riskerar att överhettas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-12 15:33
Ursprungligen av jahve:

Det står i dokumentationen till SSD, men du vill ändå inte göra det eftersom din iBook riskerar att överhettas.

Nej då, den riskerar inte att överhettas. Kanske om du kör extern skärm och har locket stängt på ibooken, då det kan förhindra en hel del värme från att gå ut från datorn. Men med öppet lock är det inga som helst problem.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-12 19:03
Ursprungligen av xevve:

Nej då, den riskerar inte att överhettas. Kanske om du kör extern skärm och har locket stängt på ibooken, då det kan förhindra en hel del värme från att gå ut från datorn. Men med öppet lock är det inga som helst problem.

Dom snackade clamshell ju... Clamshell = stängd iBook....

kanman inte ha ibooken stängd medan den är i gång..............

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 19:20
Ursprungligen av blodsugare:

kanman inte ha ibooken stängd medan den är i gång..............

Den är inte avsedd att kunna has igång stängd (därav "clamshell" och varningarna).
Men det är ju upp till var och en om man tror den överlver värmen eller ej (eh… apple kanske har lite åsikter oxå för dom står ju för garantin…)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-12-20 20:44
Ursprungligen av blodsugare:

Jag lekte lite och det gick. Man gjorde inte som du beskriv...

Jag stoppade bara in adaptern i bildskärms hålet och valde rätt "kanal" på monitorn så fungerade det...

Men ni alla som har kört med det där programmet som gör att man får högre upplösning... Hur funkar dte? är det riskfyllt?

Innebär det att om jag koppla in min 21-tummare till min ev framtida ibook så kan jag inte köra högre än 1024x768 på den utan att börja hacka OSXet med massa skumma program.?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-20 21:26
Ursprungligen av torten:

Innebär det att om jag koppla in min 21-tummare till min ev framtida ibook så kan jag inte köra högre än 1024x768 på den utan att börja hacka OSXet med massa skumma program.?

Precis, det är en av skillnaderna mellan Powerbook och iBook. Du behöver dock inte vara rädd för skärmhacket. Det är väldigt många som använder det och jag har inte hört någon som haft några problem. Saken är den att det är Apple som medvetet begränsat grafikkortets funktioner. Grafikkortet i en iBook har från början stöd för dubbla skärmar vilket SSD låser upp.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-12-21 19:36

ok... vilka upplösningar klarar den då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-22 00:07

Jag sitter med en Ibook och en 17" LG 1730B och upplösningarna anges här av vad just LG:n klarar för maxupplösning/rekommenderad upplösning. I mitt fall 1280x1024. Borde väl annars komma upp i 1600. iaf(?)

sitter just nu med min ibook och en 23" TFT i 1920x1200
Fungerar mycket bra!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-12-22 22:46

V brao... då behöver jag inte oroa mig för det iaf... Tack för svaren

1
Bevaka tråden