Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En liten idé....hehe...handlar G5.....

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 14:29

Hej!

Jag kom på en idé tillsammans med en kompis som vi ville ha reda lite mer om.

Det är så att varken han eller jag är rika. Men båda vill ha varsin G5.

Så kom vi på idén med att man kunde kanske försökt få tag i moderkort, nätagg och cpu/cpuer separat från nåt reservdels-ställe eller fabriken som tillverkar det eller något annat ställe, till ett bra pris och sedan köper man det resterande löst och sätter allt i någon passande mac låda eller ett pc chassie i värsta fall?

vad tycks? Skulle detta gå och vad skulle grejorna kosta?? Jag vet att det finns företag som säljer mac komponenter löst.

Jag tippar på att det blir dyrare än att köpa en "färdigbyggd" G5'a.

Men hitar ni alla delarna till ett bättre pris är jag också intresserad, skicka länk, jag har inte sett något moderkort som man kan sätta G5 på, eller någon G5-processor till salu.

Finns det inte ganska billiga riktiga 1.6'or till salu på ebay eller nått?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 14:45
Ursprungligen av kitesurf:

Jag tippar på att det blir dyrare än att köpa en "färdigbyggd" G5'a.

Men hitar ni alla delarna till ett bättre pris är jag också intresserad, skicka länk, jag har inte sett något moderkort som man kan sätta G5 på, eller någon G5-processor till salu.

Finns det inte ganska billiga riktiga 1.6'or till salu på ebay eller nått?

alltså nu menar jag ju inte vilket mobo som helst. utan det som sitter i PM G5 eller Imac G5. Och samma Cpu/Cpuer. För jag menar, om någon har en sådan maskin som pajar, så måste den repareras, alltså måste det finnas spare parts eller hur?

Det måste ju gå att köpa ett moderkort ett nätagg och en cpu billigt löst från fabrik eller nåt service center eller hur?

Jag är extremt skeptisk till att detta funkar. För det första tror jag att det är väldigt svårt att få tag på alla komponenter, för det andra så är ju G5:orna ett avancerat system. Den varma processorn kräver G5:ans väldigt avancerade kylning.

Köp en billig begagnad istället. Eller varför inte en iMac G5

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 14:52
Ursprungligen av capojava:

Jag är extremt skeptisk till att detta funkar. För det första tror jag att det är väldigt svårt att få tag på alla komponenter, för det andra så är ju G5:orna ett avancerat system. Den varma processorn kräver G5:ans väldigt avancerade kylning.

Köp en billig begagnad istället. Eller varför inte en iMac G5

hittade nyss en som säljer ett G5 mobo för 199$ beg.
vatten kylning kan man ju använda. eller rejäla fläktar. allt går att lösa. Pc blir med varma men de går ju att kyla på olika vis.

Ursprungligen av Elajtenworld:

alltså nu menar jag ju inte vilket mobo som helst. utan det som sitter i PM G5 eller Imac G5. Och samma Cpu/Cpuer.

Precis, något annat finns inte.

Ursprungligen av Elajtenworld:

För jag menar, om någon har en sådan maskin som pajar, så måste den repareras, alltså måste det finnas spare parts eller hur?

Det måste ju gå att köpa ett moderkort ett nätagg och en cpu billigt löst från fabrik eller nåt service center eller hur?

Menade att Appledelar har varit väldigt dyra att köpa löst, alltså väldigt dyra.

Ursprungligen av Elajtenworld:

hittade nyss en som säljer ett G5 mobo för 199$ beg.
vatten kylning kan man ju använda. eller rejäla fläktar. allt går att lösa. Pc blir med varma men de går ju att kyla på olika vis.

Begagnat är lösningen, och 199 låter som ett bra pris i sammanhanget, vilket av korten var det?
Kylning är nog det minsta problemet.
Det blir nog svårast att samla ihop delarna till lägre pris än begagnat.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=51036&item=5739116479&rd=1
(under 9000kr för en G5'a med 1.25GB RAM)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 20:49

Hmmm....moderkort går inte att köpa utan att lämna tillbaka ett gammalt (trasigt).

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 01:09
Ursprungligen av Schuckert:

Hmmm....moderkort går inte att köpa utan att lämna tillbaka ett gammalt (trasigt).

nehe......

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-12-22 01:39
Ursprungligen av Elajtenworld:

nehe......

Enda lösningen verkar vara att bli riktigt bra kompis med nån som jobbar med sånt

Ursprungligen av Ricky:

Enda lösningen verkar vara att bli riktigt bra kompis med nån som jobbar med sånt

Jaaaa! Jag beställer ett moderkort till dig och skiter i att skicka tillbaka nåt! Lysande idé.
Hmm undrar vem som tar straffakturan från Apple sedan? Du?
För då tar de priset delen kostar gånger 2.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-22 11:25
Ursprungligen av Schuckert:

Hmmm....moderkort går inte att köpa utan att lämna tillbaka ett gammalt (trasigt).

Det gär väl, men då kostar det en förmögenhet?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 20:38
Ursprungligen av JohanK:

Det gär väl, men då kostar det en förmögenhet?

Går inte utan att returnera, men kostar ändå en förmögenhet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-23 20:48
Ursprungligen av Schuckert:

Går inte utan att returnera, men kostar ändå en förmögenhet

Jodå, gör att köpa som "stock". Kollade precis

Edit: kan ju bero på vilket moderkort det gäller.

  • Medlem
  • 2004-12-22 10:49

suck...grejen med en mac e ju att allt är komplett från början, ska man hålla på leka "bygga dator av skrot" så tycker jag att man ska hålla sig på pc planet...

tycker det är ren förolämpning mot en mac att montera en burk efter lösa delar, var är helhetskänslan då? finns ett ord som jag tycker beskriver mina känslor för detta... SKABBIGT....otroligt SKABBIGT

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 14:31
Ursprungligen av P3t3r:

suck...grejen med en mac e ju att allt är komplett från början, ska man hålla på leka "bygga dator av skrot" så tycker jag att man ska hålla sig på pc planet...

Hm... grejen med mac verkar ju annars vara att racka ner på folk som fått för sig att inte gå efter den Heliga Upphöjdhetens Påbud för Mac-Användande..

Nu ska jag hem och måla min iPod orange.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 21:34
Ursprungligen av JohnAsh:

Nu ska jag hem och måla min iPod orange.

Annars finns det såna här...

1
Bevaka tråden