Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

We desperatly need your help! OpenOffice.org 2.0 Aqua port slows

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 15:37

Hej,

Kollade lite på OOo angående v2.0 och OSX - det verkar som om de gärna vill ha hjälp av sådana som kan.
Eftersom OOo 2.0 är på G nu så skall ju även "Aquafieringen" dras igång, ytterligare resurser borde gå åt då väl? (För dom som kan och vill det)

Tänkte bara posta här så att det kan få lite mer uppmärksamhet
< http://porting.openoffice.org/mac/ >
(...och det är inte en kommersiell länk )

För dom som känner sig manade :
< http://porting.openoffice.org/mac/dev.html >

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 15:51

Snälla ni som kan: Hjälp till! Jag önskar att jag kunde...

  • Medlem
  • 2004-12-20 21:15

Jag är inte den som brukar klanka ner på open source program... eller jo förresten, det är jag ju. d'oh!

Men varför i himmelriket vill ni använda en aquafierad klon av ett dåligt microsoft program? Köp lite riktiga mac-program istället, som Nisus Writer, och uppmuntra utvecklandet av program som är designade för mac istället. Själva konceptet aquafiering är ju en självmotsägelse Aqua kan man inte smälla på i efterhand, det skall vara en del av interaktionsdesignsprocessen från början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 21:31
Ursprungligen av gnrv:

Jag är inte den som brukar klanka ner på open source program... eller jo förresten, det är jag ju. d'oh!

Men varför i himmelriket vill ni använda en aquafierad klon av ett dåligt microsoft program? Köp lite riktiga mac-program istället, som Nisus Writer, och uppmuntra utvecklandet av program som är designade för mac istället. Själva konceptet aquafiering är ju en självmotsägelse Aqua kan man inte smälla på i efterhand, det skall vara en del av interaktionsdesignsprocessen från början.

Tänker inte riktigt som du men helt klart en poäng! Däremot så finns det större hopp för openoffice att rasera MS Office dominas och därför är OO mycket intressant. Själv så räcker vi för mig...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 21:33
Ursprungligen av gnrv:

Aqua kan man inte smälla på i efterhand, det skall vara en del av interaktionsdesignsprocessen från början.

Det var ju just därför man inte krånglade med Aqua till 1.n, det var ju mycket API som fick skapas (även om mängden skull bli mindre i 2 än i 1.n), och det är väl därför 2.0 Aqua förväntas ligga ett halvår efter OOo2.0…
I vilket fall finns det väl ingen anledning att inte bidra om man kan och hinner?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 21:31

gnrv har rätt. OO har ingen roll att spela. För enklare texter finns Textredigerare, BBEdit och Smultron, för mer avancerade saker Nisus Writer, AppleWorks och Microsoft Office.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 21:35
Ursprungligen av Mondo:

gnrv har rätt. OO har ingen roll att spela. För enklare texter finns Textredigerare, BBEdit och Smultron, för mer avancerade saker Nisus Writer, AppleWorks och Microsoft Office.

Vad min herre glömmer är att OOo har möjlighet att bli plattformsoberoende som inget annat (eller nästan inget annat i vart fall).
Sen kan man ju tycka bra eller dåligt om det, men jag tycker det är en bra sak (speciellt jämfört med MS-office som ju inte är kompatibelt med sig självt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 13:28
Ursprungligen av Mondo:

gnrv har rätt. OO har ingen roll att spela. För enklare texter finns Textredigerare, BBEdit och Smultron, för mer avancerade saker Nisus Writer, AppleWorks och Microsoft Office.

Jag måste erkänna att jag blev en smula upprörd när jag läste denna kommentar. Har du prövat OpenOffice? OpenOffice börjar bli en allvarlig utmanare till Microsoft Office. I stort sett ALL funktionalitet finns där, programmet känns bara råare i kanterna (men det blir mycket bättre för varje version). (En liten not här är att jag känner personer som tycker att OO redan passerat MS Office i användbarhet, personligen anser jag att det är en liten bit kvar)

Om du säger att OO inte har någon roll att spela menar du alltså att Microsft Office inte heller har någon roll att spela? Eller tycker du att Microsofts monopolställning på kontorsmarknaden är gynnsamt för oss konsumenter?

Och vad passar bättre för att utmana monopolet än en programsvit som är i stort sett lika bra och gratis? Om OO slår igenom kommer det inte bara innebära att Microsofts monopolställning bryts, det kommer ockå innebär ett genombrott för öppna dokumentformat. Detta skulle innebära att Nisus Writer, AppleWorks och Office smärtfritt kunde dela dokument sinsemellan. Då skulle tillverkarna kunna konkurrera på innovation och användarvänlighet istället för att vara utestängda pga odokumenterade tillägg i standarder.

Jag väntar på en förklaring av ditt citat "OO har ingen roll att spela". Är det bara för att sviten är Open Source? Vet du att det är Sun Microsystems som står bakom utvecklingen? Tror du på fullaste allvar att AppleWorks har mer signifikans för kontorsmarknaden?

EDIT: Stavknas

/Kalle

Ursprungligen av kalleh:

Jag väntar på en förklaring av ditt citat "OO har ingen roll att spela".

Även om jag håller med dig så kan jag gissa att en anledning till påståendet är att Mac-Open Office är ganska rejält kantig hittills. En mer grundlig OSX-anpassning är viktig, och innan dess kan man vilja välja bort det för att det helt enkelt är o-Macigt. Trådens rubrik är tung.

Open Office är inte mitt dröm-program, men enda hoppet att bryta MS Office monopol. Det gör stora framsteg redan, många går över till det, och en bättre Mac-anpassad version skulle vara en stor nyhet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-21 08:35

självklart ska man satsa lite på opensource office paket, att ens nämna ms office som alternativ är dumt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 23:29

Jag skrev fel! Klart att OO har en roll att spela. Men varför emulerar OO de sämsta sidorna hos MS Office?

Vore det inte bra om någon (Apple?) satsade på en helt webbaserad lösning där dokumenten ligger på en server? Man loggar in, kan redigera dokumentet, loggar ut och låter någon annan redigera det osv. Endast en person i taget kan redigera dokumenten, och systemet har automatisk backup.

Enkelt, plattformsoberoende och öppet.

Det enda som skulle behövas är en dator med en webbläsare. Allt görs med webbprogram för ordbehandling, kalkylering, presentationer, epost, planeringskalender, projektstyrning, forum, blog osv.

Är det så omöjligt?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 00:21
Ursprungligen av Mondo:

Är det så omöjligt?

OpenDoc?
Du får väl fråga varför dom la ner det…

Ursprungligen av Mondo:

Jag skrev fel! Klart att OO har en roll att spela. Men varför emulerar OO de sämsta sidorna hos MS Office?

Vore det inte bra om någon (Apple?) satsade på en helt webbaserad lösning där dokumenten ligger på en server? Man loggar in, kan redigera dokumentet, loggar ut och låter någon annan redigera det osv. Endast en person i taget kan redigera dokumenten, och systemet har automatisk backup.

Enkelt, plattformsoberoende och öppet.

Det enda som skulle behövas är en dator med en webbläsare. Allt görs med webbprogram för ordbehandling, kalkylering, presentationer, epost, planeringskalender, projektstyrning, forum, blog osv.

Är det så omöjligt?

Nejdå, tekniken finns redan. Det handlar i grunden om WebDAV (web distributed authoring and versioning) sen vilka tillämpningar som ska finnas på det är väl en smaksak. Startlösningar på området är iDisk från Apple eller VersionCue från Adobe. Men för all den funktionalitet du efterfrågar så är det Microsoft SharePoint Server som kommer närmast beskrivningen.

Office för Mac stödjer dock inte WebDAV (om de nu inte ändrat det i 2004, men jag har inte sett något om det eller testat) så det blir till att använda Terminal Services - men det är ju lika bra så kommer det ännu närmare din vision.

Själv har jag labbat med att sätta upp en versioncueserver och använda Microsoft Entourages projekthantering med delade resurser - sjukt mycket "bang for the buck"

Det enda trista är att det är kasst när man vill jobba offline

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 13:36
Ursprungligen av Mondo:

Jag skrev fel! Klart att OO har en roll att spela. Men varför emulerar OO de sämsta sidorna hos MS Office?

Äsch, jag som såg fram emot en ordentlig verbal 12-rondare

Jag tror att en del av orsaken till att OO kopierar även Office dåliga sidor är att många IT-ansvariga jämför programvaror feature-mot-feature när de ska bestämma om Office ska åka ut eller inte. De vill inte ändra sina existerande arbetsflöden pga en ny programvara (tänk all jobbig support! ).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 08:02

Ett problem är att många nog ser sin dator som en privat domän. Det gäller naturligtvis privata filer, den privata datorn i hemmet och på det lilla kontoret, men för företag är det egentligen dyrt och opraktiskt att administrera individuella persondatorer.

Inget borde väl ligga på klienten. Allt som hör till företaget borde finnas på servern, helst operativsystemet och programmen också. Allt bör vara tillgängligt från vilken dator som helst, och oberoende av vilket operativsystem den använder.

1
Bevaka tråden