Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem: BBBs "modem" och egen router.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-21 11:42

Ska försöka göra en lång historia kort:

Hade Bostream 2,5. Fick BBBs 8Mbits igår, med en apparat som kallades "router" på kartongen, men "modem" på själva apparaten. Man fick alltså gissa själv om det var en router, ett modem, eller en kombi.

Jag har en PC och Macen, och har en Netgear RP614 router mellan datorerna och modemet. I vart fall tidigare med Bostream. Nu testade jag givetvis att plugga in "apparaten" från BBB på samma sätt. Allt frid och fröjd. Men när jag loggade in på ett slask-konto jag har på Hotmail, så fick jag en blank sida och browsern förkunnade att "sidan innehåller inga data". (Gick heller inte att komma år kontot via Entourage),

Då provade jag att hoppa över Netgear-routerna och koppla datorn direkt till BBBs "apparat". Voila! Nu fick jag upp mitt Hotmailkonto utan problem, både i en webbläsare och med Entourage. Aha! "apparaten" var tydligen en kombi, dvs BÅDE modem och router.

Men eftersom jag vill ha routerna konfigurerad mot internet, och datorerna pekandes mot routern och inte direkt ut till internet, så ringde jag BBBs support.

En ung man med väldigt dålig attityd talade då om att BBB faktiskt manipulerat "apparaten" så att den inte alls funkar som router, utan endast som modem.

Äntligen framme vid frågan: Eftersom Hotmail funkat alldeles utmärkt tidigare med Bostreams modem, och jag bara bytte (samt ändrade routerns konfiguration att passa mitt nya abonnemang till BBB) vad har jag gjort (eller INTE gjort) som gör att Hotmail inte funkar nu?

Ursprungligen av Danne V:

Ska försöka göra en lång historia kort:

Hade Bostream 2,5. Fick BBBs 8Mbits igår, med en apparat som kallades "router" på kartongen, men "modem" på själva apparaten. Man fick alltså gissa själv om det var en router, ett modem, eller en kombi.

Jag har en PC och Macen, och har en Netgear RP614 router mellan datorerna och modemet. I vart fall tidigare med Bostream. Nu testade jag givetvis att plugga in "apparaten" från BBB på samma sätt. Allt frid och fröjd. Men när jag loggade in på ett slask-konto jag har på Hotmail, så fick jag en blank sida och browsern förkunnade att "sidan innehåller inga data". (Gick heller inte att komma år kontot via Entourage),

Då provade jag att hoppa över Netgear-routerna och koppla datorn direkt till BBBs "apparat". Voila! Nu fick jag upp mitt Hotmailkonto utan problem, både i en webbläsare och med Entourage. Aha! "apparaten" var tydligen en kombi, dvs BÅDE modem och router.

Men eftersom jag vill ha routerna konfigurerad mot internet, och datorerna pekandes mot routern och inte direkt ut till internet, så ringde jag BBBs support.

En ung man med väldigt dålig attityd talade då om att BBB faktiskt manipulerat "apparaten" så att den inte alls funkar som router, utan endast som modem.

Äntligen framme vid frågan: Eftersom Hotmail funkat alldeles utmärkt tidigare med Bostreams modem, och jag bara bytte (samt ändrade routerns konfiguration att passa mitt nya abonnemang till BBB) vad har jag gjort (eller INTE gjort) som gör att Hotmail inte funkar nu?

Jag har inte svaret på din fråga. Men min fars konfiguration liknar ditt. Modem->Brandvägg->Switcher->Datorer. Alla datorer pekar till brandväggen. Jag hjälpte min far med installation och konfiguration, efter bytet från Bostreams 2,5 Mbits till BBB 8 Mbits. Ändrade enbart brandväggen och allt flyter smärtfritt. Inga blanka sidor.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-21 14:13

Uppdatering:

Har pratat i telefon med en tekniker på Netgear (som var oerhört trevlig). Han misstänkte att "apparaten" som BBB gjort om till ett modem inte hanterar nåt som kallas "NAT" på rätt sätt. Detta är ungefär 10 mil ovanför mitt huvud, men jag TROR han sa ungefär att Hotmail KANSKE behöver rätt IP från datorn, men att modemet ger routerns IP stället. Eller nåt sån't.

Ursprungligen av Danne V:

Uppdatering:

Har pratat i telefon med en tekniker på Netgear (som var oerhört trevlig). Han misstänkte att "apparaten" som BBB gjort om till ett modem inte hanterar nåt som kallas "NAT" på rätt sätt. Detta är ungefär 10 mil ovanför mitt huvud, men jag TROR han sa ungefär att Hotmail KANSKE behöver rätt IP från datorn, men att modemet ger routerns IP stället. Eller nåt sån't.

I min fars nätverk är det brandväggen som är NAT. Jag tycker att det låter väldigt konstigt att modemet hanterar NAT, modemet har ju ingen information om IP nummer. Jag var ju tvungen att skriva in IP numret som min far fick med tidigare från BBB för att få access till Internet.

Kanske modemet fungerar som modem om man kopplar det till brandvägg/router och router om man kopplar det direkt till datorn? I det senare fallet kan det finnas en NAT i modemet. Kanske du har fel typ av kabel mellan modem och router, som gör att modemet tror att det har en dator direkt efter modemet, fast du har en router?

Senast redigerat 2004-12-21 15:34
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-21 18:20
Ursprungligen av The Real Viking:

I min fars nätverk är det brandväggen som är NAT. Jag tycker att det låter väldigt konstigt att modemet hanterar NAT, modemet har ju ingen information om IP nummer. Jag var ju tvungen att skriva in IP numret som min far fick med tidigare från BBB för att få access till Internet.

Kanske modemet fungerar som modem om man kopplar det till brandvägg/router och router om man kopplar det direkt till datorn? I det senare fallet kan det finnas en NAT i modemet. Kanske du har fel typ av kabel mellan modem och router, som gör att modemet tror att det har en dator direkt efter modemet, fast du har en router?

I ditt första svar, innan du ändrade, skrev du väl:

Citat:

Modemet skall ge routerns IP adress. Annars heter det inte NAT. Det skall försvåra illvilliga personer att lista ut nätverket internt. Men modemet skall veta var svaren skall skickas, nämligen till rätt dator IP nummer.

Jag har alltså inte en susning om sånt här. men Netgears support trodde att modemet KANSKE inte viisste var svaret ska skickas - som du uttrycker dig. Inte fan vet jag, men det kan alltså bli NÅT knas på modemet som är relaterat till NAT, eller?

I vart fall: "Vi" (precis som om jag verkligen deltog särskilt mycket) snackade också om att ändra MTU storleken från default 1500 till något lägre. Men han tvekade eftersom routern redan hade 1492. Ehuru absolut icke utan att förty, erhöllo jag ett stycke e-post för några minuter sedan vari en annan gentleman från samma support helt kort skrivit "Sänk MTU till ungefär 1100". Jag ska nu testa detta förslag, och återkommer.

Ursprungligen av Danne V:

Hade Bostream 2,5. Fick BBBs 8Mbits igår, med en apparat som kallades "router" på kartongen, men "modem" på själva apparaten. Man fick alltså gissa själv om det var en router, ett modem, eller en kombi.

Jag har en PC och Macen, och har en Netgear RP614 router mellan datorerna och modemet. I vart fall tidigare med Bostream. Nu testade jag givetvis att plugga in "apparaten" från BBB på samma sätt. Allt frid och fröjd. Men när jag loggade in på ett slask-konto jag har på Hotmail, så fick jag en blank sida och browsern förkunnade att "sidan innehåller inga data". (Gick heller inte att komma år kontot via Entourage),

hej Danne V!

jag har också fått BBS 8Mbit. För mig funkar det bra. Har både Pc och Mac

lite frågor bara:

Har du testat med bägge datorerna att logga in på hotmail?
Behövde du starta om (netgear)routern när du skrev in dom nya inställningarna

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-21 18:22
Ursprungligen av myway_75:

Har du testat med bägge datorerna att logga in på hotmail?

Jojomänsan. Man e vel en lurig rackare som kan de här med datamaskiner....

Ursprungligen av myway_75:

Behövde du starta om (netgear)routern när du skrev in dom nya inställningarna

Gjorde detta ändå, oavsett om det behövdes eller inte. Kom nämligen inte ihåg inloggningsdetaljerna....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-21 19:35

Börjar tröttna på den här soppan redan och förbannar BBB för deras j-vla attityd att inte tala om vad dom skickar för grejer.

Nu måste man väl gå och köpa eget modem. Vet nån nåt bra som klara 8Mbits?

Ursprungligen av Danne V:

Börjar tröttna på den här soppan redan och förbannar BBB för deras j-vla attityd att inte tala om vad dom skickar för grejer.

Nu måste man väl gå och köpa eget modem. Vet nån nåt bra som klara 8Mbits?

Innan du går och köper eget modem, kanske du kan låna en annan router/brandvägg och se om det verkligen är modemet det är fel på? Eller du kanske kan flytta över modemet till en vän som själv har samma modem och se om modemet fungerar som det ska? Om ej kan du begära att ett nytt skickas till dig. Bara ett förslag...

PS. Den första porten i modemet är reserverad för IP telefoni. Har du kopplat till routern till de övriga fyra portarna? Själv kopplade jag brandväggen till port 4.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-21 20:46
Ursprungligen av The Real Viking:

Innan du går och köper eget modem, kanske du kan låna en annan router/brandvägg och se om det verkligen är modemet det är fel på? Eller du kanske kan flytta över modemet till en vän som själv har samma modem och se om modemet fungerar som det ska? Om ej kan du begära att ett nytt skickas till dig. Bara ett förslag...

Närå, jag brukar kunna bli extremt envis i såna här lägen: Det bara SKAAAAAAA funka på nåt sätt.....
Har kontakt med en hävert på nätverk som har plockat fram lite data om modemet. Ska göra ett par tester som han föreslagit.

Dessutom har jag ju Bostreams modem kvar, och ska testa med det. Det är ju antagligen gjort för lägre hastighet (har letat uppgifter om detta men inte hittat nåt) men eftersom jag hittills inte haft mer än 3Mbits i rören som bäst under dygnet jag varit BBB-kund, så klarar jag mig ett tag på samma utan problem.

Om detta inte funkar så byter jag leverantör. Har ingen som helst lust att betala praktarslen som under vår korta tid tillsammans (en vecka) har 1) missat leverans av modem så att jag blev internetlös under fem dagar 2) bemött mig oerhört snorkigt och överlägset när jag ringde supporten och 3) har haft mage att göra om modemet/routern utan att yppa ett ord om vad som egentliogen gäller och därmed tvingat mig att leta fel och krångla i över ett dygn. En mening i deras instruktion hade räckt att förklara saken.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-28 10:07

Sista (?) kapitlet:

Fick mail från BBB sent igår kväll som svar på ett mail där jag skrivit att jag nu byter leverantör. Dom skrev att dom hade haft en tekniker ute på telestationen och fixat nåt där, och bad mig kolla om allt funkade som det skulle, dvs med min router och deras s.k. "modem".

Gjorde nyss testet, och allt fungerar precis som det ska. Jag kommer in på Hotmail och andra krypterade sajter med både Macen och PC:n.

Men med så pissig, långsam och arrogant support (som konsekvent skyllde allt på mig och mina grejer) så byter jag alltså ISP. Hoppas Glocalnet är bättre.

  • Medlem
  • 2004-12-28 10:17

Heder åt dej för att du visar med fötterna att du inte tar uselt bemötande från en leverantör. Hoppas Glocalnet är bättre.

  • Medlem
  • 2005-01-12 23:55

TPTest - reultat?

Är också en gammal BoNet kund med 2,5 Mbit/s modem och Netgear RP614 körandes
på en PowerMac G4 dual 1Ghz/768MB OSX 10.3.7.

Har nu fått BBB's nya 8 Mbit/s modem och kopplat in det som tidigare.

Kör TPTest 3.0.3 vid olika tider och ett flertal gånger men får ett märkligt resultat:
TCP Sändning: 843 Kbit/s Mottagning: 5,98 Mbit/s
UDP Sändning: 872 Kbit/s Mottagning: 8,62 Mbit/s

Om jag inte använder router så stiger TCP motagningen till 8,20 Mbit/s

Är det något fel på routern eller är det någon konfiguration som ska göras?

Kan tilläggas att när jag hade 2,5 Mbit/s modemet och routern så var
det ingen direkt skillnad på TCP och UDP. Det är det med BBB's modem.

mvh/Jocke

  • Medlem
  • 2005-01-13 22:44

Det visade sig att Netgears RP614 finns i 3 versioner och jag har den första.

Nu har jag firmware uppgraderat routern och prestandan har nu stigit till:
TCP motagningen: 7,60-7,70 Mbit/s

Det får duga!

/Jocke

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-13 23:08

Jag har samma router och firmware som jag laddat ner härifrån:
http://kbserver.netgear.com/support_details.asp?dnldID=556 (dvs filen dom gjorde december 2003).

Jag har testat flera ggr och får alltid ca 7-900Kb/sec uppströms. I och för sig inte hela världen, men om nån har nåt tips, så skulle det ju vara trevligt... (förresten är jag inte sådär himla bra att tyda siffrorna. På den ena står att jag har 15.73Mbits/sec upp. Eller?)

1
Bevaka tråden