Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 Mbit till 24 Mbit ADSL

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett tips till alla som har 8 Mbit ADSL: ringde igår till Telia och frågade om/när det skulle gå att köra 24 Mbit ADSL, döm om min förvåning när hon testar avståndet till telestationen och konstaterar att, det är grönt, har inte tid att koppla in det före jul, men i början på januari så fixar vi det... Telestationen är altså redan klar för ADSL 2+, utan att man fått den minsta information om det, kanske andra här som har 8 Mbit som också kan uppgradera "på stört".

  • Medlem
  • Slöinge
  • 2004-12-17 13:08

Jag har faktiskt oxå beställt 24 Mbit hos telia, varför betala samma kostnad för 8 Mbit vanlig ADSL när man kan få 24 Mbit ADSL2+.

Hos mig ska det vara färdigkopplat den 22 december. Men jag är förberedd på att det blir försenat

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-12-17 13:09

Jag kollade också de orter som INTE finns i den förteckning som finns på hemsidan. "Vi bygger ut för fullt, kom igenom 2-3 månader" blev beskedet.

Det fina i kråksången var att 8 Mbit fritt uppgraderas till 24 Mbit. Detta gäller även bundna abonnemang. Det behövs dock att man ringer och ber Telia göra uppgraderingen.

Om nu Telia är den enda leverantör som är aktiv på orten så är det väl bara bita i det sura äpplet och hosta upp pengarna. Men det finns ju andra leverantörer av ADSL2 än Telia, exempelvis Universal Telecom där man sparar 1 248 kr per år jämfört med Telia.

förvånad..

Blev mest förvånad av att det fanns klart utan ett spår av nån info eller reklam...

Ursprungligen av bruksarn:

Ett tips till alla som har 8 Mbit ADSL: ringde igår till Telia och frågade om/när det skulle gå att köra 24 Mbit ADSL, döm om min förvåning när hon testar avståndet till telestationen och konstaterar att, det är grönt, har inte tid att koppla in det före jul, men i början på januari så fixar vi det... Telestationen är altså redan klar för ADSL 2+, utan att man fått den minsta information om det, kanske andra här som har 8 Mbit som också kan uppgradera "på stört".

Stationerna brukar ju vara förberedda för högre hastigheter men Telia cappar linan

Och jag gillar inte BBB som inte skickar ut någon information what so ever till sina kunder...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 18:04

Kollade just Telias site och såg nånting om nån minutkostnad för modemet man behöver...
Vad fan e det? Ska det kosta för tiden man e uppkopplad trots att det är månadsavgift?!

Eller är det så att man "hyr" modemet av Telia och det är deras sätt att ta betalt för det. Isf skulle det ju vara bättre att bara bestaälla tjänsten och köpa ett modem på nåt annat ställe.

Ursprungligen av jimmy.r:

Kollade just Telias site och såg nånting om nån minutkostnad för modemet man behöver...
Vad fan e det? Ska det kosta för tiden man e uppkopplad trots att det är månadsavgift?!

Eller är det så att man "hyr" modemet av Telia och det är deras sätt att ta betalt för det. Isf skulle det ju vara bättre att bara bestaälla tjänsten och köpa ett modem på nåt annat ställe.

Du har säkert sett prisuppgifterna för det upprigningsabonnemang som följer med bredbandet.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 21:45
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du har säkert sett prisuppgifterna för det upprigningsabonnemang som följer med bredbandet.

Ah, såklart!

Ska nog ta oh kolla upp det här. Det kan ju inte vara sämre med 24 Mbit istället för 8.

I Luftwaffeland kan du få max 3MBit ADSL och det för runt 800 spänn i månaden. Ibland är jag så jävla glad att jag flyttade utomlands...

Glöm inte att byta era moden till modem som klara ADSL2+ för annars kommer ni bara få 8 istället för 24. Jag ska ha igång mitt 24 Mbit med Telia på måndag den 20 men vi får se om det blir så!

Ursprungligen av Hunter78:

Glöm inte att byta era moden till modem som klara ADSL2+ för annars kommer ni bara få 8 istället för 24.

Givetvis, det är ju modemet som är själva"hjärtat" i det här...

Lite offtopic. Jag var på en middag för några veckor sedan hos en granne som jobbar mycket högt upp i organisationen hos en av våra största bredbandsleverantörer. Han avslöjade att de har full kontroll på ALLT vad som händer på deras nät. Ligger Nisse i Bandhagen med en egen lina och server i garderoben och räknar gigabites om nätterna, tro inte att pappa inte vet om det. Alla aktörer i bredbandsdjungeln idag vet att killar som Nisse i Bandhagen är deras främsta säljare. De klipper linan endast i undantagsfall, vid riktigt missbruk. Tag varning!

Ursprungligen av Jonas Olsson:

Ligger Nisse i Bandhagen med en egen lina och server i garderoben och räknar gigabites om nätterna, tro inte att pappa inte vet om det.

Vem är pappa? Hans pappa eller ISPn?

Räknar Gigabites hur då menar du? Syftar du på en "filmladdare" eller en som säljer bandbredd vidare?

Citat:

Alla aktörer i bredbandsdjungeln idag vet att killar som Nisse i Bandhagen är deras främsta säljare. De klipper linan endast i undantagsfall, vid riktigt missbruk. Tag varning!

Säljare för att han säljer bolaget ryktesvis genom att berätta att det fungerar bra menar du? Och att de därför låter honom hållas?

Jonas, jag fattar inte ditt inlägg. Kan du förklara lite lättare?

Ursprungligen av sjovall:

Jonas, jag fattar inte ditt inlägg. Kan du förklara lite lättare?

Vad har man ha en 24 Mbit-lina till? Betala räkningarna lite snabbare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-21 13:01
Ursprungligen av Jonas Olsson:

Vad har man ha en 24 Mbit-lina till? Betala räkningarna lite snabbare?

Knappast server iaf. Man får ju bara 1mbit upp.

12 ned 10 upp har jag - tralala

Ursprungligen av Max Wik:

Knappast server iaf. Man får ju bara 1mbit upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 14:35

Jag får mina 24MBit idag tjoho

endast en dag försent......

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-21 14:37

Jag kunde inte få än.

Blir att betala räkningarna i 8 mbit ett tag till då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 14:43

Ibland är det bra att man bor i en storstad!

Hoppas att dom har 100/100 dit jag flyttar om 3år finnboda!

Eller stora sata diskar som ligger å snurrar i finnberget! hehe

1
Bevaka tråden