Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbare disk till en sunkig Powerbook?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-14 22:16

Jag tänker ev. byta till en större hårddisk på en gammal sunkig Powerbook 500 Ti. Är det värt att satsa pengarna på en snabbsnurrande 7200 rpm HD? Nu sitter det en orginal 20GB/4200 rpm-disk i den. Frågan är om det blir en "woooww-känsla" eller inte med snabbare disk på denna modell? Datorn har 512 MB RAM/10.3.5.

Jag gick från 4200 till 5400 på iBook och det gjorde faktiskt en ordentligt stor skillnad, så stor att jag bestämt mig för attt aldrig mer ha en så långsam disk. Någon raktet blir det ju ändå inte, men kanske tillräckligt för att hålla liv i den i några år till

Ursprungligen av Wire:

Jag tänker ev. byta till en större hårddisk på en gammal sunkig Powerbook 500 Ti. Är det värt att satsa pengarna på en snabbsnurrande 7200 rpm HD? Nu sitter det en orginal 20GB/4200 rpm-disk i den. Frågan är om det blir en "woooww-känsla" eller inte med snabbare disk på denna modell? Datorn har 512 MB RAM/10.3.5.

Du kommer att märka en klar skillnad kanske inte woooww men woow blir det nog speciellt om du sätter in lite mer ram minne. Nackdelen är lite mer "oljud" och värme.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-15 01:45

Jag gick från 30Gb 4200rpm original till 80Gb 4200rpm och det var klar wow känsla.. självklart är ett nyinstallerat OS en av orsakerna men nyare diskar har ofta snabbare accesstider och mer cache vilket hjälper till. Enda bristen med snabbare diskar är väl att de väsnas lite mer men framförallt drar de mer ström.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-15 11:14
Ursprungligen av martinj:

Jag gick från 30Gb 4200rpm original till 80Gb 4200rpm och det var klar wow känsla.. självklart är ett nyinstallerat OS en av orsakerna men nyare diskar har ofta snabbare accesstider och mer cache vilket hjälper till. Enda bristen med snabbare diskar är väl att de väsnas lite mer men framförallt drar de mer ström.

Alltså ingen snabbare disk (i rpm räknat). Hmmm...

  • Medlem
  • 2004-09-15 11:36

Varför tror alla att snabbare diskar är det enda som påverkar.
Det är snarast lika viktigt att köpa en så stor disk som möjligt. En större disk är tätare packad och det ligger alltså mer information per varv och därmed känns den klart snabbare. Detta är minst lika viktigt som själva rotationshastigheten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-26 16:45

Jag vill verkligen byta ut min 4200 HD mot en snabbare men vågar inte, ryker min garanti om jag gör det själv? Känns verkligen som om det är hårddisken som sätter stopp för prestandan...

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-09-26 16:54

Funderar också på att byta disk i min pb, hittade en intressant diskussion om det på macnn. Kolla här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-26 17:46

http://dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010064177

borde funka till senaste powerbooken, tror det är samma som på macoteket samt att den är nästan 600:- billigare, varför tar macoteket överpriser på allt?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-20 22:26

Kan meddela att jag stoppade in en Hitachi 7200 rpm/60 GB-disk i PB:n och utökade minnet till 1 GB. Det blev en rejäl skillnad i prestanda. På köpet blev den tystare, dessutom.

Ursprungligen av Wire:

Kan meddela att jag stoppade in en Hitachi 7200 rpm/60 GB-disk i PB:n och utökade minnet till 1 GB. Det blev en rejäl skillnad i prestanda. På köpet blev den tystare, dessutom.

Hur stor blev skillnaden i värme? Funderar på att göra samma sak med min tibook.

Här hoppar jag in med en lite dum fråga: Om nu 7200 väsnas och drar mycket batteri och så, varför inte stanna på 5600? Det borde ju vara både en tydlig prestandaökning och inte väsnas lika mycket eller dra så mycket ström som en 7200?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-20 22:49

7200-disken låter mycket mindre än den gamla 4200-disken. I mitt fall så är det så att jag använder denna PB som server, för utveckling. Smidigt att ha bredvid klienten och att kunna ta hemma en server dessutom. Den går aldrig på batteri och kommer aldrig att göra det.

Jag tror hoppet ifrån 512MB till 1GB gjorde rejält med susen också faktiskt.

Min Powerbook G4 går mycket bättre med 1GB än tidigare utan att jag ändrat på något annat.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-12-21 13:36

Bytte från en 6GB 4200rpm Toshiba till en IBM 30GB 5600rpm i min Pismo, och resultatet blev en betydligt rappare dator (och tystare!)

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-12-21 17:00

Ni som har bytt till snabbare diskar! Hur upplever ni förändringen i batteritid? Är lite sugen på att prova en snabbare disk i min iBook G4 men vill inte tulla för mycket på batteritiden. Jag har ju utvecklat en kraftig allergi mot sladdar sedan jag blev bärbar.

/c

Ursprungligen av PapaC:

Ni som har bytt till snabbare diskar! Hur upplever ni förändringen i batteritid? Är lite sugen på att prova en snabbare disk i min iBook G4 men vill inte tulla för mycket på batteritiden. Jag har ju utvecklat en kraftig allergi mot sladdar sedan jag blev bärbar.

/c

Klart det märks på batteritiden, kanske 10-15% kortare tid för min del (4200 till 7200).
Men det gör en hel del för OSX respons-känsla, det motiverar verkligen ett byte.

Sladdallergi?, rekomenderar att skaffa ett par fler batterier och en bordsladdare.
Kankse batterier med högre kapacitet så kompenserar ni disken förbrukning?

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-12-21 17:47
Ursprungligen av kitesurf:

Klart det märks på batteritiden, kanske 10-15% kortare tid för min del (4200 till 7200).
Men det gör en hel del för OSX respons-känsla, det motiverar verkligen ett byte.

Sladdallergi?, rekomenderar att skaffa ett par fler batterier och en bordsladdare.
Kankse batterier med högre kapacitet så kompenserar ni disken förbrukning?

10-15% låter som värt att avvara i det här fallet är det så att en nyare disk är mindre energikrävade så kan ju den siffran sjunka. Helt klart intressant med batteri med högre kapacitet. Kan inte påminna mig att jag sett det någonstans bara. Vad gäller sladdallergin så var det mest som ett skämt men du håller säkert med om att man inte gärna vill ha sladdar i onödan på sin bärbara.

/c

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-21 17:43

Jag undrar om inte en 4-5 år gammal 4200-disk drar mer ström än en helt ny 7200-disk. Har inte kollat specen men ska göra det.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-21 18:17
Ursprungligen av Wire:

Jag undrar om inte en 4-5 år gammal 4200-disk drar mer ström än en helt ny 7200-disk. Har inte kollat specen men ska göra det.

Om man går på de specar som finns så är det så att den gamla 4200-disken (IBM DJSA-220) fak tiskt ligger något under i effektförbrukning
Disk---4200---7200
Seek (average)---2.3W---2.6W
Read (average)---2.0W---2.5W
Write (average)---2.1W---2.5W
Active idle (average)---1.85W---2.0W

Grovt överslag skulle kunna innebära ca 15% mer effektuttag på 7200-disken. Hmmm... det trodde jag inte :eek:

Det borde dock inte innebära 15% kortare batteridrift, man vet ju inte vad som toppar effektuttaget i datorn. Troligen inte jämnt fördelat mellan disk/processor/skärm...

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-12-21 20:19
Ursprungligen av Wire:

Det borde dock inte innebära 15% kortare batteridrift, man vet ju inte vad som toppar effektuttaget i datorn. Troligen inte jämnt fördelat mellan disk/processor/skärm...

Siffrorna ger nog en bra hint om skillnaderna men det är många faktorer att ta med i beräkningen. Dåligt handhavande kanske har större effekt på batteriet än en snabbare disk.

/c

Håller med

Kolla är på batterier:

http://eshop.macsales.com/shop/powerbook/batteries/

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-12-21 20:14

Batterierna på den sidan verkade vara ett riktigt lyft, upp till 50% mer kapacitet. Fanns fram till iBook G3 senaste modellen men det kanske kommer till G4 vad det lider. För PowerBook var det bättre ställt.

/c

1
Bevaka tråden