Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP! Skärmfel i nya imac G5???

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 18:40

Jag har en 20" iMac G5. Ibland så blir skärmen mycket mörkare upptill, den liksom tonar från normalt till mörkt. Nån som vet vad detta är? Nåt man kan fixa själv, mjukvarumässigt, eller måste jag lämna in den?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 18:52

Bara att lämna in...

Ring Apple Support så kommer dom och hämtar den för reparation eller utbyte på plats. Nummret står alltid på kvittot. (skall göra det iaf)

Backlight error tror jag den rätta benämningen är för detta - så såg min skärm ut ett tag och flögs till Holland för lagning... var bara borta 3 dygn!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-27 13:14

Det bör sägas också att startar man om datorn så blir skärmen normal igen i 9 fall av 10.

Fläktproblem och knepig skärm verkar vara ett vanligt fel av rapporterna i USA att döma. Ta en titt i dessa diskussioner:

http://www.macintouch.com/imacg5part05.html#nov15

I vilket fall som helst så bör maskinen återlämnas till Apple för översyn. Apple ska inte släppa maskiner utan att de är ordentligt testade. Verkar som de hade lite bråttom med iMac G5. Inte konstigt med tanke på att iMac G4:orna tog slut, och de stod utan iMac i två månader... minst.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-20 18:32

OK. Nu börjar man bli less på Äpple-F*N! Först the infamous moppe-sound (som ej är fixat än, eftersom apple inte riktigt vet hur ännu) MEN idag kajkade skärmen ihop! Det är ju lite jobbigt eftersom det är en iMac med skärmen inbyggd. Det är ett rödrosa streck uppifrån och ner ca 3 pixlar brett. Som syns hela tiden. Speciellt om man har mörka saker på skärmen. Har kört Apple Hardware Test ett par ggr och startat om maskinen ett antal ggr. Inget hjälper. Det konstiga är hur strecket dök upp: Jag hade öppen en mapp med röd bakgrund och flyttade den och *poff* så dök strecket upp! Weird. Det bör dock tilläggas att jag att jag har screenspanning doctor installerat. Som gör att man kan koppla en extern skärm och få utökat skrivbord ist för spegling.

  • Medlem
  • 2004-12-20 20:44
Ursprungligen av c5j:

OK. Nu börjar man bli less på Äpple-F*N! Först the infamous moppe-sound (som ej är fixat än, eftersom apple inte riktigt vet hur ännu) MEN idag kajkade skärmen ihop! Det är ju lite jobbigt eftersom det är en iMac med skärmen inbyggd. Det är ett rödrosa streck uppifrån och ner ca 3 pixlar brett. Som syns hela tiden. Speciellt om man har mörka saker på skärmen. Har kört Apple Hardware Test ett par ggr och startat om maskinen ett antal ggr. Inget hjälper. Det konstiga är hur strecket dök upp: Jag hade öppen en mapp med röd bakgrund och flyttade den och *poff* så dök strecket upp! Weird. Det bör dock tilläggas att jag att jag har screenspanning doctor installerat. Som gör att man kan koppla en extern skärm och få utökat skrivbord ist för spegling.

Testa att flasha NVRAM, enklast genom att starta om med cmd-alt-p-r nedtryckt, och vänta på tre (3) startplong. Det kan lösa en del grafikbuggar, men du blir av med screenspanning, tills du kör hacket igen.

Du vet att om du kör Screenspaning, så är det risk att du sumpar garantin..

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-21 08:45
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Du vet att om du kör Screenspaning, så är det risk att du sumpar garantin..

Men kan de kolla om man har kört screenspanning? Om man har avinstallerat det dvs. Nu funkar skärmen igen. En natt i vila var allt den behövde. Den var nog bara trött. Däremot är min splitt nya 32" wide 48kg-koloss TV paj. Finns det inget NVRAM som man kan flasha på den ...? :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 12:27

Började den funka av sig själv eller efter att du nollat PRAM? Och *bump* på frågan om Screen Spanning försvinner om man nollar PRAM.

  • Medlem
  • 2004-12-22 15:22
Ursprungligen av PJ Utsi:

Och *bump* på frågan om Screen Spanning försvinner om man nollar PRAM.

Ja det gör det. Jag tror inte att Apple bryr sig om ifall man använt det heller. De kunde lätt ha tagit bort möjligheten att hacka firmware, men den finns kvar i modell efter modell. De står inte för funktionaliteten bara, vilket ju är lite synd iofs.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-22 16:23

2 plong

Ursprungligen av PJ Utsi:

Började den funka av sig själv eller efter att du nollat PRAM? Och *bump* på frågan om Screen Spanning försvinner om man nollar PRAM.

Nu funkar den inte. Ett rött streck över hela skärmen. Vertikalt. Smalare och otydligare än förut men ändock. Ringde Apple Teknisk Support; han sa att man ska zappa PRAM men bara 2 st "plong". Men det verkade inte hjälpa det heller.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 21:47

Hara samma problem med min nya iMac G5 skärmen blir mörkare ju högre upp man kommer det är knappt märkbart men nu när man märkt det så är det svårt att undvika att inte märka det om ni förstår. Tror ni att en sån där nollning av PRAM kan hjälpa?

1
Bevaka tråden