Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med NEC-3500A

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
I Augusti så köpte jag mig en NEC-2510A DVD±RW DL-brännare, men den krånglade, när den gick till stndby läge(alltså slutat läsa skivan) så ville den inte börja snurra igång igen om jag klickade på CD/DVD ikonen, eject funkade inte heller och eftersom jag har en quicksilver så finns det ingen knapp på framsidan, om jag klickade på CD/DVD ikonen så stannade Finder så det hela tiden bara var en snurrande boll, om jag lyckades få den att komma in i avstängningsläge så stängde datorn inte av sig, utan det blev bara en blåbild med den snurrande väntegrejen.

Så jag lämnade in brännaren efter månader med smålidande, dom sa att ja skulle vänta max i 3 veckor, jag fick vänta i 4 först å sen få reda på i affären attt den inte kommit tillbaka än, nu i går när det gått 6 veckor och en dag så åkte vi dit och så fick jag en ny 3500A istället för den förra hade fortfarande inte kommit...men naturligtvis så är det precis samma problem här igen, under dom 6 veckorna så körde jag felfritt med Apples CD-RW som datorn levererades med, men nu så krashar allt om jag har en skiva i datorn i till standby, vet någon hur man kan fixa det här prolemet?
Behöver verkligen all hjälp jag kan få..

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 00:58

Det här kanske funkar?

Testade aldrig programmet, men jag skrev in sakerna i teminalen, samma sak fortfarande! Och toast säger: No recorder när det sitter en skiva i i stanbyläget

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 21:56

Problemet diskuteras i kompatibilitetsdatabasen på xlr8yourmac.com. Kolla där så hittar du mer info.

Ok, nu äntligen så har jag fått allt att funka.
Det jag fick göra var att koppla in den i en extern FireWire-låda, allt funkar utmärkt nu och i full hastighet antar jag med, en 233MB fil kopierades väldigt snabbt, ca 16 sekunder från DVD skiva.

  • Medlem
  • 2004-12-22 22:58

Hmm en sådan brännare köpte jag idag.. har också en Quicksilver.. Den bränner som satan... och med Patchburn 3 så fick den stöd i iDVD och iTuenes också..

Har inte märkt några problem ännu, Exakt vad menar du med standby läge.. vid bränning eller skrivning?

Standby menar jag vid det läget att den inte snurrar längre, och om den har stått ett tag. Ca 5-10 minuter. Alltså läsning, när den egentligen ska kolla om det först finns någon skiva i eller inte innan den visar innehållet, det är då den inte börjar snurra. Förlåt om jag skriver lite oföståndigt, om jag nu gör det. Jag är trött i skallen.

Så testa med att sätta in en dvd/cd å lämna den där 10 minuter efter att den har slutat snurra, spara alla viktiga arbeten för säkerhetsskull, gå sen till finder och dubbelklicka på cd-ikonen och öppna en fil därifrån.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 18:19

Det kan inte vara så att det skiljer sig i hur ni båda ställt in hårddiskar och jox i "strömsparare"?

Brukar alltid ha strömsparaen på "Sätt hårddisken i vila när möjligt", men jag har för mig att jag testade utan det med.
+ Att jag heldre har en dvd-brännare extern än 3 hårddiskar snurrandes hela tiden.
Har även testat med att koppla DVD:n till den andra IDE bussen, samma sak

  • Medlem
  • 2005-01-06 18:34

jorå, det blir samma sak, men jag har hittat ett workaround…

-Ge fan i att glömma skivor i släden…

Synd att det blev samma sak för dig med, bara ett problem, JAG VILL HA KVAR MINA SKIVOR I FÖR JAG SMÅTITTAR PÅ FILM DÅ OCH DÅ!
Men det är inte så farligt att ha den extern ändå, bara att det väsnas mer och tar mer plats.
Tack för den hjälpen ni gett, även om det inte har funkat.

1
Bevaka tråden