Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac G4 160 Gb HD

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå där!!

Sitter på en G4 466 Mhz. Gissar att begränsningen på HD size ligger på ca 120 Gb. Vad händer om man petar in en 160 Gb disk istället? Får man fortfarande 120 Gb eller blir det inget? Om man får 120 Gb, kan man partitionera om disken, låt säga en på 40 och en på 120?

Nackdelar fördelar med mycket cache på hårddisken?? När används hårddisk cachen?

Tacksam på svar

Trevlig helg på Eder

// Johan Lindqvist

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-10 21:08

Jag har temporärt stoppat in en 160GB i en iMac DV och den funkar fint på de första partitionerna inom 120GBgränsen så du bör kunna formatera som du beskriver. Fördel med mer cache förstås, den förkortar åtkomsttiden när den letar information.... (tror jag ).

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 23:41
Ursprungligen av Johan Lindqvist:

Vd händer om man petar in en 160 Gb disk istället? Får man fortfarande 120 Gb eller blir det inget?

Du får en hårddisk på ca 127 GB.

Citat:

Om man får 120 Gb, kan man partitionera om disken, låt säga en på 40 och en på 120?

Med speciell programvara eller i en nyare PowerMac G4 ska du kunna göra detta. Tyvärr inte med Skivverktyget i Panther på din maskin.

Citat:

Nackdelar fördelar med mycket cache på hårddisken?? När används hårddisk cachen?

Bättre prestanda om du skriver många små filer till hårddisken samtidigt.

Vilket specialprogram är det vi pratar om som kan formatera större diskar en vad systemets eget program klarar av?

Tacksam för svar

PS. Någon som sitter på en G4 466 Digital Audio?

//Johan

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 18:25
Ursprungligen av Johan Lindqvist:

Vilket specialprogram är det vi pratar om som kan formatera större diskar en vad systemets eget program klarar av?

Tacksam för svar

PS. Någon som sitter på en G4 466 Digital Audio?

Kolla här.
Tyvärr har jag ingen aning om hur bra programmet egentligen fungerar.

Jag sitter själv på en uppgraderad 466 DA.

  • Medlem
  • 2004-12-15 00:01

Har kört SpeedTools ATA Hi-Cap Support Driver på min G4 med en 160 GB härddisk i drygt en månad nu utan minsta problem. Läs bara igenom read me filen för korrekt partionering.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 00:15
Ursprungligen av Raid:

Har kört SpeedTools ATA Hi-Cap Support Driver på min G4 med en 160 GB härddisk i drygt en månad nu utan minsta problem. Läs bara igenom read me filen för korrekt partionering.

Intressant!
Har inte hittat mycket att läsa om Speedtools ATA HI-CAP. Några få postningar på MacUpdate och VersionTracker. Flera av postningarna är starkt negativa, bara någon enstaka positiv. På Accelerate your Mac står det knappt ett ord.
Du skriver "utan minsta problem" och det låter ju iofs bra. Brukar du stressar datorn eller disken?

Vet du om diskprestandan förändras med Hi-Cap? Har du haft någon slags diskrelaterade problem? Vad tycker skivverktyg, DiskWarrior, Techtool Pro? Överhuvudtaget någon datorkrasch före eller efter diskbytet? (Massa frågor, mycket intresserad av att själv skaffa en riktigt stor disk till min DA-Mac).

  • Medlem
  • 2004-12-16 02:18

Diskhastigheten är det ingen fel på. 55 MB/s i read och 58 MB/s i write på första partition med Speed Tools.
Jag har 3 partitioner 35, 37, och 81 GB. ( Ingen partiotion får överstiga 128 GB om det skall funka felfritt).
Skivkontroll och S.M.A.R.T funkar som det skall.
Jag kan inte påstå att jag pressat disken extremt hårt annat än att jag clonat min bootdisk till
1:a partition på 160 gigaren för backup. ( Har en SCSI-disk som ordinarie bootdisk).
Uppdaterade nyss till 10.3.7 på ovanstående 1:a partition utan problem.
Som sagt. Så här långt har jag inte upplevt några problem.

Ursprungligen av Johan Lindqvist:

. . . Vad händer om man petar in en 160 Gb disk istället?
. . .

Varför inte sätta in en till? Du bör väl ha plats för fyra i den maskinen (Digital Audio 466)?

Ursprungligen av leonardo:

Varför inte sätta in en till? Du bör väl ha plats för fyra i den maskinen (Digital Audio 466)?

Nej, jag har bara plats för 3 diskar, och då plockar jag en pltas på DVD busen, där det ska sitta en floppy.

Jag har 3 diskar i nu

//johan

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-12-19 16:56
Ursprungligen av Johan Lindqvist:

Nej, jag har bara plats för 3 diskar, och då plockar jag en pltas på DVD busen, där det ska sitta en floppy.

Jag har 3 diskar i nu

//johan

Det ska inte sitta en floppy där, utan en Zip-drive.

Alternativet är att köpa ett Acard ATA/133-kort (http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=49874&group=normal&stamp=1103474447&extended_info=149492) eller ett Sonnet Tempo ATA133 (http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=49874&group=normal&stamp=1103474504&extended_info=471364)

Ursprungligen av henil:

Givetvs, jag menade ZIP, floppy är ju förlegat och förbrukat sedan länge. Jag tackar för alla svar och även för länken till macoteket på ett ATA kort. Jag siktar på det. Men jag har en fungerande 160 GB disk monterad nu i G4:an Digital Audio.

//johan

1
Bevaka tråden