Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac DV SE 400 och 512Mb minnesmodul

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 00:21

Läste i ett gammalt inlägg (okt 2001) om hur man gör för att trycka in en 512 Mb minnesmodul i en gammal iMac som enligt spec inte ska kunna ta så stora moduler. Rådet var: uppgradera firmware så ska det gå.
...Det gick inte. Skärmen är svart och sen händer inget. Jag har försökt alla varianter och placeringar av min 512:a och 128:a, men svart. Vad gör jag nu? Kastar 512:an och köper två 256:or?

(Skulle jag kanske fortsatt på tråden från 2001? Hoppas ingen nu blir sur för att jag ställer frågan här.)

Alla 400MHz iMac DV och uppåt tar dubbla 512 MBare som max. Till dem finns det även nyare firmware-versioner än de som kom med datorn när den var ny. Man bör uppgradera de när det finns, och det är nödvändigt för att man ska kunna installera OS X.

Du bör alltid vara mycket varsam när du handskas med firmware. Ett felsteg är oåterkalleligt. Så läs instruktionerna noga, flera gånger. Funkar skärmen nu?
En gång blev det fel (mitt eller tillfällighet? Ingen aning.) när jag uppgraderade en iMac Rev B med ny firmware. Resultatet blev dött moderkort och analogkort. Datorn åkte direkt till kyrkogården.

Se till att minnena sitter i ordentligt. Om de glappar blir resultatet troligen svart skärm, eller ingen start alls.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 17:42

Jag läste här alla varningar om att inte installera OS X om man inte gjort firmware-uppgradering -- för sent. Det tog ett tag att hitta OS9-skivor, men jag installerade till slut 9:an och därefter firmware-uppgraderingen (i går kväll, alltså senaste versionen). Allting fungerar; Classic, omstart med OS9 etc. Men skärmen blir svart när jag sätter i 512:an. Tar jag ut den är allt som det ska igen.

Ursprungligen av Pavoni:

Men skärmen blir svart när jag sätter i 512:an. Tar jag ut den är allt som det ska igen.

Okej, då är den antingen trasig eller så är det fel typ av minne.
Det ska vara PC100 (133 går också bra), 3,3 V 168-pinnars SDRAM.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 08:08

Jag ville inte tro på den möjligheten, men du har förmodligen rätt. Man vill ju lita på folk man handlar begagnat av.
Jag sitter och funderar på hur man testar om ett minne fungerar men det uppenbara svaret är att sätta den i en dator och kolla. Så jag kommer väl inte längre här?

Trodde att 512 var max men 1024 ska gå:
Kolla på www.LowEndMac.com och sök fakta där.
Ett urklipp:
RAM: 64 MB, expandable to 1,024 MB using two PC100 SDRAM (3.3 V, 64-bit, 168-pin, 100 MHz)
Tala om om det funkade

Jag läste vidare på LEM och det påstås att man kan uppgradera den med en G4 på 500 MHz, sätta in större snabbare hårddisk och DVD-brännare. Men frågan är om det är värt det mot en nyare dator? (Bara G4'an kostar 299 USD)

1
Bevaka tråden