Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Supernöjd "Switcher"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2004-12-12 22:52

Hej alla nya vänner,

Efter att ha köpt en begagnad mjölkvit eMac med OS X av en kamrat till ungarna för att slippa allt trassel med virus och illvilliga active x komponenter samt spionprogram kom jag på mig själv att jag sällan använde dom PC maskiner som fanns i huset längre. Dessutom hände det mer ofta att man satt och dregglade på Applestore och drömde om en ny Mac med mer fart, t.ex den nya iMac G5 med 20".
Efter några månader blev begäret för stort och det skulle handlas Mac hem, dessväre vart det ingen ny iMac G5 20" utan nånting mycke värre (och för plånboken mycke mer smärtsamt) nämligen en Dual 2.0 G5 med 23" Cinema display, allt i borstad aluminium... en iPod åkte med i köpet också.
Ut åkte PC burkarna och in kom nu "the computer", till råga på allt var jag ju tvungen att bygga om hela datorhörnan till nått snyggt som matchade den nya "vännen", det vart ju också lite dyrare än väntat.
En ny fotoskrivare fick det också bli, lite nya nätverksprylar såsom trådlöst 54Mbps nät, 1Gb extra minne, en extra 250Gb HD och ATI Radeon 9800Pro grafikkort.

Nu efter några veckor med min nya Mac och ett JÄTTE hål i plånboken så kan jag bara konstatera följande:
JAG ÄLSKAR MIN(A) MAC(AR)!

Till saken hör att jag driver ett eget IT företag och använder uteslutande PC i jobbet samt att mina kunder gör detsamma men efter nyår startar korståget mot en bättre IT vardag med Apple till hjälp.

Väl mött

Michael Lindquist

PS. har redan börjat att titta på om jag kan byta alla servrar i datorhallen mot XServe... bäva månne budgeten för nästa år

För väl säga välkommen, verkar iaf som att din nöjdhet till större delen täcker hålet i din plånbok

Hej och välkommen!
Hur upplever du ljudnivån på din Powermac G5 dual 2.0 ghz med Ati 9800 kortet?

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2004-12-15 01:13
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Hej och välkommen!
Hur upplever du ljudnivån på din Powermac G5 dual 2.0 ghz med Ati 9800 kortet?

Tackar!

Ljudnivån är inte störande på något vis faktiskt, visst vart det en liten skillnad mot GF FX5200 kortet som satt i orginal, det har ju ingen fläkt. I övrigt är ju G5:an mycket tystare än dom flesta PC som har passerat mitt skrivbord genom åren, vid belastning får den dock för sig att väsnas lite med det är ingenting jämfört med eMac:en som står brevid och formligen dånar som en dammsugare (fast den är mest i viloläge nuförtiden)

PS. har ett Salman VGA Heatpipe kit liggande som skall ersätta fläkten på grafikkortet så fort jag kan slita mig från tangentbordet och stänga av maskinen.

/Micke

Ursprungligen av Linkan:

Tackar!

Ljudnivån är inte störande på något vis faktiskt, visst vart det en liten skillnad mot GF FX5200 kortet som satt i orginal, det har ju ingen fläkt. I övrigt är ju G5:an mycket tystare än dom flesta PC som har passerat mitt skrivbord genom åren, vid belastning får den dock för sig att väsnas lite med det är ingenting jämfört med eMac:en som står brevid och formligen dånar som en dammsugare (fast den är mest i viloläge nuförtiden)

PS. har ett Salman VGA Heatpipe kit liggande som skall ersätta fläkten på grafikkortet så fort jag kan slita mig från tangentbordet och stänga av maskinen.

/Micke

Tack för du tog dig tid att svara..
Då ska vi se om det blir ett sådant kort i min kommande Powermac..

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-12-18 18:11

Välkommen! och jag är också ny här.

Hej och välkommen!
Ditt inlägg var roligt att läsa
Jag är ny i 99Mac men har varit Mac-användare sedan 1991. Det började med MacinLund vid LTH i Lund. Jag hade också en Performa 6200, 75MHz. Skärmen var en Sony 15". Jag använde den till 1999, då jag köpte en beg. G4 'Sawtooth'. Denna har sedan uppdaterats och byggts ut. Jag har fått utlopp för det jag saknade i Performan, möjligheten att byta ut komponenter. Så här långt har original 20GB hårddisken fått sällskap av en 80GB Western Digital. Jag har skaffat ett ATI Radeon 8500-kort, ett USB 2.0 PCI-kort och maxat RAM.

På listan står nu ett nytt processorkort (Sonnet 1.7GHz) som verkar vettigt. Det alstrar inte så mycket värme, är energisnålt och kommer att få fart på den här gamla sågtanden. Jag kommer förmodligen att ersätta 80GB hårddisken med en ny 120GB Seagate Barracuda 7 med 8MB cashe eftersom jag tycker att den gamla hårddisken är lite långsam och högljudd. Sedan känns det bra att lägga 'Tiger' som ett rent system. På det här sättet kan jag behålla den här burken ett tag till, och lägga pengarna på en PBG4 15" som jag är i skriande behov av.

Jag har en 15" Apple TFT, men den vill jag byta ut till en 17" eller 20", eftersom 15" känns väldigt litet.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-13 07:36

Jag känner precis samma lycka. Macintosh är underbart

  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 08:46
Ursprungligen av Linkan:

Till saken hör att jag driver ett eget IT företag och använder uteslutande PC i jobbet samt att mina kunder gör detsamma men efter nyår startar korståget mot en bättre IT vardag med Apple till hjälp.

Väl mött

Michael Lindquist

Sådant är alltid kul att höra

1
Bevaka tråden