Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWiredisk

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-14 11:35

Hej

Jag behøver en ny firewiredisk snart och skulle bli glad før lite tips...
Den ska anvændas till Audio, så den måste vara snabb; 7200/8MB och minst på 160 GB.
Har sett några smidiga lådor med inbyggd nætdel, visserligen av plast, men jag tilltalas av tanken på att slippa ytterligare en adapter... Vore oxå bra om man relativt enkelt kunde byta disk i lådan.

nån som har ett tips!?

tack på førhand

Ursprungligen av august:

Hej

Jag behøver en ny firewiredisk snart och skulle bli glad før lite tips...
Den ska anvændas till Audio, så den måste vara snabb; 7200/8MB och minst på 160 GB.
Har sett några smidiga lådor med inbyggd nætdel, visserligen av plast, men jag tilltalas av tanken på att slippa ytterligare en adapter... Vore oxå bra om man relativt enkelt kunde byta disk i lådan.

nån som har ett tips!?

tack på førhand

Här är ett tips. De är ju iallafall marknadens snyggaste externa!

http://www.g-technology.com/Products/G-RAID.cfm?Loc=KitContents

  • Medlem
  • 2004-12-17 16:02
Ursprungligen av MoS:

Den där var ju ganska snygg, ska kolla lite priser på den serien.

Om du vill ha chassin eller kompletta diskar kan du kolla här oxå:
http://speedmania.se/store/

Ursprungligen av MoS:

Faktiskt väldigt snygg! Gillar när den står upp. Dock så verkar den inte stödja FW800 utan "bara" FW400.

Den finns i "alla" versioner. Inte så konstigt eftersom bryggan egentligen inte har så mycket att göra med chassit.

Vi kan köpa in bryggor lösa ifrån fabriken så egentligen skulle man kunna såga & svarva ihop ett eget chassi trä om man ville.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-18 02:11
Ursprungligen av Björnström:

Vi kan köpa in bryggor lösa ifrån fabriken.

Har du möjlighet att göra det? vad skulle dessa kosta ca. beställer nog minst 2 stycken.

Ursprungligen av Kentor:

Har du möjlighet att göra det? vad skulle dessa kosta ca. beställer nog minst 2 stycken.

Jag måste nog köpa minst 30 - 100 pack iofs men visst kan jag kolla. Vad behöver du för brygga då, finns nog ett tiotal att välja mellan.

Firewire 400/800/USB2/Combo. Finns även olika chipset (billigt eller Oxford)

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-18 11:54
Ursprungligen av Björnström:

Jag måste nog köpa minst 30 - 100 pack iofs men visst kan jag kolla. Vad behöver du för brygga då, finns nog ett tiotal att välja mellan.

Firewire 400/800/USB2/Combo. Finns även olika chipset (billigt eller Oxford)

Ja själv är jag mest intresserad av 400 alt 400 combo med USB 2 helst med Oxford då jag haft dåliga erfarenheter av billigare.

  • Medlem
  • 2004-12-18 12:35

Jag har kört audio från min LaCie d2 (tidigare 160, nu en 500, FW 400), 24 kanaler i Protools. Funka hur bra som helst.

Sidetrack: Den där Pleiades var verkligen råsnygg, men jag såg något märkligt. Den har ju Oxford-chipset(et) – det där som det stått om i de senaste systemuppdateringarna att data kan försvinna om man har. I sin FW-hd. Alltså? Ni andra verkar veta bättre vad Oxford går ut på, jag känner bara igen det från Apples varningsord.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-18 13:00

Tack för alla svar. Detta är en djungel!
Har själv hittat denna. Kompakt, inbyggd nätdel och lätt att byta disk i:

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e645566&ReferId=3

inte belastande snygg bara...

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-23 20:04
Ursprungligen av Björnström:

Jag måste nog köpa minst 30 - 100 pack iofs men visst kan jag kolla. Vad behöver du för brygga då, finns nog ett tiotal att välja mellan.

Firewire 400/800/USB2/Combo. Finns även olika chipset (billigt eller Oxford)

Har du undersökt? Kom du fram till något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 23:58

LaCie d2 är jäkligt bra. Den har en Firewire 400-port och två 800-portar.

Oxford Semiconductor tillverkar dom dyraste chipset som säljs och därför är chassin utrustade med dessa bryggor dyrare än andra. Oxford gör flera serier och det var just 922-modellen som strulade med en viss version av Mac OS X. En firmwareuppdatering rättar till problemet. 922 är Firewire 800 modellen och inga andra modeller berördes.

Om man håller på med externa hårddiskar inser man snabbt hur okomplicerad produkt det rör sig om och att det finns väldigt få tillverkare. Världens största tillverkare säljer 80% av sina produkter undra andra varumärken - LaCie, Formac, Wiebetech, Speedmania, Macoteket och många andra köper ifrån dom som exempel.

Personligen har jag insett hur viktigt det är med kylning när det gäller dom nya 7200rpm diskarna - dom blir rejält varma om man inte har ett vettigt chassi eftersom dom är tänkta att sitta i välkylda datorchassin.

En snab fråga till björnström:

Är desktop 2orna slut? (combomodellen så klart)

Ajdå - vi sålde en jäkla massa under början på månaden. Dom är INTE slut i Stockholm så jag får skicka ner lite mer till vårt Malmölager. Tack för tipset!

Ursprungligen av Björnström:

Ajdå - vi sålde en jäkla massa under början på månaden. Dom är INTE slut i Stockholm så jag får skicka ner lite mer till vårt Malmölager. Tack för tipset!

Då går jag in och inhandlar en sådan!
Har ni ingen hårdisk med fw800?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-23 20:17

men har verkligen en hårddisk nytta av FW800? Jag menar en hårddisk utnytjar ju knappt SATA-grännssnittet till fullo och FW800 är ju faan mer än 5ggr så snabbt. Eller har jag missat nått?

Teoretiska prestanda:

Firewire 400 = 400Mbit = max 40MB/sek
Firewire 800 = 800Mbit = max 80MB/sek
SATA = 1500Mbit = max 150MB/sek

Med andra ord: jag tror du blandar ihop megabit och megabyte.

Ursprungligen av Björnström:

Teoretiska prestanda:

Firewire 400 = 400Mbit = max 40MB/sek
Firewire 800 = 800Mbit = max 80MB/sek
SATA = 1500Mbit = max 150MB/sek

Med andra ord: jag tror du blandar ihop megabit och megabyte.

Jag frågar igen..
Har ni någon Firewire 800 disk på speedmania?

Ursprungligen av EricBradley:

Jag frågar igen..
Har ni någon Firewire 800 disk på speedmania?

Nope vi har haft det men det var så få som handlade att vi slutat med det.

Betänk dom olika standarder som finns - USB2 är klart dominerande med fler än 90% av alla tillverkade chassin, Firewire har resterande 10%. Firewire 800 är en decimal i sammanhanget. Låter konstigt men så är det när man talar med fabrikerna i Asien.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-23 21:00

Mm det gjorde jag nog, har för mig att jag läst 800 mbyte/sek nånstans men det stod nog fel då antalgigen.

  • Medlem
  • 2004-12-23 21:20

Men inget matchar SCSI än?
320Mb/sek med dual-channel.

Ursprungligen av SirN:

Men inget matchar SCSI än?
320Mb/sek med dual-channel.

Som sagt, SATA2 är ju på gång med 300MB/sek. Ingen disk klarar ju att leverera så mycket data så siffran är mest teoretisk.

eSATA-diskar i RAID ger bra prestanda per investerad krona, ni har säkert redan sett Barefeats test mellan FW800 och eSATA där den sistnämnda gav 132MB/sek med två diskar i RAID-0:
http://www.barefeats.com/hard43.html

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-23 21:23

Skulle väl i så fall vara RAID:ade SATA2-diskar. Men det är ju inte så himla vanligt än.

1
Bevaka tråden