Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter allas iMac G5 som en "moppe"?

Tråden skapades och har fått 103 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 00:28

Hej, tänkte köpa mig en iMac på måndag och efter att ha läst på forumet så får man intrycket av att alla iMac låter väldigt mycket. Är det någon här som inte drabbats av moppeljudet?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 10:28

Der verkar som om det trots allt finns några måndagsexemplar därute. Undertecknads iMac har en processorfläkt som surrar rätt så enerverande. Sitter man i Photoshop och håller musknappen nertryckt går fläkten upp i varv direkt och surret blir än mer enerverande. Ungefär som en moppe i utförsbacke ner i en dalgång.
De tre 17" och en 20" i egna utställningen är helt knäpp tysta. Under hård beslastning kan man höra ett svagt väsande.

...bremm-bremm

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 12:22

Min 17' 1.6 GHz är väldigt tyst, fläktarna märker jag knappt alls. Och när jag pressar
datorn och fläktarna kör i gång, upplever jag dem inte som så störande. Ett jämt flås
som jag kan ignorera.

Ursprungligen av Schuckert:

Sitter man i Photoshop och håller musknappen nertryckt går fläkten upp i varv direkt och surret blir än mer enerverande. Ungefär som en moppe i utförsbacke ner i en dalgång.

Jo, så är det tyvärr

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-18 13:56

Om man är inne på aftonbladet och scrollar så går mina fläktar igång.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 15:40
Ursprungligen av Max Wik:

Om man är inne på aftonbladet och scrollar så går mina fläktar igång.

Jag märkte också samma sak när jag använde Safari och inte bara Aftonbladets sida. Jag bytte till Firefox och det är mycket mindre surrande. Så vissa program orsakar detta beteende mer än andra.

Jag har inte moppeljudet men men datorn kan komma igång med fläktarna ordentligt när jag t ex konverterar video. Det brukar sluta ganska direkt efter att den är klar. Ibland är surrandet kvar ganska länge efter det (t ex om jag spelat ngt grafikkrävande spel i 1-2 timmar).

Jag läste en test med mac mini (http://www.macintouch.com/perfpack/comparison.html) och den jämförs med iMac G5. När iMacens processorsprestanda var inställd på automatisk (under energiinställningarna) så var iMacen sämre än Mac mini i flera tester (ex videokonvertering)!! När man ställde iMacen på max så var prestandan ganska mycket bättre. Problemet är att datorn surrar mer eller mindre hela tiden. Det upptäckte jag när jag testade, men en iDVD projekt som jag startade igår gick mycket snabbare att genomföra än förut (med konvertering + bränning)

Jag tänker börja ändra på de inställningar framöver beroende på vad jag gör, så kanske jag slipper onödigt surrande när jag surfar eller gör smågrejer.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-25 17:59

20''-aren viskar lika lågmält och förföriskt som kärestan.
Saknar inte alls det rivjärn alltför många tydligen har................

När man läser denna tråd är det svårt att skapa sig en bild av HUR mycket det låter - det där moppeljudet.

Jag har beställt en imac 17' men är sedan tidigare van vid en pc som låter riktigt mycket - hela tiden. Pratar jag i telefon hör personen i andra änden tydligt om jag är i närheten av datorn...

Är det sådana ljudnivåer vi pratar om? Eller är det ett svagt ljud - fast högt om man jämför med knäpptyst.

  • Medlem
  • 2005-02-08 14:10

Har en 17". Det är ett varierande ljud. Inte särskilt högt ibland (man får anstränga sig för att höra det). Ibland hetsar den upp sig . Tex hemsidor med mycket grafik, tyngre uppgifter i Photoshop etc. Då spinner fläktarna igång, men går ner i varv så snart det jobbiga är över. Det som gör att man blir medveten om att den låter är att ljudet varierar. Har en PM G4 på kontoret som susar hela tiden (jämförbart med en PC). Att den låter mycket blir man medveten om först när man stänger av den. Då märker man att det blir tyst. Om man jämför de här två så är iMacen nästan tyst. Den är levande på något vis. Den flåsar när det är jobbigt, precis som människor. iMacen står centralt i hemmet, kopplad till stereon och andvänds förjämnan av olika familjemedlemmar. Vi har inget inget att klaga på över ljudet.
Beppe

Dom flesta är tysta.
Om man t.ex hittar en tråd om hur bra iPod är så hittar man inte de få nackdelarna med iPod. Nu är det ganska många trådar om hur mycket iMacen låter.
Min iMac är helt underbar även fast den låter, men det löser säkert Apple tids nog.
Du kommer att bli hel nöjd..

Design-surr

Min veckogamla iMac G5 20' har ett knappt märkbart vinande surr; märkbart i kontrast till min knäpptysta iBook men inte så högt att det stör i vart fall mig. Surret är i paritet med eller lägre än min B&O TV; TV:en är i o för sig 15 år gammal...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-20 18:21

Har en 2 veckor gammal iMac20 och den har definitivt moppeljudet. Man hör liksom att det ljudet inte ska vara där. Ingen ljuddesigner kan ha låtit det vara så eftersom det är så enerverande. Inte högt i dB men högt i Hz.

Ursprungligen av c5j:

Inte högt i dB men högt i Hz.

Precis.

Ursprungligen av Kristian B:

Precis.

Min låter också,när den var ny så lät den som ett jetplan i miniatyr,men efter en eller två veckor så övergick det till "moppeljudet".Har haft den ett par månader nu,och det verkar inte bli sämre iallafall...Nån som har åberopat garanti?skulle vara kul att höra vad Apple tänker göra åt det.
//Torgil

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 01:04

Kom hem med min nya iMac När jag satte Processor hastighet från Automatisk till Hög så hör man fläkten betydligt mer, kan vara lite jobbigt eftersom ljudet skiftor tonläge men det är inte allt för farligt är van med massa ljud å sånt från jobbet Sen lyssnar jag oftast på musik framför datan så då försvinner det problemet. Måste däremot uppgradera minnet 256 är för lite.

Ursprungligen av c5j:

Har en 2 veckor gammal iMac20 och den har definitivt moppeljudet. Man hör liksom att det ljudet inte ska vara där. Ingen ljuddesigner kan ha låtit det vara så eftersom det är så enerverande. Inte högt i dB men högt i Hz.

Samma här, fick min 20" igår. Blev nära på chockad när jag satte på den först. Minst sagt besviken. Den viner sådär halvlågt men extremt irriterande pga frekvensen hela tiden, men när den jobbar rejält låter den som en mindre fabrik, körde ett hardware-test på den och då producerade den nog det antagligen högsta ljud jag hört en persondator prestera, någonsin.

Tänkte ringa apple store idag och fråga om det är nåt som kan göras åt saken, skicka tillbaka den nu och vänta nåra veckor till känns ju föga lockande. Hade varit trevligt om det funnits någon här i Lund som hade en likadan så fick man lyssna och jämföra

Min 17" låter som en kombination mellan en 747 och en moppe. Nu ingår inte midplanes i DIY-reparationer längre så det går inte att få det fixat utan att lämna in den till en serviceverkstad. Iofs var det jäkligt drygt att byta midplanes men hellre det än att vara utan dator i 1-2 veckor.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-17 11:31
Ursprungligen av andreasjb:

körde ett hardware-test på den och då producerade den nog det antagligen högsta ljud jag hört en persondator prestera, någonsin.

Under AHT är fläktstyrningen avstängd och fläktarna går på fullt ös. Min PM G5 låter som en startande A380 när jag kör det. Det är normalt.

Min iMac G5 20 är snart 2 månader och nu verkar det som att lagren på processorfläkten verkar ta slut. Moppeljudet som jag tidigare bara hört talas om är en realitet även på mitt skrivbord. Jag tyckte att moppeljud lät som en dålig beskrivning, men jag tycker det är precis vad det låter som.

Jag får vara tacksam för de nästan två månaderna utan moppeljud.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 15:53

Min iMacG5 är knappt en månad gammal, och är väldigt tyst och fin. Har kört en del processorintensiva grejjor utan att jag störts av fläktljud.
/C

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 16:24

Jag har haft min 20-tummare i två månader och jag är helnöjd. Kanondator! Visst låter fläkten lite men det är inget som stör. Jag har en Cube sedan tidigare så jag är van vid tysta datorer.

Ursprungligen av Olav Rust:

Min iMac G5 20 är snart 2 månader och nu verkar det som att lagren på processorfläkten verkar ta slut. Moppeljudet som jag tidigare bara hört talas om är en realitet även på mitt skrivbord. Jag tyckte att moppeljud lät som en dålig beskrivning, men jag tycker det är precis vad det låter som.

Jag får vara tacksam för de nästan två månaderna utan moppeljud.

Det var lite oroväckande att höra. Att ljudet kan komma efter några månaders användning... Min har låtit skit ända sedan dag1 och har genomgått både PSU- och midplanebyte. Jag ska nu skicka in den till ett servicecenter så dom kan få tyst på den och jag hoppas verkligen att ljudet inte kommer tillbaka efter mina 90 servicedagar gått ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-22 00:07

Mitt första inläggg med min nya G5:a!!!

Visst, den susar lite. Min IKEA-dimmer (en sån jag satt in istället för en vanlig lysknapp) surrar mer än G5:an när man inte gör nåt avancerat.

  • Medlem
  • Höör
  • 2005-01-25 12:45

Jag har haft min iMac 1.8 i två veckor nu och upplever inga problem med oroväckande ljud.
Läser en del här om olika problem vilket kan bidra till en del funderingar.
Jag har en kompis som är IT-nisse och nätverks expert m.m. Han har lyssnat på datorn och tycker att ljudet är helt OK.
Körde hårt med olika krävande program och spel.
Ett svagt knarrande fläktljud kunde höras. Frågade om detta är ett "moppe" ljud men han tyckte att det var helt normalt. Ljudet går upp och ner beroende på hur mycket burken arbetar
Alla upplever tydligen olika saker men fungerar burken bra så är det bara att tuta och köra.

Lars

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 20:27

min är *rätt* tyst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 13:39

Hm, min iMac 20” låter, men jag tänkte inte så mycket på det första veckan, nu efter 2 veckor så börjar jag dock störas lite av det. Nu när jag läser trådarna så börjar jag undra, ska den vara knäpptyst? Det är ett konstant ljud, inte så högt men det hörs hela tiden. Mer störande nästan att jag hör den när jag är i köket eller i sovrummet, när jag sitter framför den så störs jag inte lika mycket av ljudet…

Jag har haft en G4:a förut, och det är inte alls lika högt ljud men det är ungefär samma ljud fast betydligt lägre. Någon som har en aning om det kanske är ”moppeljud” i alla fall på min iMac?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-25 14:24
Ursprungligen av stile:

Hm, min iMac 20” låter, men jag tänkte inte så mycket på det första veckan, nu efter 2 veckor så börjar jag dock störas lite av det. Nu när jag läser trådarna så börjar jag undra, ska den vara knäpptyst? Det är ett konstant ljud, inte så högt men det hörs hela tiden. Mer störande nästan att jag hör den när jag är i köket eller i sovrummet, när jag sitter framför den så störs jag inte lika mycket av ljudet…

Jag har haft en G4:a förut, och det är inte alls lika högt ljud men det är ungefär samma ljud fast betydligt lägre. Någon som har en aning om det kanske är ”moppeljud” i alla fall på min iMac?

Den ska vara tystare än en senare modell av G4 tower men menar du imac g4 så ska det skilja 3 db enligt pappren till imac g5 fördel. iMacG4 28dB och iMacG5 25dB. Det är enligt S.Jobs. Vilket kan vara överdrivet och i speciella uppsättningar. Själv har jag knappt sett en iMacG4 än mindre en G5.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-25 14:55

moppeljud? låter ju värdelöst... är det ett mekaniskt fläktsurr eller ett konstant nätdelsbrum ni pratar om? har precis beställt en G5'a o den får inte surra som en j%¤%¤a moped! :eek:

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 22:00
Ursprungligen av juanito:

Den ska vara tystare än en senare modell av G4 tower men menar du imac g4 så ska det skilja 3 db enligt pappren till imac g5 fördel. iMacG4 28dB och iMacG5 25dB. Det är enligt S.Jobs. Vilket kan vara överdrivet och i speciella uppsättningar. Själv har jag knappt sett en iMacG4 än mindre en G5.

Det är precis detta jag menar... Jag har detta förbannade ljud som även jag kategoriserar som en moppe på högvarv i utförsbacke. Det är inte ett högt ljud utan ett ljud av väldigt irriterande karaktär. Jag har bytt midplane 1 gång och den ska in imorrn för ännu ett! Det jag irriterar mig på är att de gick ut med att denna skulle vara så himla tyst, som en viskning på en meters avstånd, tystare än iMac G4 osv osv. Jag kan säga att jag fick inte ont i huvudet av min G4.

Annars är det en underbar dator!
Den är så fasansfullt snygg!

Knäpptyst. iMac G5 20"

Bevaka tråden